Gå till innehåll

Lasse

Rekommenderade inlägg

4 timmar sedan, wrang sa:

 

Om du nu kör med komposit trall varför blanda in en träskiva ?emoji6.png

 

Tja du  - det grunnar jag på också. Det kan hända att jag byter ut den men den sitter ju inte över vattnet. Måste bara till Hornbach först och köpa lite mer kompositträ :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolossalt trevligt projekt @Lasse!:_). DSB, flöde från plenum, dosering av kolkälla där, kanske blir lite som en kalkreaktor också som du skriver osv. Sen den tekniska installationen är underbar!, så skall det se ut..o bakom all denna teknik finns en genomtänkt biologisk tanke..inte bara köpa en dyr apparat, utan allt har ett syfte, där biologisk filtrering med naturliga metoder står i centrum. Gillar detta!. Snyggt jobbat o bra tänkt! Detta skall bli kul att följa. Är säker på att det levande i burken kommer kongruera med den genomtänkta setupen.

 

Mvh

Jonas

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Lasse sa:

Tack Jonas

Det kommer att bli mycket smått - det har jag bestämt mig för - ett Nano på steroider :)

 

MVH Lasse

Spännande:-) jag måste verklicen få se det live, inte minst också dina tekniska lösningar o särkilt nyfiken är jag på din DSB med plenum o dina eventuella mätningar där osv:-)

hur gör du tekniskt för att dosera i plenum?ett rör ner? Kommer du mäta redox där? O hur fixar du flödet från plenum o uppåt samt vilket totalt genomförde kommer du ha på din DSB? Det står säkert i din tråd men har inte lusläst alla inläggen än. 

Somsagt, riktigt spännande detta:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 14 april 2016 at 06:26, Lasse sa:

Det får bli lite bilder - genomgångarna monterade.

P4130043.JPG

Ibland blir det bättre än tänkt. Sumpen gick att vrida 90 grader - bättre för rördragningen.

P4130046.JPG

Skall ha en hävertbaserad avrinning så en membranventil är inte helt fel

P4130045.JPG

 

 

Har ett par idéer där men det kommer att bli ett litet flöde - troligtvis bestämt av en doserpump och jag har även tanken om att ta ut ett flöde under sandbädden. Kommer att göra bägge alternativen möjliga. Det är fullt möjligt att jag vill utnyttja den fosfor som bildas under sandbädden i ett refugium. Skall också se till att ha slangar för ev koldioxid ner i bädden också.

 

MVH Lasse

 

CO2 ner i bädden---är det för att du vill skapa en kalkreaktor i den så att säga om bakteriernas egna CO2 produktion ej räcker till? Intressant ide:-)

Sen också intressant att ta ut fosfatrike vatten från plenum...du menar då som exportmetod? också intressant. Hur skall du doser a kolkällan o få den till att gå upp i bädden? Flödet öve bädden, hur stort blir det o hur kommer du reglerrea det?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag visat den tekniska delen samt också den estetiska avdelningen. Dags för den biologiska. Har tänkt bygga in en DSB i bakre delen. en kommer att ha ett plenum och 4 rör som går ner till vattenspalten under. Rören är byggda så att det går att stoppa ner en redox eller pH elektrod och mäta värdena under sandbädden. Rören kan också användas för att suga upp eller föra ner något under bädden och också för att kunna ge en liten vattenström uppåt i bädden. Nedre delen av bädden kommer att bestå av siporax

 

Gamla hederliga Åleds bottenfilter får vara grunden

P4270001.JPG

P4270003.JPG

 

P4270010.JPG

Nu kommer också förklaringen till högra röret i bakfacket

P4270012.JPG

)P4270015.JPG

@jonasromanDu får ge dig till tåls - svaren kommer nog ett efter ett :) Måste hitta på dem först

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu var det mesta demonterat igen. Jag insåg att jag nu måste ta ett steg tillbaka och limma mina avrinningsrör för att sedan provköra alltihopa med sötvatten så allt är tätt innan all inredning och bottnar monteras. Denna test sker troligtvis frampå söndagen om jag hinner. Hörs igen - inga bilder denna gång :)

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Keller sa:

Det är nog väldigt vettigt. Jag har också planerat in ett provtryck. Bara fylla på med slang från kranen o kolla så att allt lirar som det ska. =)

Jo - jag såg mig själv efter veckor av bygge, sandsläpande och svärande se att det droppade från ett av hörnen under det konstfullt uppbyggda DSB:n. :)

 

Det vill jag inte uppleva :)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2016-04-26 at 19:46, Lasse sa:

Ja returen ger 4000 liter och det tror jag att systemet sväljer (32 rör rakt igenom). RW 8 ger 8000 liter i timmen så det blir 20 kubik i timmen som rör sig.

 

MVH Lasse

Jag kör genomgående 25mm och det klarar av att svälja mer än min retur på 4000 liter pumpar upp igen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Laggeman sa:

Jag kör genomgående 25mm och det klarar av att svälja mer än min retur på 4000 liter pumpar upp igen.

Jo jag tog i med 32 - ja vet det men jag kanske vill höja flödet vid ett senare tillfälle. Sedan blev det en flaskhals från DSB:n - får se hur det kommer att funka

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har 32 mm med så vi kan ju bilda en lokal Skövdeklubb som förespråkar en mer sofistikerad akvaristik med 32 mm rör! En bra grej är att så grova rör har mindre chans att sätta igen och jag har flera fiskar som faktiskt överlevt att fara igenom min ventil, försök skryta med det med en 25 mm ventil! Att jag har varit så dålig på att lyckas hindra mina djur att simma över min avrinning är en punkt vi kan prata mindre om...

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...