Gå till innehåll

Ouscazz Red Sea REEFER 450


Ouscazz

Rekommenderade inlägg

Jag har inte haft problem med fulalger sedan förra våren. Har bara en jätteliten envis tuss med håralger, den har sett likadan ut sedan förra sommaren och den sprider sig inte alls.


Skickat från en iPhone med Tapatalk


Ok. För hos mig gav den sista plätten med håralger upp sakta men säkert i samband med att jag började skrubba skummarluften...



Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, BatmanGefle sa:

Ok. För hos mig gav den sista plätten med håralger upp sakta men säkert i samband med att jag började skrubba skummarluften...

 

 

Härligt!

Kör du med CO2-scrubber nu? Vad har du för pH-värde dag/natt?

Jag gissar att mina alger försvinner så fort jag får ner nitrat från 20ppm.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Ouscazz sa:

 

Härligt!

Kör du med CO2-scrubber nu? Vad har du för pH-värde dag/natt?

Jag gissar att mina alger försvinner så fort jag får ner nitrat från 20ppm.

Har kört med det nån månad nu. Tanken är att dra en slang så jag får uteluft direkt in i scrubbern (för att minska Sofnolime-förbrukningen) med, men det står på att-göra-listan än så länge (har 1"-slang men måste göra om behållaren till mediat). Att tippa i lite vatten i behållaren gör oxå att jag får ut några dagar till innan jag måste byta media.

Jag ligger på ca 8,10 nattetid och 8,25 på dagtid och det är jag jättenöjd med! 

 

Nitraten har dragit iväg för mig med (men helt utan att alger börjat växa, ta i trä) sedan jag började med frysmat. Ligger på runt 50ppm nu och det är jag inte ok med! Monti och annat växer på, men det är väl bara en tidsfråga innan de börjar må dåligt av det så jag har faktiskt en nitratreaktor (Aqua Medic NR400) som jag kopplade in nu i helgen... Den är ju lite i underkant för mina 580 liter, men den bör kunna ta udden av det iaf...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kör utan scrubber, bara ren uteluft via slang från vinden in i skummaren. Riktigt nöjd med pH 8,14 klockan 18 idag och 8,03 klockan 7 i morse. Det lär väl bli lite högre till sommaren när man har öppna fönster och dörrar hela dagen. Har funderat på att använda Sofnolime men gissar att förbrukningen blir skyhög med en skummare som drar 1500 liter luft per timme när den går på fullt spett.

 

När jag började med ZEOvit låg nitrat på ca 10, nu runt 20. Jag har läst runt och det är nog så att ZEOstart3 (kolkällan) innehåller en liten mängd nitrat för att inte paja Redfield ratio om NO3 sjunker fortare än PO4. Det kan tydligen ta upp till 12 månader innan näringsvärdena är riktigt låga när man börjar med ZEOvit..

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Ouscazz sa:

Har funderat på att använda Sofnolime men gissar att förbrukningen blir skyhög med en skummare som drar 1500 liter luft per timme när den går på fullt spett.

 

Jag kör min skummare på (teoretiskt) 1000 liter/timme och 900g Sofnolime räcker runt 10-12 dagar då jag fyller på med lite extra vatten i behållaren. Det är med inomhusluft direkt från sumpen (gissar att CO2 på minst 800ppm är rimligt, troligen mer) så med ren uteluft borde 900g räcka runt tre veckor om inte längre... 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare går teoretiskt på 1200l/t. Det handlar isf om kanske 1000-1500:- om året för Sofnolime. Så länge jag kan hålla pH konstant över 8,0 sparar jag nog de pengarna.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Ja, du ligger ju på fint värde med bara uteluft så...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

pH 8,15 klockan 18.00, intressant!

 

Idag har jag ökat Ballingen ytterligare drygt 10%, doserar nu totalt 7,6dl per dygn. Obalansen mellan kanalerna har jämnat ut sig och nu doserar alla fyra kanalerna på 190ml per dygn fördelat på fem doser. När karet mådde som sämst och ingen av stenkorallerna växte något nämnvärt, det var i slutet av oktober förra året, doserade jag 50ml ur KH-kanalen, de andra tre kanalerna hade jag stängt av.

 

Av bilden att döma har det hänt en del på tre månader.

