Gå till innehåll

Lasse

Rekommenderade inlägg

Ja då var de första mätningarna avklarade. Mg där det skulle - ca 1300 mg/l. Kalcium lite lågt - ca 380 mg/l och KH kring 7. Börjat att dosera Balling. Kör just nu Stigs recept och hans lösningar inklusive "NaCl fritt salt" Börjar så smått med 20 ml per dag.  Jag har också kalciumhydroxid i mitt Tap Off vatten vilket borde förbättra värdena lite. Kör just nu med täckglas - vilket begränsar avdunstningen och därmed andelen Top Off vatten. Eftersom jag envisas med att använda standardsalter i stället för all specialblandningar så får jag så sakteliga buffra upp mina värden. Även kopplat på min lilla koldioxidscrubber på skummarens luftintag

 

scrubber.jpg

 

Nyförvärv

 

new.jpg

 

MVH Lasse

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har faktiskt gått en månad sedan starten nu och allt verkar fungera bra. Det är inte rätt fiskinnehåll än men det kommer med tiden. Under tiden - några bilder på gamla favoriter. Färgen på blennyn är faktisk likadan i verkligheten som på bilden

 

blenny.jpg

 

gobie.jpg

 

gobie2.jpg

 

 

MVH Lasse

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Då var det en sådan där dag när man hade gjort bäst att vara kvar i sängen. Efter en del slamhantering plus fiskflytt på jobbet kom man hem till ett akvarium som lät lite mer än vanligt. Eftersom vi agerar föräldrar till två barnbarn just nu så fick jag vänta tills det sov innan jag började undersöka vad det var som orsakade att det mesta vattnet gick igen reservöverloppet och inte genom häverten. Hade lite föraningar. Jag hade konstruerat häverten på så sätt att jag inte trodde att några djur skulle ta sig in. Efter stigarröret hade jag satt en 180 graders krök och inloppet ligger ca 5 cm under högsta punkten på hävertröret. Om någon snäcka skulle ta sig in så skulle den behöva krypa ca 30 cm upp på stigarröret - svänga 90 grader - krypa ca 5 cm horisontalt - svänga ner 90 grader och krypa ytterligare ca 7 cm till insuget. Inte en klarade det - utan 3 visade det sig.

 

criminals.jpg

 

 

 

När jag stängt av returpumpen och öppnat unionkopplingen såg jag först två snäckor liggande i membranventilen. En gick att pilla upp rätt lätt - den andra krävde ett längre arbete med en virknål. När jag satte dit ventilen så skruvade jag den i en bärare - bakifrån - att ta bort ventilen var uteslutet. Precis när jag fått ut andra skalet - startar returpumpen (i hastigheten har jag bara stängt av den via FEED knappen - inte dragit ut strömförsörjningen. Det skvätter både inne och ute - det visar sig senare att en av mina GHL power Bars blev skadade och måste bytas. Väl stop på riktigt sätt kan jag montera ihop och provköra. Fortfarande dåligt returflöde. Isär igen och då känner jag längst ner i ventilen sitter ytterligare en snäcka. Här hjälper inga virknålar. Fram med dammsugaren och problemet är löst :)

 

Efter montering så sväljer returen vad den skall och jag börjar med att försöka få den snäcksäker. Lösningen finns i min "bra att ha låda" - en gammal filterkorg. Monterat och klart.

 

siphone.jpg

 

mounted.jpg

 

 

Sedan var det powerbaren. Har några uttag lediga på nummer två så de får ta hand om styrningen av påfyllnadspumpen. Ny dyk i lådan och en fyrgren kommer fram. Den får mata wavemakers och doseringspumpar. Nackdel - skåpet ser inte så rent ut längre. Jag har en ny powerbar - den får komma fram senare.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 13 juli 2016 at 21:12, Lasse sa:

En lite bättre film

 

 

MVH Lasse

Det ser fantastiskt ren to fint ut redan! det var länge sen jag såg ett bara 3 veckor gammalt kar som redan verkat mogna såpass. Har du börjat dosera eller tillsätta ngt än? 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är lite kiselalger fortfarande och kan komma lite cyano om jag inte passar mig. Jag har börjat med framförallt kalcium eftersom det inte verkade räcka till med kalkvatten i påfyllnadsvattnet. Tillsätter lite nitrat just nu också. Refugiet är inte startat än.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 25 januari 2016 at 11:31, Lasse sa:

Så var akvariet beställt från http://akwarium.szczecin.pl/. Nu är det bara att vänta och se. Det är samma ställe som Gurra beställde från. Priset för hela kombination låg en bit under 10 000 så priset är jag nöjd med

 

MVH Lasse

 

Väldigt intressant bygge du startat! :) Jag blev nyfiken på detta polska bygge. Verkar vara ett bra alternativ till diamantakvarien. Hur är byggkvalitén?. Är fogarna snygga? Där har diamantakvarien fått bra recensioner. Är det 4 cm fyrkantrör som bänken är hopsvetsad av?

Ändrat av PatrikD
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är nöjd och jag vet att fler beställt. Möbeln är bra och välbyggd. Akvariet snyggt limmad utan V-fog i mitt fall. Skickade en 3 D ritning och den är följd till punkt och pricka. Enda negativa är att de inte precis är några kommunikationsexperter när saker blir försenade.

 

Ställningen i mitt fall är 30*30 mm pulverlackat fyrkantsrör.

 

Här en till som beställt och är nöjd

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Genne sa:

Ja du Lasse det ser bra ut som vanligt, tror nog du snart lärt dig en del inom denna hobby ;) du har fått det fint bara på en vecka ska bli kul och se hur allt ser ut efter en månad och även ett år.

 

Ja det har varit igång en månad men jag hade en del koraller lagrade på annat ställe under tiden mitt gamla gick kräftgång. Lite nya har dock tillkommit och några gamla finns kvar att hämtas. en del nya kommer också att införskaffas.

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Får väl skriva lite om ett uppbygge - nu när SG svämmar över av nedläggningsannonser :)

 

Nu har jag börjat att köra igång refugiumet. Det blir ett provisorium till en början - tar en liten hemmabyggd ramp till hjälp. Börjar med lite spagetti!

 

refug.jpg

 

Rampen än U profil av Aluminium och AC-RC chip. 630 nm samt två hybrider mellan blått och 660-630. Körs på 700 mA och ca 60 % nattetid.

 

reflight2.jpg

 

reflight.jpg

 

reflight3.jpg

 

MVH Lasse

  • Gilla 7
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...