Gå till innehåll

Wrang´s köks akvarium inbyggt i väggen


wrang

Rekommenderade inlägg

Blev det några inköp?

Skickat från min iPhone med Tapatalk Pro

Japp 4 fraggar

2st acropora enzmann

1st acropora hyacinthus

1 st acropora frogskin

å en firre (Pholidichthys leucotaenia) Tillslut fick jag tag på en hos ciklidleken till Barnens lycka.

Kul med lite retro koraller

Skickat från min iPhone med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Akvariet går bra har nu kompletterat med 4st sps fraggar.
Film från idag





Kvalitén blev sådär men läste precis på youtube att man kan höja detta om en stund då den är klar på youtube så just nu bara 480/60






Skickat från min iPhone med Tapatalk
  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-02-08 at 10:56, wrang sa:

Slickat in triton test igår
28:- i porto å tulldeklaration.
Aquarium water test sample. 2x15ml emoji23.png


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Fick svar idag att de mottagit proverna och Barcoden var registrerad

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

On 2017-02-10 at 16:38, wrang sa:

 

Fick svar idag att de mottagit proverna och Barcoden var registrerad

 

 

Idag tisdag kom resultatet

IMG_0492.JPG

IMG_0493.JPG

IMG_0494.JPG

 

En är iallafall glad

IMG_0475.JPG

 

Tyvärr så bråkar min nya armatur från dag 1 men först nu så fick jag respons med att skicka in ljudfilm och serie nummer får se vad de säger på giesemann

 

 

 

Skickat från min iPhone med Tapatalk

 

 

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Använder du aluminiumbaserad fosfatremover?
 
Annars såg det väl bra ut
 
MVH Lasse

Japp kör triton al99
Nja mg är låg så måste höja denna men är ej med hur har mgcl2 hemma så blanda upp enlösning på 3liter totalt


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men magnesiumklorid innehåller även sk kristallvatten - det vi normalt brukar kalla magnesiumklorid brukar innehåll 6 vattenmolekyler. Men det finns tyvärr andra också - med 2 och 4 exempelvis. Det har en stor betydelse när man skall räkna på det. Jag utgår från att det är magnesiumklorid hexahydrat.

246 gram i 2 liter vatten

MaCl2 (6H2O) - 6.66 ml höjer 100 liter med 1 ppm

MaCl2 (4H2O) - 5,55 ml höjer 100 liter med 1 ppm

MaCl2 (2H2O) - 4,34 ml höjer 100 liter med 1 ppm

 

Ungefär :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo men magnesiumklorid innehåller även sk kristallvatten - det vi normalt brukar kalla magnesiumklorid brukar innehåll 6 vattenmolekyler. Men det finns tyvärr andra också - med 2 och 4 exempelvis. Det har en stor betydelse när man skall räkna på det. Jag utgår från att det är magnesiumklorid hexahydrat.
246 gram i 2 liter vatten
MaCl2 (6H2O) - 6.66 ml höjer 100 liter med 1 ppm
MaCl2 (4H2O) - 5,55 ml höjer 100 liter med 1 ppm
MaCl2 (2H2O) - 4,34 ml höjer 100 liter med 1 ppm
 
Ungefär
 
MVH Lasse

Vet ej köpt utav Bioted marin för länge sedan. Har för mig att det var hexahydrat

Så 36ml höjer 1ppm för mina 600 liter så från 1174 till 1370 så är det 196ppm som fattas
196 x 36 = 7056ml som ska i karet


Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Triton rekommenderar

To restore the natural value, please refer to our recommended dosage.

Mg: We recommend the corrective dosage be carried out over 10 days. For the first 9 days the dosage should be 300ml. On the last day please use 240ml





Skickat från min iPhone med Tapatalk
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja - men vi vet inte koncentrationen på deras preparat. Jag räknade på det du har kvar. Var osäker på hur mycket som är lösligt och hur stark lösning du behöver.

 

Men du ligger 196 ppm för lågt. 196 ppm = 196 mg/l = 0,196 g/l Du har 600 liter --> du saknar 600*0,196= 117,6 gram ren magnesium. Innehållet rent magnesium i MgCl (6H2O) är 12 %. Atomvikt: Mg=24,3; Cl2=35; H=1; O=16. Hela molekylen väger då (i atomvikt vilket är ett relativt värde) 24,3+2*35+6(2+16) = 202,3 Av dessa 202,3 är magnesium 24,3. Detta ger ett procentuellt innehåll på ca 12 %. Dina 246 gram (om de legat torrt) innehåller då ca 30 gram ren magnesium - ca 1/4 av ditt totala behov

 

Förutsatt att Tritons innehåller Hexahydrat så rekommenderar de 9*300+240 ml av deras lösning = 2,94 liter. Om detta skall räcka (ev förbrukning är inte medtagen) till att tillföra 117,6 gram ren magnesium så innehåller varje liter av deras lösning 117,6/2,94 = 40 gram ren magnesium -> deras lösning innehåller då 40 000 ppm/l -> 333 gran MgCl2 (6*H2O) per liter (Kg) Du skall alltså lösa upp 333 gram Hexahydrat i 666 gram vatten för att få deras magnesiumkoncentration. Osäker om det går - deras lösning kan innehålla andra magnesiumföreningar @stigigemla - du vet om det går att lösa så mycket. Omräknat på din mängd (246 gram Hexahydrat) så för att få Tritons koncentration så behöver du lösa upp dessa 246 grammen i 492 gram vatten -> 738 gram lösning = 0,738 l lösning. Om du doserar allt detta så har du tillfört ca 30 gram ren magnesium till dina 600 liter. Det vill säga - du har ökat din ppm med 50 ppm.

 
Men som sagt var - jag är osäker om du kan få en så stark magnesiumlösning med bara hexahydrat. Får hoppas Stig svarar (och att han kollar mitt resonemang - felräkningar har hänt förut)
 
MVH Lasse
 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm kan du allt detta i huvudet eller har du en lathund vid sidan
Mitt mgcl2 ligger i en tät liten hink.
Behöver iallafall höja mg med det jag har tycker jag. Ska testa ett salifert test nu å se vad detta landar på.

Har ställt frågan till triton vad deras MgCl2 ska lösas med.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nej - vet inte vad de använder.

 

Nej jag har det inte i huvudet - får tänka mer än en gång :) det kan bli fel. Men om du nu läser 1260 så återstår 110 ppm att höja -> 0,110*600 = 66 gram ren magnesium -> 550 gram av din hexahydrat (du har bara 246 - jag vet). Du bör göra det stegvis och erfarenhetsmässigt så händer inte mycket i början. Om du följer mitt ursprungliga förslag (lös det tillsammans med 1754 gram vatten) så bör du ge ca 840 ml för höjning 20 ppm. Du skulle ju kunna testat först om du kan få en fullständig lösning om du blandar dessa 246 grammen med 492 gram vatten. då får du tritons styrka. går det bra så ger du 300 ml per dag i 5 dagar och 150 ml den 6 dagen. För hela kuren får du köpa ny kalciumklorid. Göran brukar ha Stigs.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...