Gå till innehåll

hjälp har alger


S. Ramberg

Rekommenderade inlägg

Hejsan mitt namn är Sebbe och jag är ny inom salt.

jag har en liten fråga som jag hoppas jag kan få hjälp med här

det är så att jag har fått alger i mitt kar som har vart igång ca 10 dagar 

dom algerna jag fått på rutan och på sanden tror jag är cyano. det är brun/grön. 

men så har jag även fått något på en sten. som är gröna som jag inte lyckats hitta vad det kan va. 

hoppas någon här kan se på bilden vad det kan vara och hjälpa mig. vill veta vad det är och hur jag blir kvitt det..

mvh Sebbe

 

 

post-5329-0-07869900-1449862737_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla får alger. Det enda som funkar är stabilitet, tålamod och betande djur. Ibland får man manuellt rensa om det börjar gå över styr. Cyano är ett kapitel för sig. Där finns inga sanningar eller enkla knep. Men däremot massor med teorier och experiment.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej!

Om det är nystartat akvarium så är det ett resultat av inkörningsprocessen. Det är levande sten som ska köras in den har sin process. Det är belysning som ska köras in, det har sin process, Det är fiskar och matningen samt avföringen som ska stabiliseras.... Bra filtrering, hålla nere matning, minska ljustimmar och styrka. Vattenbyten hjälper bara litet under denna process, då det blommar upp nya processer för varje vattenbyte. Osmos är bra att köra i början samt även senare. Filter mer bra kol är alltid bra. Vodkametoden är bra om du har bra skummare.... Läs tråden om denna innan du kör igång med vodkametoden.... Men Calcium, strontium, lite ljus, inte mycket mat, och bra cirkulation så kommer du vara på banan snart....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...