Gå till innehåll

jareks akvarium planeringsstadiet


jarecki68

Rekommenderade inlägg

Ser bra ut - mata inte för mycket och öka ljuset så du får mer alger producerade (mat till dina kirurger) och därmed kontroll på dina näringsämnen. De odlade algerna äts i sin tur upp av dina kirurger.  Det börjar arta sig och ingen ful fas!!!!

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har precis börjat att förbereda till mitt första vattenbyte, efter fyra månader.

Kommer att byta 100 liter varje vecka.

Vad tycker ni?

Är det för tidigt, akvariet har varit igång i fyra månader?

Kommer att vara strax under 10%

Tycker ni att det blir för ofta att byta 100 l per vecka?

Kör ganska enkelt,

Skummare

Aktiv kol 

Oxydator med  väte peroxid,

@Lasse belysningen (Kessil 360WE) kör jag för nuvarande

Intensitet 60% 

Color 30%

Kommer att öka från nästa vecka 70%/35%.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-05-03 at 20:51, jarecki68 sa:

Har precis börjat att förbereda till mitt första vattenbyte, efter fyra månader.

Kommer att byta 100 liter varje vecka.

Vad tycker ni?

Är det för tidigt, akvariet har varit igång i fyra månader?

Kommer att vara strax under 10%

Tycker ni att det blir för ofta att byta 100 l per vecka?

Kör ganska enkelt,

Skummare

Aktiv kol 

Oxydator med  väte peroxid,

@Lasse belysningen (Kessil 360WE) kör jag för nuvarande

Intensitet 60% 

Color 30%

Kommer att öka från nästa vecka 70%/35%.

 

Det är väl lite vad du har för värden oxå. 

 

Jag har fått öka matningen och hoppade över flera vattenbyte när jag började köra med strumpa då det inte längre samlades en massa skit i sumpen = lågt fosfat/nitrat. 

Annars kan du dosera nitrat/fosfat för att kompensera om du tycker det blir för låga näringsvärden med dom vattenbyte du vill göra. 

Jag har börjat köra lite mindre vattenbyte, får se om det fungerar. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Kimozabe sa:

Det är väl lite vad du har för värden oxå. 

 

Jag har fått öka matningen och hoppade över flera vattenbyte när jag började köra med strumpa då det inte längre samlades en massa skit i sumpen = lågt fosfat/nitrat. 

Annars kan du dosera nitrat/fosfat för att kompensera om du tycker det blir för låga näringsvärden med dom vattenbyte du vill göra. 

Jag har börjat köra lite mindre vattenbyte, får se om det fungerar. 

 

Mvh

Kim

Mina värden är inte ultra låga, tyvärr inte. (brukade mata fiskarna tre gånger per dag, har ändrat till en gång per dag nu)

fosfat 0,07

Nitrat 5ppm

Anledningen att jag vill börja med veckovis vattenbyte är att jag använder aktiv kol + att jag skummar ganska blött.

Tänker mest att jag kanske gjorde vattnet fattigt på spårämnen, bara en tanke.

Efter sommaren kommer jag börja köra med refugium + mirakel lera. 

Jag kommer även att testa vatten hos Triton-labb tills dess tänkte jag testa med vattenbyte, och se hur systemet svarar.?

 

 

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 4 veckor senare...

EFTER UPPSTARTEN 

Första halvåret sprang i väg .?

Lite fakta och tankar om akvariet och akvariets invånare.

Vad har hänt under dem första sex månaderna?

Jo, inte så mycket, försöker köra allt så enkelt som möjligt.

Efter fyra månader började jag med vatten byte 10 % varje vecka. (osmos+RED SEA CORAL PRO salt)

*varannan vecka doserar jag bakterier (Fauna marin bacto reef balls )

*Kör med Rowa carbon aktivt kol - byter var fjärde vecka-från dag ett

*Kör 2 x Söchting Oxydator A med 2 katalysatorer  i varje. -från dag ett (väteperoxidlösning 12%)

Matar fiskar ganska sparsamt.

Måndag, onsdag och fredag har de fryst foder +alger sea veggies

Dom resterande dagarna, får fiskarna bara lite på morgonen fryst, sen gäller det att rensa akvariet på alger!!!!!!!!!

Samma gäller koraller varannan dag med

H2OCEAN PRO

LPS +H2OCEAN REEF PASTE

Med dessa rutiner håller jag

fosfat på 0,05 ppm

nitrat  på 1-2 ppm ( ibland stöd doserar jag så att det ej blir noll.)

ph morgonen 8,1- vid kvällen 8,4

temp 25,5-26

Dom andra parametrar som Ca, Mg, Kh kollade jag för en och halv månad sen,

dom låg i den övre gränsen.

Dom flesta koraller är mjukisar och med tanke på att jag kör med pro saltet och veckovis vatten byte så tycker jag att jag täcker deras behov för tillfället.

Har några test piloter enklare sps koraller som montipora koraller, om jag lyckas hålla dem vid god hälsa så kommer jag långsamt introducera SPS koraller.  

