Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Nu är alltså nya skummaren på plats! Mycket nöjd hittills och verkligen ett gediget bygge denna nya skummare. Det är en skaplig kapacitetshöjning om man jämför med den skummaren jag har använt hittills dock har den gamla skummaren knappt skummat de senaste 2-3 månaderna då någonting har pajat på den, vet ej vad dock. kan köra den på full spätta helt rengjord och den verkar ändå inte pumpa speciellt mycket så det känns som nått el-strul.

 

Min förra var en Coralbox 700D och den nya är en Nyos Quantum 220.

 

mitt hopp om att "overziza" skummaren är att få upp ph lite.

 

/Peter

Ändrat av izfisk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
  • 2 veckor senare...

f22b919f90c5ae2c72270a45a1b5d2b6.jpg

Kämpat lite med nitrat, när jag köpte nya skummaren låg jag på ca 15 i nitrat och va aldrig under 10 i förra veckan kunde jag inte längre utläsa någon färg på nitrattestet och mjukisarna såg ledsna ut. Efter lite fundering så ställde jag ner vatten nivån i skummaren lite så att den skummar "torrare" vilket gav resultat nu har jag iaf färg på saluförs om jag väntar 3min30sekunder så gissar att jag ligger på 0,1- 0,5 men väldigt svårt att säga. På de 2 senaste veckorna har jag fått ställa upp kh varenda dag så skummaren hade en positiv effekt på mina koraller kan man säga :).

Mätning idag:

Kh 7,7

Mg 1410

Ca450

Nitrat ~0,5

PH 8,2

Temp 26,3

Slut på Hanna reagera för fosfater :(

Skickat från min SGP712 via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...