 

 

 

 

 

acro_frog_1_1.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min skummare har presterat bra, men jag hade förväntat mig lite mer. Jag har följt alla råd jag har fått av Royal Eclusive om vilken effekt jag skall köra pumpen på. Motorn är på 50W och de säger att den skall gå på 28-32W i en 200-skummare. Efter samtal med Emil på Företagsakvarium har jag dragit upp effekten till fullt, han och flera av hans polare kör sina BK så.. jag skall inte sticka under stol med att jag var tveksam över att frångå tillverkarens rekommendationer, men gjorde ett test och ökade effekten. Efter ett par dagar ser jag att det fungerar, som den skummar nu alltså! Här i filmen har den gått ca 36 timmar efter rengöring av skummarkoppen.

 

 

 

Lite kärlek i karet nu på kvällskvisten. :)

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

3 minuter sedan, kocknick sa:

 

 

Ok men när man kalibrerat den så är det bara o köra och den visar på displayen dag som natt?

 

 

Japp, dygnet runt! :)

Man kalibrerar om en gång i månaden om man vill vara noga. Tar bara några minuter.

 

829dee9abb3a8fc0460e4be450a5eff3.jpg

 

 

 

Ändrat av Ouscazz
Bild
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 
Ja, det är bra att hålla reda på pH.
Den jag har är egentligen en pH Controller för att styra en CO2-flaska till en kalkreaktor eller liknande.


Ok! Har kollat lite på eBay men tycker det är lite svårt att veta vilken man ska ha, men antar att det det som ska ingå är display, probe och kontrollvätska?


Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Efter samtal med Emil på Företagsakvarium har jag dragit upp effekten till fullt, han och flera av hans polare kör sina BK så..

Du får ursäkta att jag kapar in igen...
Du tycker inte att den blir benägen att svämma över med det draget? Min BK (Double Cone 200) blir rätt spattig om jag kör över 60-70% (vattennivå som rekommenderat, 22cm om jag minns rätt)...


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, BatmanGefle sa:

Du får ursäkta att jag kapar in igen...
Du tycker inte att den blir benägen att svämma över med det draget? Min BK (Double Cone 200) blir rätt spattig om jag kör över 60-70% (vattennivå som rekommenderat, 22cm om jag minns rätt)...

 

Nä, du kapar inte.. kul när det blir diskussioner i tråden! :)

 

Känns inte så nej, jag har öppnat wedge pipe så den går ganska torrt nu. Men det är klart, skulle det komma något i vattnet som får skummaren att gå loss blir det lite spännande. Men det blir det ju andra sidan med vilken skummare som helst. Tidigare har jag kört den väldigt blött eftersom den är rejält överdimensionerad för mitt system, och det känns ännu mer riskfyllt då när man får köra med bubbelgränsen ovanför den vita kragen. Nu kör jag bubbelgränsen ca 20mm under den vita kragen och det känns tryggt. Jag skall erkänna att jag var lite nojjig första dygnet, speciellt på natten. Jag visste ju inte hur den skulle reagera när den väl började skumma ordentligt efter en så stor förändring. Det visade sig att jag inte behövde vara orolig, den går bättre och stabilare än någonsin. Håller tummarna...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Diskussioner är bra!
Jag har bubbelgränsen ca 4-5cm under kragen men det är med flit så den inte blir mental rätt vad det är (jobbar borta och frugan har ingen lust att meka skummare om det skiter sig...).
Bara jag kommer hem så ska jag prova med fullt ös och se hur det blir för mig om flera kör så med gott resultat....
Fick tummen ur och drog slangen för utomhusluft igår, så nu går skummaren på den luften, men utan Sofnolime, för att få en 'baslinje' på pH. Vill gärna ha upp den ca 0,10 till (7,90 nattetid nu) och med mer luft genom skummaren kanske den hamnar runt dina värden och då måste jag fundera på om Sofnolimen överhuvudtaget behövs längre....


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Utomhusluft är bra. pH 8,08 klockan 6 i morse, nytt rekord idag när jag kom hem från jobb. Det är en av fördelarna med bra sprutt på skummarpumpen. Kör teoretiskt 1350 liter luft per timme genom skummaren nu, minus eventuell förlust i slangen.

57a48df21928f2de16490b977a6aeab1.jpg



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...