Gå till innehåll

nike83

Rekommenderade inlägg

5 minuter sedan, nike83 sa:

Kraschen/koralldöden nära!

 

Följande har hänt senaste månaden:

 

 

Helt plötsligt såg jag att vissa koraller började ljusna. "bra" tänkte jag, nu börjar korallerna ljusna för jag kommit ner i näringsvärde. Jag har senaste tiden haft väldigt låga fosfatvärden (ca 0,01-0,02) och nitrat runt 1. 

En dag när jag kom hem var en lite acro-fragg död. "shit happens". kör på som vanligt. några dagar senare ytterligare en död av samma korall. börjar ana oråd när "moderkorallen" började vitna också. 

Gjorde alla "hemma-tester" jag har och allt verkade Ok. 

Bytte aktivt kol och slängde iväg ett Triton-test. 

Började rannsaka mig själv. Vad har jag gjort för förändringar? 

Bytte Zeo-sten för 1 månad sedan. Kollade flödet genom reaktorn. #/")&!¤(/&"#)=!/¤&. Jag ökade nämligen flödet, för det var lågt efter bytet av zeo-stenen och dubbelkollade inte flödet efter detta. 

Stängde av zeo-reaktorn, då jag inte vågade ha den igång längre.

Korallerna slutade dö (några andra som började dö och en till fragg som dog). 

Mätte näringsvärden och nu ligger nitratet på 2.5 och fosfaten på 0,08. 

Drog igång zeo-reaktorn igen. 

 

Hoppas verkligen att det var för högt flöde i reaktorn som orsakade att koraller dog och inte mår bra. annars så vet jag inte vad probelmet är. Jag hade utslag på min TDS-mätare från osmosen, så jag bytte silikatmediat. Konstigt, för jag har bytt väldigt ofta media. 

 

 

Funderar på om jag ska gå över till refugium istället, då det verkar enklare med alger.

 

Nu är fokus på att "överleva" sommaren :) 

Hoppas det stannat av nu! 

Man blir rätt frustrerad när man inte kan hitta någon riktigt orsak till varför korallerna börjar då. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

karet överlevde värmen helt ok, och tappat enstaka korall.

dock hade ventilen för zeo-reaktorn fastnat i öppet läge (ingen flöde genom stenen) och den har troligen varit så i en vecka. 

 

nu i helgen så fixade jag reaktorn. bytte aktivt kol. i med ny fosfat-remover. gjorde vattentester och drog igång lite VÄS igen, då näringsvärdena hade gått upp lite. skickade även ett Marinlab-test.

 

igår bytte jag vatten 20% vatten och gjorde upptäckten att jag har en spricka i min "de-froster" vid magneten. läst om en annan kille som hade koralldöd (eventuellt) pga detta, men han hade skyhög zink. jag hade 0 i zink enligt labtestet som gjordes i slutet av juni. "de-frostern" åkte ur karet i vilket fall.

 

idag ser jag att en korall håller på att ge upp och alla koraller ser sämre ut idag än när jag kom hem från semestern för en vecka sedan.

stängde av VÄS igen.

 

jag är väl medveten om att jag gör många saker samtidigt, som troligen inte är positiv för karet..

sååå frustrerande detta!

 

 

funderar på att köra "Detox" från Triton som förebyggande åtgärd. ända problemet är att man ska stänga av det aktiva kolet, och det känner jag inte för just nu. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Trist när det gnäller om akvariet :(. Hur stora svingar i näringsvärdena rör det sig om?

 

Jag hade nog bytt 20% till medans jag inväntade testresultatet, ifs kanske detox är bra också :).

 

håller tummarna att et reder ut sig!

 

/Peter

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Verkar som att jag ridit ut stormen.

Korallerna är inte glada, men ser att några börjar återfå sina färger och ingen dör längre.

