Gå till innehåll

Röda slemalger?


jonas1131

Rekommenderade inlägg

Hej!

Har inhandlat ett gäng kilo " begagnat LS", jag var lite tveksam så la dessa i ett karantän akvarium.

Jag har en tråd ang dessa redan om maskar som spottar ut liknande spindelnät?

Men de har en del röda slemalger (tror jag) har haft de i kraftigare saltvatten och det har rastat ut massor av diverse maskar.

Tyvärr så är en del av dessa nyttiga men ville inte chansa med spindelnätet.

Frågan är de röda slemalgerna kommer dessa att explodera i karet, jag har bra vattenvärden och startat för 3 veckor sedan.

Finns det någon klok som kan råda, ska jag använda stenen trots röda slemalger eller hoppa över???

PS de är starkare i färgen än röda kalkalger och slemmiga DS. / Jonas

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det cyano eller någon annan sorts alg? Det är nog lättare att svara om man får se en bild.

 

Du kan i varje fall använda stenen, men det kan kanske va bra att laka ur näringen ur den med gfo och vattenbyten i karantänkaret innan du lägger i den i dit vanliga kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det en röd, slemmig hinna som lätt borstas av? I sådana fall är det en sorts cyanobakterier (ej alger, alltså). De finns naturligt i alla system, men kan vid gynnsamma förhållanden (som ingen är riktigt säker på vad det exakt innebär) blomma upp och bilda mattor som täcker substratet. Huruvida själva blomningen kan spridas från system till system har jag inte koll på, men det vore kul att testa någon gång!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så ser "Rödalgen" ut, den med kraftig röd färg det andra röda är kalkalger.

Någon som kan se vad det är?

/ Jonas

Det där är nog en rödalg, ja. Det kan rent av vara en kalkalg också. Kalkalger i sin tur hör till rödalgerna (rent systematiskt), så oavsett har du nog en rödalg där. Jag hade inte oroat mig över den, skulle snarare säga att den är snygg.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...