Fiskar

*  Zebrasoma flavescens* Zebrasoma desjardinii* Ctenochaetus striatus* Zebrasoma scopas* Fire Clownfish

Lägre djur:

10-15 st eremiter+ en porslinssnäcka .

Belysning 

6 X Kessil 360 we tuna blue  lampor på intensitet vid 8.30 vid 12.00 max 75% till 18.00 efter neråt  vid 21.30 av

                                              color ökar fån 8.30 vid klockan 14.00-16.00 på max 50% efter 16.00 neråt av 21.30.

Cirkulation:

returpump 1 x Jebao Brushless DC Pump DCP-10000 går på 50 %       ( jätte nöjd väldigt tysta och billiga pumpar)

sump          1x Jebao Brushless DC Pump DCP-10000 mellan sump och blivande refugium går på 40%

Cirkulation i akvarium:

2 x Maxspect gyre XF-250 ganska tysta och effektiva, programmerad på olika flöde mönster under dygnet (väldigt!!!!!!! nöjd!!!!!!!! )

     styrka varierar mellan 20-40%.

2 x Ecotech Vortech MP40W QUIET DRIVE  programmerad för olika flöde på dygnet 

     styrka varierar mellan 30-70 % ganska tysta och effektiva.

  + returen räknar med 3-4 T/tim.

 

Synpunkter:

aquascape

Stenar är placerade centralt det finns plats för fiskar att simma på fram sida men samtidigt finns det även plats bakom stenarna. 

Tanken med det var att ge fiskarna möjligheten att dra sig undan om de känner sig oroliga eller trakasserade av sina tank kompisar.

Detta fungerar klockrent mest märker jag detta vid vatten byte eller annat arbete vid karet.

Stenarna lutar även mot bak ruta och skapar trapp känsla för att ha lite plats för koraller.

Om detta kommer att fungera vet ej, bredden på karet är 70 cm skulle ge mycket för 100-120 cm och möjlighet att komma fritt från varje sida!!!!!!!!

Belysningen är inte färdigt dom kessil lampor som jag har just nu är tänkta att vara som punkt belysning, kommer att luta dom framifrån 45 grader mot bak ruta

och huvud belysningen kommer kanske att vara 2 x  AP700 Panel LED Lighting System.

Cirkulationen är jag ganska nöjd med kanske i framtiden gyre 3000 serien.

Det närmaste jag tänker på är:

*Kylsystem av någon form troligen Cool breze fläktar(sommar)

 *Refugium

*Batteribackup

*sand

* mest av allt på önska listan står Alkatronic +Dosetronic ?

Tycker att Jonas gjorde en jäv..............fantastisk arbete med Alkatronic :woooow::woooow::woooow:

Det är så mycket som man gärna skulle köpa och testa till denna hobby, synd bara att plånboken tyvärr är för tunn .

Samtidigt så skulle det inte vara lika intressant och spännande om man kunde skaffa allt på samma gång. utan några

motgångar.

Man kan ej förvänta sig för mycket från början.

 

Dags att ta en nytt steg, i akvariets skötsel efter mätningar idag av de grundläggande ämne som Ca-Mg-Kh ,fosfat och nitrat

märker jag att det inte längre räcker med bara vatten byte på 100 l vecka.

Förbrukningen har ökat, balansen börjar bli påverkad ?

temp                     25,5-26 

Ph                         8,1-8,3

Fosfat                   0 ppm

Nitrat under         1 ppm                                         4-5  ppm  förra mätningen med Red Sea tester i mars

Kh                        6 Kh                                            11,62 i Kh förra mätningen med Red Sea tester i mars

Ca                        380 ppm                                     440 ppm   förra mätningen med Red Sea tester i mars                                

Mg                     1400 ppm från väldigt högt över 1500 ppm förra mätningen med Red Sea tester i mars

Då kanske det är klokast just nu är att investera i Dosetronik innan man ge sig på några dyrare koraller ?

Beställde idag   Red Sea reef Foundation A,B och C .

Kommer försöka att rätta till Ca+Kh,måste även dosera nitrat.

Fosfat kommer jag att vänta med, kommer att mata fiskar mer men framför allt koraller lite oftare .

Två korta filmer på akvariet just nu en från vänster och en från höger sida.

Jag vet att det inte mycket att visa men jag hoppas att det kommer att vara roligt att titta på dom om några år

när man kommer ha lite mer erfarenhet.

Kommer med nästa uppdatering om några månader. Hade så bra så länge !

 

     

 

 

 

 

 

 

Ändrat av jarecki68
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Kimozabe sa:

Förresten, vet inte hur pass viktigt högt pH är men hur lyckas du ha det så högt?

Mvh

Kim

Jag hade alltid pH över 8,1-8,3 ibland 8,4 enligt apex vet ej vad det beror på har en vanligt fläkt i skåpet som är på 24 timmar på dom varmare dagarna går den på max.

Det är för att byta luften i skåpet och slippa fukt, blåsa in frisk luft och blåsa ut den gamla.  

Funkar ganska bra för mig det kanske det som hjälper mig att hålla pH över 8 eller både väteperoxid och skummare +fläkt

gammalt hus som vädras mycket, vet ej riktigt Kim.

