Gå till innehåll

Rekommenderade inlägg

Hej!

 

Här tänkte jag dela med mig hur det går för mig och mitt lilla 30L. 

Jag köpte ett paket ifrån Dennerle som innehöll allt man ska behöva vid uppstart för en ytterst billig peng. Följande innehåll:

 

  • Mått: L 30 x B 30 x H 35 cm
  • Volym: 30 liter
  • Bio Circulator 4 in 1 - cirkulationspump, ytrengöring, planktonfoder, filtrering
  • Minivärmare - elektronisk temperaturreglering, superkompakt 
  • "ReefLight"-belysning - uppfriskande och upplivande 10000 kelvin belysning samt aktiniskt, blått ljus 
  • "Reef Sand" - speciellt bottenmaterial för små saltvattenakvarier
  • "Reef Salt" havssalt - särskilt utvecklat havssalt för nanoakvarier 
  • Salthaltsmätare
  • Täckplatta av glas
  • Golvskyddsplatta
  • Svart folie för baksidan
  • Säkerhetsunderlägg
  • Reef Elements - livsviktiga spårämnen
  • Foder för fiskar och ryggradslösa djur - CrustaGran Marinus, NanoGran Marinus
  • Korallfoder - planktonfoder för filtrerande djur och små korallinvånare

Här nedan kommer bild ifrån dag 3, då min LS åkte i. Hittade en snygg (enligt mig) bit som hade mycket rött/lila på sig och passade bra ståendes i mitten utav akvariet. Vikt ca 3.5-4kg. Som man kan se har jag valt att inte ha någon sand i botten

 

post-5324-0-00998000-1451852370_thumb.pn

 

Här nedan är en bild efter 7dagar. Kiselalgerna har börjat kika fram och 3 sniglar har fått flytta in. Dom jobbade ganska bra i början men är inte överdrivet flitiga tyvärr. 

 

post-5324-0-47672600-1451852378_thumb.pn

 

Här nedanför kommer en bild ifrån idag, dag 13. Mer kiselalger men dom har börjat fått små luftbubblor på sig, vilket jag har läst ska vara ett tecken på att dom är i någon form utav slutskede. Köpt mät-kit (sera) för Nitrit och Nitrat och dessa ska vara på 0. Salitinet är 1.24 och temperatur 25c. Tog ett gammalt gymkort (plast som jag sköljde i vatten) och skrapade bort lite bruna kiselalger ifrån akvarieväggarna. Har jag förstått rätt så ska det mesta av det bruna försvinna av sig självt när allt mognat, men det borde väll inte skada att ge en skjuts? 

 

post-5324-0-53375800-1451852388_thumb.pn

 

 

 

Övrig info: Vattnet jag använder är ifrån kranen här i Gävle. Jag har haft i en produkt som heter Easy-Life Filter Medium som ska ta bort metaller,klor och göra vattnet klarare (bra för kranvatten dvs). Jag har dessutom ännu inte gjort något vattenbyte då jag läst att man första tiden kan göra det lite mindre ofta för att allt ska få mogna.

 

Dag 10 märkte jag att jag hade fått med "Korallfoder". Något jag inte hade lagt märke till alls, jag hoppas inte detta har påverkat mina små invånare i den levande-stenen mycket? Vad tror någon expert? Kan se lite lite lite liv när jag lyser med ficklampa men inget överdrivet, bordet det myllra av saker? Får hoppas att det återhämtar sig. 

 

 

Hoppas någon vill följa som kanske själv kollat på samma start-kit som jag köpt eller någon mer rutinerad som vill komma med feedback under resans gång! :smile:

 

 

Mvh Matte

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 15. Första vattenbytet på nästan 20%. Kiselalgerna har i princip försvunnit, skrapade bort lite ifrån innerrutan samt golvet. 

Vattnet känns inte riktigt kristallklart, kan inte sätta fingret på vad det är, ytterst lite dimmigt kanske.  Kan man kanske inte förvänta sig klarare vatten utan proteinskummare etc? Har inte haft så mycket att jämföra med annat än bilder online. Sniglarna och Räkan har det tillsyntes bra! :) 

 

post-5324-0-21495900-1452124866_thumb.jp

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ser väl bra ut, tycker jag iaf:) Du får nog räkna med några dipp framöver, av olika anledningar. Dock inget att bekymra sig över för det kommer du att fixa....

Funderar själv på att sparka igång ett 30 liters nano som jag har stående tomt sedan jag flyttade för snart 2 år sedan. Fick skaffa det då ett clown-par (Sammets-) höll på att piska livet ur ett annat par (Ocellaris-). Detta Ocellaris-par har jag fortfarande men nu i mitt stora kar. I nanot bodde de i drygt ett år och jag hade ingen skummare utan bara påhängsfilter. De hade också en anemon med sig som även den klarade sig utmärkt. Bytte dock vatten ganska ofta.

Lycka till!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 8 January 2016 at 13:10, Stiffe sade:

Ser väl bra ut, tycker jag iaf:) Du får nog räkna med några dipp framöver, av olika anledningar. Dock inget att bekymra sig över för det kommer du att fixa....

Funderar själv på att sparka igång ett 30 liters nano som jag har stående tomt sedan jag flyttade för snart 2 år sedan. Fick skaffa det då ett clown-par (Sammets-) höll på att piska livet ur ett annat par (Ocellaris-). Detta Ocellaris-par har jag fortfarande men nu i mitt stora kar. I nanot bodde de i drygt ett år och jag hade ingen skummare utan bara påhängsfilter. De hade också en anemon med sig som även den klarade sig utmärkt. Bytte dock vatten ganska ofta.

Lycka till!

Tack! Jag hoppas det :)

 

Målet för mig är också ett clown-par, ett gäng stenanemoner och kanske en euphyllia. Inte för mycket i denna lilla sak! :)

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dag 20.

Det "mjölkiga" i vattnet har försvunnit, det är numera väldigt klart och fint. En snigel har gett upp, han plockades ur akvariet så fort jag märkte det. Värdena jag har tester till visar på samma som tidigare så har ingen förklaring på hans död, men antar väll att man får räkna med att sniglar ryker kors å tvärs? 

 

Har iaf inköpt några fler test-kit som fanns här på den lokala butiken. Ska beställa salifert online sen. Nuvarande nivåer är (kranvatten + easyife - filter medium) :

nitrit: 0

nitrat 0

ph: 8.5

kh: 12

temp: 25

salinitet: 1.022

 

Någon nämnde att KH ska ligga runt 7-9 och att mitt höga värde (12) kan vara saltet jag använder. Enligt instruktionerna till KH-testet ska dock 12 dock vara bra. 

IMG_0659.thumb.JPG.ae772cf4d932bcf1895f9

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...