Gå till innehåll

Nytt kar, lite hjälp med tankar och idér uppskattas


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Tänkte ta och beställa ett nytt kar 80x50x40 (LxBxH) som ska placeras på en bänk ca 1m hög. Tror det kan bli riktigt bra.

 

Hade tänkt mig att ha en överrinning centriskt i karet. Borrat med tre hål 2 för avrinning och ett för returpump. Nu till första frågan, diameter på hål. Vad tror vi om 2 st 27 för 25 rör samt ett 22 för 20 rör som retur. Kan det bli bra? 

 

Har inte riktigt förstått hur man går till väga när man bestämmer höjden på avrinning. Kan någon förklara på ett bra och lätt sett? Hoppas jag får lite hjälp av korallfisken med men det är alltid roligare att förstå och kunna fixa själv.

 

Jag har ett gammalt kar på 60x30x30 som jag hade tänkt använda som sump och själv montera dit en bubbelfälla men hur ska man tänka med höjden på glasen som man limmar dit? Antar att det är bra att ha lite marginal om något skulle hända.

 

Har även en ny pump från mitt RSM 250. Den har en kapacitet på 2400l/h det borde väl räcka som en returpump? 

 

Har 1 st Tunze a 4500l samt 2 st Tunze 6020 till cirkulationen i karet. Belysning och skummare ska införskaffas. Om någon har något bra förslag för detta mottages detta gärna. Belysningen ska inte vara svart dock, vit eller silver är ett måste enl. frun iaf =) man får böja sig.

 

Tacksam för svar 

Mvh

Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

Hej igen!

 

Nu har jag kommit en bit på vägen. Införskaffat en skummare i form av en Deltec SC1351 samt en returpump Jecod DCS-3000. Fick även akvariet innan jul men det hade blivit fel mått på det så jag fick åka tillbaka med det och ett nytt kommer väl om en vecka eller två. Förhoppningsvis med rätt mått =).

 

Nu en fråga. Limmade en sump igår och tror ni att vi behöver ha en till skiva vid bubbelfällan. Har en för att hålla en jämn nivå i skummarfacket och sedan en där vattnet rinner under. Behöver jag limma till en till där vattnet rinner över? Kass förklaring men jag skickar med en bild

post-359-0-87473200-1451738392_thumb.jpg

Ändrat av Nemisis
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Ser ju riktigt trevligt ut! Men det måste vara trångt med skummaren? Egentligen hade jag nog rekommenderat i en så liten sump att bara ha två fack. Ett för returen och det andra för övrig teknik. Men du märker ju vad som fungerar, det är bästa sättet att lära sig på :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Funkar faktiskt riktigt bra, blir ju inte jätte mycket plats men det funkar. Hade inte riktigt räknat så bra som jag trodde med returrören men ställer man skummaten lite snett blir det i princip ljudlöst..

 

jag hade tänkt att sätta en datafläkt som trycker in luft i skåpet, någon som kam säga hur man löser detta smidigast? Räcker det att koppla kablarna från datafläkten teed en

sockerbit till en trafo eller finns det 220 fläktar man kan köpa? Har inte satt mig in i det direkt, man kan ju se om någon kommer med bra idéer innan =)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte en chassifläkt/datafläkt och ställbar nätadapter på Kjell&Co (och en dimmer på Biltema för varvtalsstyrning).

http://www.kjell.com/se/sortiment/el-verktyg/stromforsorjning/nataggregat/ac-dc/stallbar-utspanning/stallbar-natadapter-3-12-v-(dc)-3-6-w-p44108

http://www.biltema.se/sv/Fritid/Husvagn-och-husbil/Belysning/Dimmer-LED-inline-2000034845/

Sen lödde jag ihop dem och satte krympslang över skarvarna.

 

Kjell&Co har 220V-fläktar med, men jag har helst så lite starkström som möjligt i kablarna närheten av vatten så jag körde på 12V.

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

Ändrat av BatmanGefle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...