Gå till innehåll

Bygga sump fråga


Nemisis

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Håller på och planerar för min första sump som jag tänkte göra själv. Hade tänkt göra en rätt enkelt konstruktion med ett fack där vattnet kommer ner med skummare, vidare till en bubbelfälla. Litet utrymme för ev. lite leva sten och till sist ett fack för returpump. Nu till min fråga. Hade tänkt göra första och sista väggarna till sumpen 23 cm höga sedan mitten glaset 26 högt med 3cm nertill öppet. Hur högt bör glaset ner till returpumpen vara? Ska det vara på samma höjd som till bubbelfällan alltså 23 eller ska man göra detta glas lite lägre typ 21 22 cm högt?

Tacksam för inputt.

//Fredrik

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Förespråkar alternativ två på skissen.

 

När returpumpen stängs av stiger vattennivån i sumpen. Om inte returfacket sväljer allt kommer även nivån i nästa fack stiga. Skummaren vill man ha opåverkad vattennivå så inte den börjar flöda över.

 

Man vill inte heller ha för hög nivåskillnad mellan sista facket och returfacket. I annat fall risk för att man får bubblor. Jag sätter även en bubbelfälla där med sista glaset under vattennivån för undvika att bubblor kommer med fallet ner till pumpen.

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis så som du har gjort skisserna. Har tummen lite centralt placerad när det gäller att skissa upp på dator. Hade tänkt rita på papper när jag slutat jobba, nu fixade du det åt mig. Man får tacka.

 

Hade tänkt göra det sista glaset lite sluttande så att vattnet rinner lite "snett" ner till pumpen och inte faller på samma sätt. Det spelar väl ingen direkt roll hur stort mellanrummet mellan glasbotten och glaset mitt i bubbelfällan är eller? 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kul att kunna hjälpa till!

Det ska inte vara för litet kanske, men dina 3 centimeter är fullt tillräckligt. Om det är för litet mellanrum höjs vattenytan i skummardelen på grund av vattenmotståndet.

 

Tänk även på att volymen i returdelen ska kunna pumpas upp i akvariet utan att det blir översvämning där om tilloppsröret från akvariet blir igensatt.

 

Skickar med en uppdaterad skiss med Linnex och dina kommentarer införda.

 

post-877-0-82056700-1449836295_thumb.png

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Räknade ut att det rinner ut ca 1liter om båda rören skulle bli igensatta. Känns inte som om det är en jätte stor risk men chansen finns ju. 1 liter kan jag väl ta om det skulle komma ut. Eller rättare sagt försäkringen kanske =). Bor i villa så skadorna skulle inte bli allt för stora. Tror jag har koll på allt nu men jag får ta och dubbelkolla allt med vanligt vatten i garaget innan jag fyller upp inne i vardagsrummet.

 

Kommer att använda mig av din bild slanten om det går bra?

 

Tack för all hjälp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

Skickar med en uppdaterad skiss med Linnex och dina kommentarer införda.

 

attachicon.gifSump 20151211-Model.png

 

Linnex kommantar menar att sista avskiljaren skall vara i botten och sluta under vattenytan. Nivå över pumparna. Tvärt om vad det blev ritat. Då finns det ingen risk att få bubblor till pumparna

 

Behövs verkligen bubbelfälla? Jag har haft två sumpar men ingen har/hade bubbelfälla.

De tar ju en del plats som kan utnyttjas till annat. En sump blir aldrig tillräckligt stor... ;-)

Tillräckligt stor sump når inte bubblorna fram till returpumparna. Vad gränsen går lär ha parallellitet med storlek och flöde.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...