 

sommarens 3 st RIP:

https://saltvattensguiden.se/uploads/monthly_2017_03/IMG_2659_CR2.jpg.8d4c8d7a2accd0ece8cbd48904d0c6ce.jpg

 

https://saltvattensguiden.se/uploads/monthly_2017_12/IMG_3523.jpg.1283b80db8b0273ed32923a780f2a823.jpg    

Denna har jag dock en fragg kvar som lever och verkar inte dö längre.

 

samt en ovanlig acro fragg från @Triton Akvarium som kallades "a reason for divorce". tyvärr ingen bild på den.

 

 

Jag fick tillbaka labtestet från Marinlab för en vecka sedan, och det visade att Lithium samt Strontium var mycket låga. Båda låg på "rött", men frågan är då om något av dessa 2 parametrar orsakar STN? Jag gissar på Nej, men det är en vild gissning.

Det som talar emot är att enligt mitt senaste Triton-lab test inte hade någon anmärkning på dessa 2 parametrar. En fråga jag ställer mig nu, kan man lita på dessa tester? Att mitt Lithium skulle gå från  ca 200 till 130 på 2 månader verkar konstigt. 

 

Gjort följande de senaste veckorna:

 

  • Tagit bort bort "defroster", efter att jag hittat en spricka i den. Kanske läcker något från magneten?
  • 20%igt vattenbyte
  • Ny zeo-sten
  • Gjort rent glaset(plexi) för T5-belysningen
  • kompletterat cirkulationen med en Tunze 6095a
  • Dosera Lithium och Strontium
  • Nya lysrör

 

Inser att jag gör många förändringar, men dessa åtgärder utföres inte vid samma tillfälle.

 

Nu är det bara att hoppas att återhämningen går vägen. 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag ser IPC testerna som något som kan ge en ledtrådar över tid. Olika firmor har olika tekniker att analysera - därav kan man få olika resultat. Jag använder bara en och så tittar jag efter trender och eftersom jag inte byter vatten så vet jag vad jag sätter in och därför kan jag se om ett resultat verkar helt åt skogen.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2018-08-20 at 21:48, Lasse sa:

Jag ser IPC testerna som något som kan ge en ledtrådar över tid. Olika firmor har olika tekniker att analysera - därav kan man få olika resultat. Jag använder bara en och så tittar jag efter trender och eftersom jag inte byter vatten så vet jag vad jag sätter in och därför kan jag se om ett resultat verkar helt åt skogen.

 

MVH Lasse

 

@Lasse exakt, men det är lite spännande med mitt Li. skiljer sig ganska så mycket mellan testen. jag tvivlar på att det förbrukats 1/4-del på 1,5 månad.

 

idag ser 2st koraller bättre ut än de gjort på länge. verkligen konstigt detta 

antingen förgiftning av min "defroster" (magneten) eller så visar triton-testet fel på Lithium. 

 

Bifogar mina lab-tester.

Results_2018_08_14_6642.pdf

Tritontest 2018-06-29.pdf

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker som Lasse att man skall hålla sig till en och samma IPC- testare. Det är väldigt mycket ett hantverk då testerna i sig har urdålig noggrannhet. Det man måste göra är att kalibrera varje dag mot noggranna referensvätskor och sedan korrigera testresultatet så att testen ger rätt resultat på referenserna.

Om Marinlab är samma här som i USA finns det en risk att en del mätvärden är fel. Det finns ett antal trådar om tester på R2R. Det verkar som att Triton och ATI fått mest konstanta värden där.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, stigigemla sa:

Jag tycker som Lasse att man skall hålla sig till en och samma IPC- testare. Det är väldigt mycket ett hantverk då testerna i sig har urdålig noggrannhet. Det man måste göra är att kalibrera varje dag mot noggranna referensvätskor och sedan korrigera testresultatet så att testen ger rätt resultat på referenserna.

Om Marinlab är samma här som i USA finns det en risk att en del mätvärden är fel. Det finns ett antal trådar om tester på R2R. Det verkar som att Triton och ATI fått mest konstanta värden där.

 

 

absolut, jag har försökt att köra med samma tester. hade dock ett gammalt Marin-lab test som jag ville använda. 

