Gå till innehåll

Ecotech Radion G3 vs Pro


Linnex

Rekommenderade inlägg

Om jag har förstått det rätt så är Pro kraftigare jämför med lillebror G3 och lämpad för djupare kar. Uttalad gräns från Ecotech vid ca 90 cm.

 

Jag har en kub med ca 55 cm vattendjup. Finns det något som försvarar prisskillnad för mig att köpa en Pro istället för G3. Dvs funktion och inte bara "ha" status/känsla :redface:.

Man borde rimligt vid lägre utnyttjande av maxkapacitet kör den energisnålare men framför allt kanske förlänga livslängden på LED'n...

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du har 42 leds i pro mot 38 i G3, per kluster: Två gula som inte finns i den vanliga varianten samt två extra blå. Par är 1100 vs 900.

Jag har två st pro och är väldigt nöjd, fint ljus och bra tillväxt, kör dem på 60% som mest för tillfället över 45cm djup.

Utan att veta, gissar jag att de gula är till för ditt öga och de blå för korallerna.

Om det är värt det eller är ej är nog upp till var och en.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur brett täcker en Radion G3?

Jag har små funderingar på att uppgradera i framtiden. Frågan är om man klarar sig med två Radion G3 över ett 150cm akvarium, eller om man behöver tre armaturer.

Beror lite på hur du placerar dem, längs med baljan eller på tvärs. Beror också på vad ska hålla för koraller och hur långt ut i ändarna du placerar djuren. Jag kör på tvärs för att minska självskuggning.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack.

Jag har inga planer på att hålla Acropora så två stycken kommer att räcka gott enligt klippet från manualen.

2 st Radion G3 Pro skall täcka 60" x 30" = 152 x 76 cm för att hålla SPS. Mitt akvarium är 150 x 50. Nu blev det inte lika dyrt som jag hade räknat med.. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En sak att tänka på är att PRO faktiskt är mer prisvärd än vanliga . 

Pro = 170W

vanliga = 130W

Har du någonsin planer på uppgradera så kan det vara värt att köra pro, eller om du gillar blåljus, så kan du skruva ner det vita lite extra om du har en PRO :).


Tycker man ska köra på pro'n om man inte har väldigt speciella mått eller tänker köra 2x över ett lite mindre kar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

56 minuter sedan, Ouscazz sade:

Tack.

Jag har inga planer på att hålla Acropora så två stycken kommer att räcka gott enligt klippet från manualen.

2 st Radion G3 Pro skall täcka 60" x 30" = 152 x 76 cm för att hålla SPS. Mitt akvarium är 150 x 50. Nu blev det inte lika dyrt som jag hade räknat med.. :)


Du vill nog köra 3 över den, 60x60 funkar men kommer vara dåligt ljus ute i kanterna. jag kör 3 över mitt 170 och jag uppgraderar nu till en 4de pro

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Undviker man grenvväxande kan detta fungera, men kan lätt  bli en del skuggor med en spot över varje, Hade helre kört 3x vanliga  än två xr30pros. Har du 2 kommer du antagligen behöva linser för spridningen. 

Men det är en av fördelarna med Ecotech :) man kan börja med 2 och sedan lägga till mer längre fram 

(detta till mats med)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, Reuben sade:

En sak att tänka på är att PRO faktiskt är mer prisvärd än vanliga . 

Pro = 170W

vanliga = 130W

Har du någonsin planer på uppgradera så kan det vara värt att köra pro, eller om du gillar blåljus, så kan du skruva ner det vita lite extra om du har en PRO :).


Tycker man ska köra på pro'n om man inte har väldigt speciella mått eller tänker köra 2x över ett lite mindre kar.

Ja... jag föredrar blåljus. Speciellt i TV rummet där denna kommer stå.

Dock så den vanliga är på 150w. Inte 130w.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 minuter sedan, Laggeman sade:

Mats, kör du på standardvarianten, en centrerad över varje revpelare kommer bli perfekt för dig!

 

Nyfiket då jag skall ha den i kuben som jag lagt in bild på tidigare i tråden.

 

Hur blir det med skuggning när man bara kör med två tighta ljuspunkter ovan revpelare. Ljust det gör att jag även funderar på DIY projekt med 3-5 chip från Reefll. Priset blir ungefär samma så det finns inga pengar att tjäna utan skulle i så fall vara för slippa skuggningar.

