Gå till innehåll

Air Regulator från Jula!!!


BroderIsak

Rekommenderade inlägg

Jag e ute efter en ny klocka till min Co2 tub. Efter att åkt förbi Jula i ett annat ärende så hitta jag denna som jag tror funkar att använda som regulator till kalkrektorna, Sen passar den klockrent på tuberna (co2). Sen har den även snabbkoppling också som gör att man kan plocka av den enkelt ifrån tuberna vid påfyllning.Tänkte så att den kostar ju endast 200kr så varför inte prova. Nån som har provat eller vet om det inte gör kanske..???? Den tål upp till 15 kilos tryck och e gjort för tryckluft tror jag .

post-1232-14468912334252_thumb.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ingen expert på varken tryckluft eller gasflaskor MEN jag vet att trycket i en CO2-tub är 60bar och att det är något man inte leker med så jag skulle inte annnvända något med snabbkoppling på en CO2-tub.

Dessutom tror jag att du skulle få svårt att ställa flödet med den, du kommer att behöva en nålventil för att finjustera flödet med.

Det har diskuterats ganska mycket om CO2 på Zoopets växtforum och någon har annvänt Biltemas reduseringsventil http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=880&iItemId=80688 men den är till för blandgas och har fel gängor för CO2-tuber men dom har köpt någon adapter...

/Anders

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att man ska ha respekt när man hanterar gasflaskor och dyl. Att sätta en regulator gjord för 15bar på en flaska som håller fyra ggr så högt tryck är ju inget jag skulle ägna mig åt. Speciellt inte som man kan köpa en rugulator avsedd för ändamålet för bara några hundra till. Men.....det är bara min åsikt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några hundra till vet jag ju inte om jag kan hålla med om! Att köpa en regulator typ dupla kostar över 2000kr. så det e lite mer.. Sen sa jag ibörjan av tråden att jag skulle bara kolla om den funkade.DEn på biltema passar ju inte. SEN skrev jag fel tidigare på hur mycket den höll för utan 100BAR tål den......rätt skall vara rätt.Ursäkta.!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Denna regulator http://cgi.ebay.de/CO2-Doppelmanometer-Druckminderer-Feinnadelventil-0c_W0QQitemZ7730236115QQcategoryZ33077QQrdZ1QQcmdZViewItem finns att köpa på tyska eBay för EUR 46,90 +frakt < EUR 20, den har inbyggd nålventil för finjustering av flödet, kan även tillägga att jag handlat sötvattesnprylar från denna säljare 2ggr och allt har funkat bra.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Några hundra till vet jag ju inte om jag kan hålla med om! Att köpa en regulator typ dupla kostar över 2000kr. så det e lite mer.. Sen sa jag ibörjan av tråden att jag skulle bara kolla om den funkade.DEn på biltema passar ju inte. SEN skrev jag fel tidigare på hur mycket den höll för utan 100BAR tål den......rätt skall vara rätt.Ursäkta.!

Här: http://store.aquaristic.net/AQ0bef88909ff024d31f890e25e64079ad/app/details.php?shop=1,650,0,0,id925,,0,, Finns en för € 47. Ok då tillkommer frakten men ska man köpa något mer samtidigt så blir det en liten kostnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej

Denerle säljer en kononregulator. Dubbla klockor med inbyggd nålventil, som verkligen fungerar. Dvs att Nålventilen

är okänslig. (typ ett kvarts varv för att öka några bubblor per minut). Vilket medför att den håller inställningen.

Ps Använd riktig slang, antingen neopren eller teflon. Jag hade först vanlig silokonslang. efter ett halvår fick jag öka och öka koldioxiden, innan jag fattade att slangen hade fullt med porer. Dum som man är tog jag vanlig tryckluftsslang, med samma resultat. Allt som innehåller pvc angriper koldioxiden.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Om man lägger ner 10000 tusentals kronor på ett akvarie så känns det dumsnålt att spara några hundralappar på en regulator. Jag köpte aqua medics på aquaristic.net för 80€ för den är det hög kvalitetskänsla på en superb regulator.

ab aqualine regular Typ 104

194030.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är skillnad på tryckregulator och flödesregulator !

Tryckregulator tar ner trycket från ex 80 bar till 4 bar.

Kör man ut CO2-gasen direkt i kalkreaktor,

så spelar det inte så stor roll om man kör en tryck eller flödesregulator,

bara det kommer någon/några bubblor i sekunden och trycket är nästan noll.

Däremot om man sätter på en "stängd" magnetventil efter en tryckregluator eller flödesregulator,

så blir det stor skillnad.

Med flödesregulator så blir det 80 kg/cm2 tryck på magnetventilen (vilket de flesta inte är specade för)

Med tryckregulatorn så blir det 4 kg/cm2 (enligt ex oven) tryck på magnetventilen, vilket de flesta magnetventiler klarar.

Biltema har två billig tryckregulator för blandgas CO2/argon :

- 17-4577 med en mätare för uttryck 249:-

- 17-4578 med två mätare för in och uttryck 299:-

Dock så passar dessa inte till AGA's CO2 tuber, utan man bara till blandgas (argon/CO2)

Man kan byta ut muttern till en som passar AGA's CO2 flaskor och den kostar 50:-

Även ClaesOhlsson har en regulator för blandgas:

30-1497 med två mätare för in och uttryck 359:-

Obeservera att det finns mätare för utgående gas som mäter flöde och inte tryck.

AGA har både typer, för kalkreaktor så ska man mäta tryck.

Billigare än så blir det nog inte.....

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du måste ha en nålventil oberoende om du har en magnetventil eller inte,

då dettta är tryckregulator och inte en flödsregulator.

Om man nu köper en regulator från Biltema eller ClaesOhlsson behöver man ingen nålventil då? Eller det använder man bara om man kör med magnetventil?

/Peter

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

J.Svärd

Din CO2-regulator ser bra ut. När du köpte den på aquaristic.net fick du med muttern till flaskan då. Det går inte att se om den är med när man tittar i deras webshop?

nej jag köpte en 2,8kg fylld och klar på Brandservice i Trollhättan för 795Kr men ångrar nu att jag inte valde 6kg för 995kr

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

nej jag köpte en 2,8kg fylld och klar på Brandservice i Trollhättan för 795Kr men ångrar nu att jag inte valde 6kg för 995kr

Hej i igen J.Svärd

Jag ställde nog frågan otydligt eller så fattar jag inte svaret riktigt. Jag menade alltså om muttern som man skruvar fast regulatorn på flaskan med var inkluderad eller om man får fixa en sådan själv i Sverige.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...