Gå till innehåll

¨Tillverka¨ saltvattnet


ubjs

Rekommenderade inlägg

Hej

 

Helt grön på detta med saltvatten och försöker nu starta upp ett 54 liters akvarium på enklast tänkbara sätt.

Det verkar vara väldigt viktigt med vattenkvalitén så nu funderar jag på om det funkar att temperera vattnet i vanliga hinkar.

Dvs köpa några hinkar på Classe och låta kallvattnet ur kranen få rätt temperatur i hinkarna, eller finns det risk att det är något i plasten som kan lösas ut i vattnet?

 

Mvh UB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bara vattnet är varmt så löser sig saltet lätt. Provade igår med innerfiltret (1000 l p/h) och 25 gradigt vatten, saltet löste sig direkt om man strödde i det i lagom takt.

Ska fixa nytt vatten med enbart kallvatten, det är väl inte så lyckat att använda varmvatten?

 

Mvh UB

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om jag minns rätt står det på Red Sea:s Pro-salt att man ska ha vattentemp på runt 20 grader, blanda i saltet och därefter värma upp det till ca 25 grader innan man använder det. Dock stod det nog också något om att det inte skulle "stå" mer än typ 4 (?) timmar innan man använder det, vilket jag dock antar innebär "stå still".

 

Själv har jag en regnvattentunna på 75 liter som jag fyller med vatten och låter det stå tills det är rumstempererat (ca 20 grader) innan jag blandar i salt och samtidigt sätter jag då i en doppvärmare och en cirkulationspump (sådan med magnet som jag kan ha på utsidan) och låter det stå till dagen efter innan jag använder det.

 

Är det en helgdag kan jag blanda på förmiddagen och använda på kvällen - men har endast vid akutbyten bytt inom bara någon timme (och iofs aldrig haft problem med det heller). Man är kanske överdrivet försiktig från blandning till användande - i princip löser väl saltet upp sig och stabiliserar saliniteten på kanske bara 10 minuter (?) eller iaf inom en halvtimme, så är bara temperaturen också är rätt tror jag man kan använda det ganska snart efter blandande. Men någon mer kunnig får gärna svara på lämpliga blandningsrutiner/väntetider.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man skall tydligen använda red sea saltet inom 4h för att undvika utfällning. Det är något som dom var tvungna att tydliggöra efter att flera fick problem då dom blandade dagen innan. Jag upplevde detta och bytte därmed till ett mer praktiskt och stabilt salt.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...