Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

128 inlägg i detta ämne

5 minuter sedan, nike83 sa:

Kraschen/koralldöden nära!

Följande har hänt senaste månaden:

Helt plötsligt såg jag att vissa koraller började ljusna. "bra" tänkte jag, nu börjar korallerna ljusna för jag kommit ner i näringsvärde. Jag har senaste tiden haft väldigt låga fosfatvärden (ca 0,01-0,02) och nitrat runt 1. 

En dag när jag kom hem var en lite acro-fragg död. "shit happens". kör på som vanligt. några dagar senare ytterligare en död av samma korall. börjar ana oråd när "moderkorallen" började vitna också. 

Gjorde alla "hemma-tester" jag har och allt verkade Ok. 

Bytte aktivt kol och slängde iväg ett Triton-test. 

Började rannsaka mig själv. Vad har jag gjort för förändringar? 

Bytte Zeo-sten för 1 månad sedan. Kollade flödet genom reaktorn. #/")&!¤(/&"#)=!/¤&. Jag ökade nämligen flödet, för det var lågt efter bytet av zeo-stenen och dubbelkollade inte flödet efter detta. 

Stängde av zeo-reaktorn, då jag inte vågade ha den igång längre.

Korallerna slutade dö (några andra som började dö och en till fragg som dog). 

Mätte näringsvärden och nu ligger nitratet på 2.5 och fosfaten på 0,08. 

Drog igång zeo-reaktorn igen. 

Hoppas verkligen att det var för högt flöde i reaktorn som orsakade att koraller dog och inte mår bra. annars så vet jag inte vad probelmet är. Jag hade utslag på min TDS-mätare från osmosen, så jag bytte silikatmediat. Konstigt, för jag har bytt väldigt ofta media. 

Funderar på om jag ska gå över till refugium istället, då det verkar enklare med alger.

Nu är fokus på att "överleva" sommaren :) 

Hoppas det stannat av nu! 

Man blir rätt frustrerad när man inte kan hitta någon riktigt orsak till varför korallerna börjar då. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tänk på att ett refugium tar ett tag innan den kickar igång fullt. Alger vet du vart du får tag ifrån :-)

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tradigt, hoppas det löser sig. Är inte superenkelt med refugium heller. Mitt har funkat bra i två år men har efter en krasch orsakat av doseringsmiss inte riktigt hämtat sig. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu