Gå till innehåll

Lasse

Rekommenderade inlägg

Tack - jag använder den här

 

MVH Lasse

Skriv gärna ut vad den heter så slipper man klicka på länken och även att sökfunktionen hittat vid senare indexserandet men även om folk söker på det än bara här...

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

30 minuter sedan, wrang sa:

 

 

 

 

Skriv gärna ut vad den heter så slipper man klicka på länken och även att sökfunktionen hittat vid senare indexserandet men även om folk söker på det än bara här...

 

 

/Christian

 

 

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

 

Jag brukar göra länkarna kopplade eftersom jag tycker det ger ett renare uttryck men din kommentar är vettig - skall tänka på detta i framtiden - jag använder alltså Dräger DiveSorb® Pro

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jättefint @Lasse:-) Snygg färg också på den grenväxande oranga montiporan:-) den har jag själv och tycker att den är rätt så långsamtväxande, trots att den är "finlemmad" o borde växa snabbt. 

 

Hur går det med din "Dymico" á la Lasse?...mkt nyfiken:-)

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur det går med DSB:n vet jag inte än - redox ligger strax över 0 så något händer därnere. Har pumpat ner lite skummarklägg så länge. Ovanför har jag startat refugiumet - så vi får se vad som händer. Här verkar det vara den som växer fortast - alla vita tillväxtzoner har kommit under den senaste veckan!

 

Några mer bilder

 

Vad tusan har du för dig

 

whatsup.jpg

 

 

Borstmaskens innebyggda skönhet

 

beatuful.jpg

 

Dödande skönheter ?

 

zoas.jpg

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 4
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@gurra600Skall avslöja något - jag kör med köpta ramper över displayen. Köpte Coral Box Moon LED - 3 stycken å ca 54 W. Kör dem rätt lågt och de fungerar bra. Själva mitt nya LED bygge ligger lite på is just nu men bara jag får tid så. Över refugiumet så använder jag en ramp som du ser här

Den består av en ca 60 cm U balk av aluminium och 3 multichip 17 W multichip från AC-RC. Två EPILEDS 17W Plant Growth Hybrid Multichip och en EPILEDS 17W 660nm Multichip. Max forward current är 2000 mA men jag kör dem på 700 mA.

 

Driver är en DC Maxi Jolly som kan styras av en 1-10 V signal för att sedan använda PWM för dimning av LED:erna . Jag tar min 1-10 V signal från profiluxen

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse sa:

Hur det går med DSB:n vet jag inte än - redox ligger strax över 0 så något händer därnere. Har pumpat ner lite skummarklägg så länge. Ovanför har jag startat refugiumet - så vi får se vad som händer. Här verkar det vara den som växer fortast - alla vita tillväxtzoner har kommit under den senaste veckan!

 

Några mer bilder

 

Vad tusan har du för dig

 

whatsup.jpg

 

 

Borstmaskens innebyggda skönhet

 

beatuful.jpg

 

Dödande skönheter ?

 

zoas.jpg

 

MVH Lasse

 

Snyggt igen:-)

Skall du inte mata ner lite kolkälla med?..alltså sk snabb kolkälla som du brukar kalla den, så du får ner redoxen lite?;_).....kommer du mata ner CO2 snart? då kanske du kan slippa Balling helt. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Kolkällan väntar jag lite med - vill helst slippa den men en tanke finns att den doseras så den kommer ner i botten i så fall. Om jag skall mata ner koldioxid - nja möjligheten finns men även här avvaktar jag - vill helst att allt skall ske automatiskt i plenumet - biprodukten blir koldioxid och den skall i så fall tryckas upp nattetid via cirkulationen från botten. Redoxen i plenumet ligger nu på ca 10 mV.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

lite uppdateringar

 

För att hålla uppe pH har jag samtidigt både kört kalkvatten (i mitt påfyllningsvatten), kört CO2 scrubber och sedan en vecka tillbaka även omvänt refugium. När man kör kalkvatten (kalciumhydroxid) i påfyllnadsvattnet så finns alltid risken att driva upp pH för högt, speciellt om systemet vill fylla på när fotosyntesen jobbar för högtryck. Efter de senaste veckornas värmebölja så steg akvarietemperaturen upp mot 28 grader. Jag kör ju med täckglas så det dunstade lite. Eftersom jag vill ha temperaturen under 26 grader så behövdes något göras. Jag tog bort täckglasen och installerade en styrd fläkt över visningningsdelen. Följden blev då att påfyllningen ökade och pH steg väldigt högt. I grafen kan man se att under tiden den 25 - 27/7 så har kalkvattnet kickat in när pH gått under 8,35 (som var min övre gräns) och att totala pH tendera till att stiga. Jag slutade med att tillsätta kalciumhydroxid i påfyllnadskärlet och efter lite konstigheter den 28/7 så har pH stabiliserat sig. Att det inte sjunker så brant och så lågt under nattimmarna tror jag beror på fotosyntesen i refugiumet. Jag kör med rätt så rött ljus där. Syns på fotot av fläkten

 

Screen Shot 07-31-16 at 09.20 AM.JPG

 

fan.jpg

 

Ovan ses den lilla fläkt jag installerade för att styra temperaturen. det har fungerat bra

 

Screen Shot 07-31-16 at 09.03 AM.JPG

 

Jag har också börjat med att pumpa ner skummargegget under DSB:n för att få fart på det bakteriella livet där. detta har medfört att redox sjunkit stadigt och är nu nere under 0. Redoxen i fria vattnet är hög som syns i andra grafen

 

Screen Shot 07-31-16 at 09.20 AM 001.JPG

 

Screen Shot 07-31-16 at 09.21 AM.JPG

 

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...