 

okey, spännande med denna info gällande de olika testerna.

 

jag håller mig till Triton-labs:tester i fortsättningen med.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton säljer även maskinerna - om nu någon vill köpa :) Men det är hur man använder dem som är viktigt. Jag kan inte säga vem som är bäst - men att hålla sig till en betyder ju att felet blir systematiskt i stället för slumpmässigt (även om jag har sett sånt som verkar slumpmässigt ibland) men jag försöker tyda trenderna.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 5 veckor senare...

allt börjar se riktigt bra ut, men 2st koraller som ser sämre ut helt plötsligt.

 

jag har en ny teori för varför mina koraller börjar dö.

 

för mycket koraller i jämförelse med vattenvolym och får få vattenbyten.

jag har väldigt mycket koraller som täcker i princip alla stenar. kanske blir detta ett resultat av att jag slarvat med vattenbyten och då har vissa macro och micro-ämnen tagit slut i vattnet. Lab-testerna kan ju inte detektera allt, men jag har ständigt brist på Bor, Jod, Strontium och Sulfat.

 

Lite bilder från dagens fotografering. de 2 sista bilderna blev riktigt coola macro-bilder, på tråkiga koraller :D 

tyvärr så får jag inte till färgerna på min SCC, men den är mer grön och lite mindre röd IRL. "tyvärr" så börjar den bli för stor, så jag måste fragga ner den i vinter. gäller en hel del andra koraller också (lyxproblem).

 

IMG_3803.jpg.d210a002109f5d19eb30f6a70d7b795c.jpg

IMG_3751.jpg.c643f40b882b84170c69e54faae44b28.jpg

IMG_3748.jpg.15120dce27ad21dccbfa63d604be1ccd.jpgIMG_3769.jpg.eaaa8563a456a4756e257290309d1d7a.jpgIMG_3757.jpg.faa6a21ca219051ba3ff5f1f9f0e0d21.jpgIMG_3775.jpg.de5d19309cd79e436978fa6264c0cf16.jpgIMG_3790.jpg.dd84bb09bc37f1c2a35847c5afa87050.jpgIMG_3755.jpg.a17c396ce0bc7fc4a17c5b15611c4caf.jpgIMG_3768.jpg.9784f0cfc1e89e4651b0a018bf085996.jpg

 

 

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Vissa koraller börjar se riktigt bra ut, medans vissa tjurar fortfarande efter sommarens händelser.

Någon korall som sett bra ut, ser nu helt plötsligt sämre ut. 

Jag har skickat in ett Lab-test till Triton i förra veckan, så det återstår att se hur det ser ut.

Just nu rullar det lite alu-baserad fosfatremover i min reaktor för aktivt kol för att få ner fosfaten. ca 0,05 enligt hanna Fosfor. vill få ner under 0,03 innan jag är nöjd. 

 

jag har tagit ur sand ur karet vid 2 vattenbyten. USCH vad illa sanden luktar och vad mycket skit som samlas i den. jag förstår varför det bildas cyano i sanden (gruset). nu åker det inte i någon mer sand i karet.

 

2 bilder blev det i veckan.

 

IMG_3910.jpg.0bd285887dc14e46c3799205da220746.jpg

IMG_3913.jpg.a202b18ad234b69723d34fe3c05bae68.jpg

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

Sulfat, kalium, strontium och bor är huvudingredienserna i mineralsaltet man använder i Ballingmetoden.

Vilket fabrikat på tillsatserna använder du?

 

jag kör FM ballig Light. 

när jag justerar mina vattenparametrar så gör jag det med Triton-labs produkter (doserar varje vecka Bor, Strontium och Kalium). 

jag funderar på om mina tillsatser i ballingen är för svaga. de borde väl vara anpassade efter förbrukningen? 

