Gå till innehåll

Resa bort


mattiasbrann

Rekommenderade inlägg

Rekomenderas alltid att någon kollar, på en vecka kan mycket hända, och längre...!

Beror ju också på vad du har och hur belastat akvariet är.

 

Ju större burk desto viktigare, ett kraschat nano kan du ju köpa all nytt veckan efter om du vill.

 

Följande är ju viktigast och går ju att automatisera. Men inte kul ock väldigt dyrt om du  tex får vattenskador, hur många har inte haft en autotopoff som hängt sig.

 

-Mata djuren

-Avdunstat vatten ersättes

-Kolla och Tömma skummarkoppen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Rekomenderas alltid att någon kollar, på en vecka kan mycket hända, och längre...!

Beror ju också på vad du har och hur belastat akvariet är.

 

Ju större burk desto viktigare, ett kraschat nano kan du ju köpa all nytt veckan efter om du vill.

 

Följande är ju viktigast och går ju att automatisera. Men inte kul ock väldigt dyrt om du  tex får vattenskador, hur många har inte haft en autotopoff som hängt sig.

 

-Mata djuren

-Avdunstat vatten ersättes

-Kolla och Tömma skummarkoppen 

Vad är en autotopoff?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så när en auto top off hänger sig så rinner vatten ut på golvet eller blir vattennivån låg i karet.

 

Jag har bara haft sötvattenskar med pumpar i. När jag första gången såg saltvattenskar med sump nere blev jag förskräckt och får en flashback från den gången mitt kar gick sönder och vatten i hela lägenheten. Tänkte att det räcker med en trasig slang, koppling som lossnar eller trasig maskin så det körd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller att ha koll på vad man gör. Alla slangar skall ha slangklämmor. De finns i nylon så man behöver inte vara rädd att de skall lossna.

Det första man gör när man startar ett saltkar är strömavbrottstestet. Då ser man om allt är riktigt dimensionerat.

Påfyllnadskärlet för osmosvatten skall inte vara så stort att karet eller sumpen kan rinna över om något hänger sig.

Moderna påfyllningsenheter har ofta en extra sensor för att ge högre säkerhet.

 

Jag skulle ha följande lista med rutor att bocka av att det är gjort för varje dag till akvarievakten. Penna liggande framme vid listan.

 

1. Kolla att alla pumpar går och att det är rätt nivå på vattnet.

2. Kolla att det är påfyllnadsvatten kvar i kärlet.

3. Kolla skummarkoppen. Den brukar klara sig mer än en vecka - i alla fall för lite större kar..

4. Om akvarievakten själv har akvarium kan det vara aktuellt att mata lite. Om akvarievakten inte har akvarium är det bättre att låta bli.

    Göm foderburkarna. En foderautomat är bra. Den matar inte mer än det man ställt in innan.

5. Telefonnummer till någon som kan komma och felsöka om något verkar vara fel. 

 

Saker som borde vara oskyldiga men ändå gått fel:

Akvarievakten har dragit ur sladden till akvariet för att dammsuga. Med sladden i igen startade inte alla pumpar.

Akvarievakten drog upp persiennerna så att det inte skulle se ut som om man var bortrest. Med persiennerna uppe blev det så varmt i solen att allt dog.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Så när en auto top off hänger sig så rinner vatten ut på golvet eller blir vattennivån låg i karet.

 

Jag har bara haft sötvattenskar med pumpar i. När jag första gången såg saltvattenskar med sump nere blev jag förskräckt och får en flashback från den gången mitt kar gick sönder och vatten i hela lägenheten. Tänkte att det räcker med en trasig slang, koppling som lossnar eller trasig maskin så det körd

 

Jo exakt, det fyller på med vatten tills det rinner över i värsta fall, sometimes you got to live on the edge to fully appreciate it xD

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller att ha koll på vad man gör. Alla slangar skall ha slangklämmor. De finns i nylon så man behöver inte vara rädd att de skall lossna.

Det första man gör när man startar ett saltkar är strömavbrottstestet. Då ser man om allt är riktigt dimensionerat.

Påfyllnadskärlet för osmosvatten skall inte vara så stort att karet eller sumpen kan rinna över om något hänger sig.

Moderna påfyllningsenheter har ofta en extra sensor för att ge högre säkerhet.

 

Jag skulle ha följande lista med rutor att bocka av att det är gjort för varje dag till akvarievakten. Penna liggande framme vid listan.

 

1. Kolla att alla pumpar går och att det är rätt nivå på vattnet.

2. Kolla att det är påfyllnadsvatten kvar i kärlet.

3. Kolla skummarkoppen. Den brukar klara sig mer än en vecka - i alla fall för lite större kar..

4. Om akvarievakten själv har akvarium kan det vara aktuellt att mata lite. Om akvarievakten inte har akvarium är det bättre att låta bli.

    Göm foderburkarna. En foderautomat är bra. Den matar inte mer än det man ställt in innan.

5. Telefonnummer till någon som kan komma och felsöka om något verkar vara fel. 

 

Saker som borde vara oskyldiga men ändå gått fel:

Akvarievakten har dragit ur sladden till akvariet för att dammsuga. Med sladden i igen startade inte alla pumpar.

Akvarievakten drog upp persiennerna så att det inte skulle se ut som om man var bortrest. Med persiennerna uppe blev det så varmt i solen att allt dog.

Tack för de små tipsen som en nybörjare inte tänker på. Om man köper en ett "färdigt" kar som RSM är alltid deras påfyllningskar rätt dimensionerat?

 

Du får ursäkta Mattias att jag kapat din tråd

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man har manuell påfyllning av vatten...skadar det att fylla på x-tra om man ska vara borta en vecka?..tex om man ligger på 1025 i salthalt o fyller på vatten tills man är nere i 1023 just innan man åker?Om man har plats för x-tra vatten alltså

Ändrat av hagbard
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag köpte fish-Streets auto top . 3 larm. 2 st för nivå i sump samt 1 för att pump inte skall gå torrt. För påfyllningsvattnet köpte jag en 20 liters dunk . Kan inte bli så mycket smidigare med små medel. Sump klarar lätt 20 liter. Men har svårt att se att 2 givare skall krångla samtidigt

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 6 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...