 

Edit: Såg just att Reuben svarade på frågan.... Hmmm... hade hoppats på svaret "Inga problem"

Ändrat av Linnex
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, Laggeman sade:

Mats, kör du på standardvarianten, en centrerad över varje revpelare kommer bli perfekt för dig!

 

Om det blir, så blir det Pro. Jag har kollat på den här, samma akvarium som mitt och samma typ av revpelare.

Vad jag kan se verkar det vara fullt drag i hela akvariumet, helt enligt EcoTechs rekommendationer.

https://youtu.be/UJ5FBWDFbpk

 

Skulle det visa sig att det inte räcker kan man göra såhär. Också ett Reefer 450.

https://youtu.be/iWv9vkO8tvE

 

Nu blir det inte av inom det närmaste, plånboken är tom efter uppstarten... och installation av Vectra M1...

Ändrat av Ouscazz
Länkar
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj.. det där är helt otänkbar ljudnivå för mig.

Mina Maxspect R420R 180W med passiv kylning är 100% tysta, fläktarna startar aldrig under normal användning.

Kan någon med senaste Radion G3 Pro mäta ljudnivån på sina? Gärna på ett par meters håll.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att mäta ljud är till att börja med inte enkelt och det ända som syns på bilden rampen.

Vad som mer låter i rummet vet ingen tex pumpar, datorer (ca 45 dBA) osv. Sen skall alla saker räknas samman och då får man ut ljudnivån i rummet.

Även ljud från bilar utomhus skapar ljud vid själva mätningen.

Jag säger inte att mätningen inte stämmer. Det är fullt möjligt, men ingen vet vad som skapar ljudet utifrån denna bild.

Jag har inga som helst problem med ljudet på fläktarna på mina och skulle det låta närmare 80 dB så skulle jag säga att det är något fel på fläktarna.

80 dB är mycket och finns absolut ingen anledning till. Titta bara på vad en badrumsfläkt avger i ljud ligger någonstans runt 45 dB.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 hour ago, Linnex said:

Funderade på hur mycket fläkten låter och googlade. Hittade detta.... !?

Ni som har dessa... är de verkligen så djä...!?

I så fall blir det ingen sådan hos mig utan istället DIY projekt med reefll chip.

 

http://www.ultimatereef.net/forums/showthread.php?752060-Silence-Radion-G3-fans-How-to/page2fanON1.jpg.f53b18257cad8482f9620109bab70

 

Icke korrekt ljudmätning :D

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

59 minuter sedan, RobbanF sa:

Att mäta ljud är till att börja med inte enkelt och det ända som syns på bilden rampen.

Vad som mer låter i rummet vet ingen tex pumpar, datorer (ca 45 dBA) osv. Sen skall alla saker räknas samman och då får man ut ljudnivån i rummet.

Även ljud från bilar utomhus skapar ljud vid själva mätningen.

Jag säger inte att mätningen inte stämmer. Det är fullt möjligt, men ingen vet vad som skapar ljudet utifrån denna bild.

Jag har inga som helst problem med ljudet på fläktarna på mina och skulle det låta närmare 80 dB så skulle jag säga att det är något fel på fläktarna.

80 dB är mycket och finns absolut ingen anledning till. Titta bara på vad en badrumsfläkt avger i ljud ligger någonstans runt 45 dB.

//Robban

Om du följer länken jag la in så visas fler mätningar efter belysningens status.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Linnex sa:

Vi behöver inte prata dB.

Om man säger så här. Låter det som en badrumsfläkt är jag ointresserad. Låter de mer än MP40QD på halvfart (obs inte ES) är jag ointresserad.

 

I så fall blir det DIY.

http://reefll.com

Det låter garanterat inte som en badrumsfläkt. Det var bara tänkt som en jämförelse vad 

45 dB innebär.
Problemet med ljud är att det är det totala ackumulerade ljudet man mäter och hör och är sen tidigare vissa frekvenser som ligger på gränsen och man tillför något med samma frekvens så hörs det.

Därav går det inte att säga vad som är felkällan.

tex finns det i bostäder ventilation som ofta ligger med ett lågfrekvent bakgrundsljud på strax under 30-35 dB.
Tyvärr gört detta att samma fläkt upplevs olika i alla rum.

Sedan påverkas ljudet av rummets egendämpning. tex om ett rum är kraftigt möblerat så låter det mindre än om det är tomt.

//Robban

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...