 

tidigare har jag slarvat lite med vattenbytena, men nu byter jag 20% varje vecka. detta för att gissar att jag har kanske dubbelt så mycket koraller som man "borde ha" och då tänker jag att jag förbrukar en hel del mikroämnen och makroämnen som jag inte tillsätter med ballingen eller mina tillsatser utan att det kommer via saltet.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du håller på att balansera ditt akvarium på en knivsegg med så låga värden. Med din stora förbrukning borde du omedelbart gå över till en komplett Balling som är mer balanserad.

Balling lite är ju en förenklad form där man ersätter felen (de saknade ämnena) i tillsatsen med utökade vattenbyten. Med din förbrukning räcker det helt tydligt inte riktigt och i och med att du håller så låga näringsvärden är karet känsligare. Med ett riktigt Ballingrecept får du med kalium, bor och strontium varje dosering och slipper efterdosera för hand + att de värdena håller sig jämnare.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

19 minuter sedan, stigigemla sa:

Du håller på att balansera ditt akvarium på en knivsegg med så låga värden. Med din stora förbrukning borde du omedelbart gå över till en komplett Balling som är mer balanserad.

Balling lite är ju en förenklad form där man ersätter felen (de saknade ämnena) i tillsatsen med utökade vattenbyten. Med din förbrukning räcker det helt tydligt inte riktigt och i och med att du håller så låga näringsvärden är karet känsligare. Med ett riktigt Ballingrecept får du med kalium, bor och strontium varje dosering och slipper efterdosera för hand + att de värdena håller sig jämnare.

 

tack för påpekandet! jag känner också att jag borde byta recept på ballingen.

 

vart hittar jag "riktiga" ballingrecept/metoder? :)   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, stigigemla sa:

Tropic Marin (Tyskland) har ju ursprunget. Det är där Balling jobbar. Aqua Forest har. Sedan finns det en del Tyska webbutiker som också säljer. Jag tror Företagsakvarium säljer kemikalierna utan varumärke så det är väl ungefär som mina. Jag säljer inte på postorder.

 

gått igenom lite snabbt AF. tyvärr så ligger många produkter i Mg-behållaren och jag har väldigt låg Mg förbrukning i mitt kar. så jag antar att resultatet kommer bli det samma, tyvärr.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

enligt mitt senaste Triton-lab test så har jag nästan perfekta vattenvärden.
 
det som ororar mig lite är att vissa koraller inte har någon PE. 
 
beror detta på att korallen inte trivs? någon parameter som inte är perfekt, gissar jag på. frågan är vad? 
 
 
Tritontest 2018-10-26.pdf

Bara en sidofundering: Du har inte nån fisk, tex dvärgkejasare, som de störs av? Har för mig att jag läst att blotta närvaron kan hämma PE.
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor


Bara en sidofundering: Du har inte nån fisk, tex dvärgkejasare, som de störs av? Har för mig att jag läst att blotta närvaron kan hämma PE.


Japp. Jag hade i princip ingen PE öht under ett år när jag hade min loricula, trots att den egentligen inte pickade på korallerna så värst.
Så fort den lämnade in exploderade korallerna med polyper.
Min teori är att de på någon vänster kan känna av potentiella hot och därför drar in polyperna.

Har du någon/bättre PE på natten?


Sent from my iPhone using Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 2018-10-27 at 09:53, Strikt sa:


Bara en sidofundering: Du har inte nån fisk, tex dvärgkejasare, som de störs av? Har för mig att jag läst att blotta närvaron kan hämma PE.

 

 

mycket bra tanke! kan vara så.

On 2018-10-27 at 11:17, MichaelE sa:

 


Japp. Jag hade i princip ingen PE öht under ett år när jag hade min loricula, trots att den egentligen inte pickade på korallerna så värst.
Så fort den lämnade in exploderade korallerna med polyper.
Min teori är att de på någon vänster kan känna av potentiella hot och därför drar in polyperna.

Har du någon/bättre PE på natten?


Sent from my iPhone using Tapatalk

 

 

jag har inga kejsare, men jag har en liten gul gobby (minns inte vad de heter) som bor typ i koraller. kan vara den.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...