Gå till innehåll

Ecotech Radion G3 vs Pro


Linnex

Rekommenderade inlägg

50 minuter sedan, Linnex sa:

Om du följer länken jag la in så visas fler mätningar efter belysningens status.

Om man har ca 50 dB innan fläkten slås på skulle inte jag stå ut.

Tittar man på det så ger fläkten en ökning på ca 30 dB i deras mätning med en telefon som jag iallafall inte skulle lita på.

Bästa sättet att få reda på hur mycket det låter är väl att åka till en butik som säljer dem eller besöka någon som har en hemma.

//Robban

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt fall är ljudet mycket känsligt. Sumpen står 10 m bort i annat rum. Så jag bygger min kub för att den skall vara så tyst som möjligt. Vortechpumparna som kommer sitta på är uppgraderade till QD. Avrinningen blir förhoppningsvis helt tyst och akvariumet kommer även vara täckt.

 

Vill inte reta mig över surrande belysning.

 

Lite OT i min egen tråd men chip från reefll kan jag bygga så jag får den ljudnivån jag är nöjd med. Kan även ha belysningen på lägre höjd.

Chip har jag hemma till annat akvarieprojekt än den jag planerat Radionen till så det kostar mig inget att bygga testbelysning. Bara tiden jag förlorar. Om jag blir nöjd och behåller så blir slutsumman ungefär samma.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur ljud upplevs är till stor del personligt.

Allmänt sett vågar jag nog påstå att antingen vänjer man sig vid bullret och hör det mindre och mindre för var dag som går.

Eller så vänjer man sig inte och blir mer och mer vansinnig över det var dag som går.

 

I rum så bildas ofta stående vågor från 50 Hz buller. En 50 Hz orgelpipa är 3,4 m och ett vanligt mått i Svenska hus är 3,5 m. När man man mäter är det ofta skillnader på mer än 20 dB på olika ställen i rummet.

Jag har en Eheim 125 liter kub som låter betydligt mindre om man öppnar dörren till underskåpet. = Resonans i underskåpet.

 

För att få mätvärdet att stämma bättre med upplevd bullerintensitet brukar man använda A-vägd mätning. Där har man avsevärt lägre känslighet på låga frekvenser. (Och även på de högsta). Jag misstänker att Iphonen ovan har rak mätkurva. Eller möjligtvis C- kurva som är "nästan" rak.

 

Dessutom är det så att ett brus från t.ex luft som passerar ett galler brukar upplevas som mycket mindre störande än ett lika starkt kontinuerligt buller från en motor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...