Gå till innehåll

alg problem


Magnus85

Rekommenderade inlägg

har haft bekymmer med alger en längre tid, vill mest ha en ID på dom och gärna åtgärd om någon vet.

karet har varit igång i ca 4år men har tillfört mer sten vid senare tillfälle vilket gjorde att jag fick skyhöga fosfat värden (nästan maxade hanna checkern) som jag håller på att arbeta ner.

jag använder silikat filter (nästan nytt) så kisel alger bör väl räknas bort då eller? testade att mörklägga karet i 3 dygn då försvann alltihopa men efter ett par dagar var det tillbaka, är så pass att om jag rör i sanden så är det tillbaka efter ett par timmar.

det är damm liknande så det lossnar väldigt lätt om man blåser på stenarna med en pinpet eller liknande.

har testat med fauna marine dinoX  utan något resultat, märkte ingen skillnad alls.

 

är medveten om att det förmodligen är fosfat relaterat, men jag har börjat få ner det till mer acceptabla nivåer utan att märka någon jätte skillnad

 

någon vet vad det kan vara för alg som jag har att göra med ? 

 

post-3300-0-67504500-1451490430_thumb.jp

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

mätte fosfat igen men har inte gått ner något märkbart även fast jag byt ca 100liter vatten vilket är ungefär en tredjedel av systemet, har även i fosfat remover och cheato. har för mig att jag läst nitrit brist eller liknande att det kan vara hopplöst att få ner fosfaten om något annat ämne var 0at

ingen som har några spekulationer ? 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det gäller om du kör med en kolkälla, remover funkar oavsett. Jag skulle tro att du har en del bundet i stenen, så lite mer remover och översyn av bytesfrekvens kan hjälpa. Järnremover tar även lite silikat och det kan hjälpa med kisel alger.

Skickat från min GT-I9195 via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För mig ser det ut som kiselalger. Det kan vara läge att kolla osmosen. Det bästa är med en ledtalsmätare men grova fel ser du med ett kH- test. Det skall slå om på första droppen  kH = mindre än 0,1. Om osmosen är helt kass räcker bara silikatfiltret till några hundra liter vatten.

Jag bytte mitt osmosmembran och silkatfitermedium för en vecka sedan och det visade sig redan efter ett par dagar på sanden i karet. Normalt brukar kiselagerna försvinna på 3 veckor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

kolkälla kör jag inte med såvida det inte är i saltet, har inte riktigt förstått vad det innebär.

osmosen är relativt ny, kanske har kört 500liter genom den. förkommer det att dom inte funkar när dom är nya också? då jag har haft väldigt svårt att få något vidare flöde genom den, trost jag kompletterat med booster pump så får ja max 50liter / dygn. har en aqualight osmos 300 liter/dag så tycker ja borde få lite mer än 50 liter.

jag mätte kh på osmos vattnet och det 1.2 hade lägre förut när osmosen va ny men hade fortfarande lite problem med alger då men det kanske har ökat nu när ja tänker efter.

dom senaste stenarna jag kompletterade med skaffade jag i somras så dom borde vara "urlakade" vid det här lagret tycker ja, även om han jag köpte dom av inte hade världens mest välskötta akvarium så var det inte alls alger i det på dethär sättet.

kan tillägga att det är mer alger nu än vad som syns på bilden. tänkte ta ett nytt kort men iphone 4s och blåljus går inte riktigt ihop. kan även tilllägga att algerna växer på vissa mjuk koraller inte på själva polyperna men själva basen så dom får slemma av sig ganska ofta.

hur pass bra funkar salifert silicat test ? är det värt att köpa bara för at prova ?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 2016-01-07 at 13:12, stigigemla sa:

För mig ser det ut som kiselalger. Det kan vara läge att kolla osmosen. Det bästa är med en ledtalsmätare men grova fel ser du med ett kH- test. Det skall slå om på första droppen  kH = mindre än 0,1. Om osmosen är helt kass räcker bara silikatfiltret till några hundra liter vatten.

Jag bytte mitt osmosmembran och silkatfitermedium för en vecka sedan och det visade sig redan efter ett par dagar på sanden i karet. Normalt brukar kiselagerna försvinna på 3 veckor.

Har också lite problem med kiselalger. Men jag har en tds mätare kopplad på osmosen och den sjunker till 0,00 efter jag kört igenom vattnet när man inte använt  den på ett tag. Kan man va hyffsat säker på att den levererar bra vatten då?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
On 30 december 2015 at 16:48, Magnus85 sa:

har haft bekymmer med alger en längre tid, vill mest ha en ID på dom och gärna åtgärd om någon vet.

karet har varit igång i ca 4år men har tillfört mer sten vid senare tillfälle vilket gjorde att jag fick skyhöga fosfat värden (nästan maxade hanna checkern) som jag håller på att arbeta ner.

jag använder silikat filter (nästan nytt) så kisel alger bör väl räknas bort då eller? testade att mörklägga karet i 3 dygn då försvann alltihopa men efter ett par dagar var det tillbaka, är så pass att om jag rör i sanden så är det tillbaka efter ett par timmar.

det är damm liknande så det lossnar väldigt lätt om man blåser på stenarna med en pinpet eller liknande.

har testat med fauna marine dinoX  utan något resultat, märkte ingen skillnad alls.

 

är medveten om att det förmodligen är fosfat relaterat, men jag har börjat få ner det till mer acceptabla nivåer utan att märka någon jätte skillnad

 

någon vet vad det kan vara för alg som jag har att göra med ? 

 

post-3300-0-67504500-1451490430_thumb.jp

det ser verkligen ut som dino. då hjälper inte mkt. beror inte alltid på höga nivåer av N o P. Kan va tvärtom till o med. Det är klassiskt det du beskriver, borta vid mörkläggning, blir värre när man rör runt, lossnar som trådar. är i princip 100% på att det är dino. Finns tusen recept. rent medicinskt hjälper algenex. Dino x hjälper ibland men långsammare o sämre. jag har provat allt rörande dino. För mig hjälper det att suga ut sanden o sen återplacera den efter 2 v, tvättad. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Okej, det har gått så pass långt nu att jag tänkt tömma akvariet och köpa ny sten och starta om alltihop, finns det något sätt att "kurera" stenarna när dom väl är ur karet. Känns ju synd att bara kasera dom. Hur pass noga bör man vara när man flyttar över koraller så att inte skiten följer med till det nystartade?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...