Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Dax att starta tråd :).

 

Från att ha börjat med ett RSM 130 och sedan uppgraderat till RSM 250 har jag nu uppgraderat till ett system på ca 500 liter.

 

visnings karet har måtten 100x70x70 cm

 

Teknik:

belysning 2x Ecotech Radion xr30w gen 3 pro

cirkulationen består av 2x Vortech mp40w qd samt 1x Vortech mp10w

returpumpen är en Jecod DCT 6000

skummare Coral box 700

doserpump Jabaeo 4 kanaler

uv-c deltec 20w 

2xJäger värmare en på 50 och en på 300watt 

Ecotech reef link

ehaim foderautomat

 

Levande:

1scopas kirurg

1gul kirurg

1vitbröstad kirurg

1doris

2 st sadleback clowner 

2 st vanliga clowner(Nemo) ocellaris?

5 st chromis viridis

2 stycken fläckiga mandarinfiskar

1 blå djävul damsell

1 gul goby(gul med blåa fläckar, ser förbannad ut hela tiden)

ett 10tal eremiter

ett 10tal turbosar

5 st putsar räkor

1 decorator crab

+ en massa koraller som jag inte har så bra koll på vad de heter men de är allt från sps till anemoner.

 

Jag kör Balling med doserpump samt aktivt kol i strumpa i sumpen annars så försöker jag hålla det så enkelt som möjligt.

 

skulle tippa på att jag har ungefär 45 kg sten vilket 18 kg är konstgjord. Har sand på botten.

 

/Peter

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Härligt att du är igång fullt ut nur efter uppgradering.

Ja tack helt klart roligt när det börjar tuffa på :).

 

Jag har faktiskt börjat dosera en sak utöver Balling och det är kz sponge power, har kört det i några dagar mest för skoj å se har läst på reef central att de e bra skit :).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är mat till svampar och filtrerare vad jag förstår det som. Genom att stimulera dessa får man lite bättre vattenkvalité. Har faktiskt sjunkit lite i nitrat sen jag började dosera detta men sjönk sakta redan innan.

so far tycker jag att svampdjuren ser lite mer uppblåsta ut men de kan va placebo.

/Peter

Ändrat av izfisk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Skummaren har gått lite trögt från uppstart till för ca en vecka sen då jag började köra lite ozon 1 timme per dygn och det har fått fart på skumningen ordentligt. Nu gör den verkligen ett bra jobb får man säga. Visionen om att inte behöva någon zeo metod eller liknande kanske kan funka ändå :). ligger nu på 0,00 i fosfat med hanna och under 5 med salifert i nitrat och nitraten har en neråtgående trend.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

post-4691-1449339234,2778_thumb.jpg

Lattja lite idag å gjorde en ip webbkamera av min gamla arbetstelefon. Funkar fint nu kan man åka till landet å ändå kunna kolla till firrarna.


Skickat från min SM-N910F via Tapatalk

Ändrat av izfisk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Berätta mer, hur gick du tillväga? :smile:

Det va väldigt simpelt faktiskt.

 

Tog en gammal andriod telefon utan simkort och anslöt till wifi. Laddade ner en app som heter Ip webcam.

sen e de bara in på nätet å logga in på ip nummret på telefonen så går det att ställa in allt man vill där å se på live stream.

finns väldigt bra beskrivet på nätet hur man gör.

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det va väldigt simpelt faktiskt.

 

Tog en gammal andriod telefon utan simkort och anslöt till wifi. Laddade ner en app som heter Ip webcam.

sen e de bara in på nätet å logga in på ip nummret på telefonen så går det att ställa in allt man vill där å se på live stream.

finns väldigt bra beskrivet på nätet hur man gör.

/Peter

 

Tack för tipset, ska jag absolut göra under julledigheten :smile:

Ändrat av Rameau
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jul ledigheten närmar sig och då behöver man ju ett litet projekt att hålla på med :)

 

Jag har bestämt mig för 2 Projekt!

 

prj 1:

Bygga klart och starta upp automatisk zeolight reaktor. Då denna nästan är färdig kanske det blir en reaktor till aktiva kolen också.

 

prj 2:

Jag har ett Mandarin par som leker ca 1-2 gånger i veckan. Har skaffat lite grejer för att odla rotifers och ett litet extra akvarium så målet är att se om jag kan lyckas fånga upp lite ägg och få dem att bli yngel :)

 

fortsättning följer.....

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...