Gå till innehåll

Vem vågar prova först?


Zanders

Rekommenderade inlägg

Jag tror du gör någon felmätning. Så mycket skall inte kalium kunna sjunka.

Jag ser tre möjliga anledningar till mätvärdet.

 

1: Felmätning. Antingen 400 eller 230.

2. Någon Zeolit eller liknande strippar vattnet på kalium. Det finns några dåliga fosfatremovers som är baserade på zeolit på marknaden. 

3. Du har bytt en massa vatten med ett salt som är ännu lägre på kalium.

 

En skummare kan inte strippa ett helt kar på kalium.

Det har någon gång mätts höjda kaliumhalter i skummarjunket. Men det har varit några gånger högre än akvarievattnet så har du inte burit ut flera hundra liter vatten i skummarkoppen så är det inte skummaren.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har för mig att vissa koraller drar mer K än andra nån som känner igen detta (Montipora eller stylopora)

Mitt K har sjunket (370) nu sedan mitt förra triontest (430) men då gjorde jag ett 100% vattenbyte så det beror säkert på detta

Ändrat av wrang
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan säga såhär : Min K låg stabilt med triton med KZ's skummare och har bytt till ATI BM250.

Jag var nog en av de första i Sverige att hoppa på metoden efter sponsring från Maack och har inte bytt vatten sedan dess (sommaren 2014)

Min min förbrukning räcker ett set tritonflaskor 20 dagar så har gått igenom många många cyklar utan problem så tror nog allt att det är något annat skummt, när jag tidigare körde zeovit hade jag K problem, men aldrig hade jag problem med nålimpeller (bubble magus) innan den tiden.

tror mest på dåliga tester, dubbelkolla allt ordentligt =)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...