Men om du går till sidan 9 i min tråd, så finns en bild i början av sidan redan från december så hade jag pH över 8 och så håller den sig.

Om man kan lita på apex pH probe, kör med 2 st båda kalibrerad.

två bilder som visar hur det ser ut.

Scopas håller med dig Kim ganska fin rakare, men den minsta av dem.

Har en känsla att han är den svagaste av kirurgerna.

Eller så är han bara den blygaste.

20190701_163554.jpg.53dcfa475cd76e14459d6f9327b65162.jpg

20190701_163437.jpg.8e1cf7a8783d4139159c2da9e57b5d42.jpg

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack för svaret. 

Jag har inga luckor till mitt än, lägenhet från -37 med tilluftventiler öppna alltid, skummare och oxidator. 

 

Du kör balling va? Vet att den ena kh-höjaren även höjer pH. 

Vilken kör du med i så fall?

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

21 minuter sedan, Kimozabe sa:

Du kör balling va? Vet att den ena kh-höjaren även höjer pH. 

Vilken kör du med i så fall?

 

Mvh

Kim

 

Kim, jag kör ingen balling men kommer att göra det inom kort.

Kör med Red Sea pro saltet ganska högt kH.

Men efter mitt sista test av kH så blev jag ganska förvånad att den var så låg.

Stor risk att mitt pH inte kommer vara lika stabilt.

Därför beställde jag Red Sea reef Foundation A,B och C att komplettera med.

Än så länge äger jag ingen doserings pump så blir det att jobba sig fram manuellt. 

 

Mvh

Jarecki

 

 

 

 

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, jarecki68 sa:

 

 

Kim, jag kör ingen balling men kommer att göra det inom kort.

Kör med Red Sea pro saltet ganska högt kH.

Men efter mitt sista test av kH så blev jag ganska förvånad att den var så låg.

Stor risk att mitt pH inte kommer vara lika stabilt.

Därför beställde jag Red Sea reef Foundation A,B och C att komplettera med.

Än så länge äger jag ingen doserings pump så blir det att jobba sig fram manuellt. 

 

Mvh

Jarecki

 

 

 

 

Stämmer, står ju i ett inlägg lite längre upp. 

Då är det ju bara att gratulera till ett bra pH :) 

Investera absolut i en doser, jag anser inte att det är en lyxprodukt man kan vara utan. Blir ju ett heltidsjobb om du ska dosera manuellt ;) 

Hade gärna oxå haft en Alkatronic men inte pengar till det just nu. Eller i ditt fall en Trident :D 

Ska bli kul att se när du börjar fylla på med mer koraller. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

21 timmar sedan, Kimozabe sa:

Stämmer, står ju i ett inlägg lite längre upp. 

Då är det ju bara att gratulera till ett bra pH :) 

Investera absolut i en doser, jag anser inte att det är en lyxprodukt man kan vara utan. Blir ju ett heltidsjobb om du ska dosera manuellt ;) 

Hade gärna oxå haft en Alkatronic men inte pengar till det just nu. Eller i ditt fall en Trident :D 

Ska bli kul att se när du börjar fylla på med mer koraller. 

Trident vist väldigt intressanta grejer, problemet är att dom ej är bak kompatibla kör idag med apex clasik ?.

Sedan så tycker jag att det med Alkatronic låter väldigt lovande och man har bra support.

Man kan alltid ta och kontakta @jonasroman :smiley20:

Plus att det är så jäkla roligt att det är en kille på vårat forum, vilka grejer!

Verkligen stor respekt!!!!!!!!!!!!

Fick idag ett litet paket med kemikalier, förhoppningsvis så kommer mina vattenvärden bli bättre.

Har inte bestämt mig än men jag tror att mitt nästa köp kommer att vara Dosetronic 

Det är också dags att välja vilken metod jag vill köra med, det billigaste tror jag kommer att vara

Triton metoden bevakat av alkatronic med dosetronic

Bra grejer med deras  Triton-lab icp-oes  tester .

Närmaste framtid kommer att visa vilken väg man kommer att välja, man måste ju bekosta det med. 

MVH

Jarecki1929240421_20190702_1905281.jpg.23bb15d43d3cc17af95c9ceeea8c0fd4.jpg                                                                    

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag trodde triton metoden var dyrt (har glömt vad den kallas men finns väl 2 olika) och att typ Stigs balling var den billigaste. 

Har inte möjlighet att köpa av honom så tänkte köra med antingen Tritons balling eller Aquaforest balling när mitt tar slut, den som man löser själv i osmosvatten. 

 

Mvh

Kim

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Kimozabe sa:

Jag trodde triton metoden var dyrt (har glömt vad den kallas men finns väl 2 olika) och att typ Stigs balling var den billigaste. 

Har inte möjlighet att köpa av honom så tänkte köra med antingen Tritons balling eller Aquaforest balling när mitt tar slut, den som man löser själv i osmosvatten. 

 

Mvh

Kim

Tack Kim ska definitivt titta på det.

Mvh

Jarecki

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Just nu, jarecki68 sa:

Tack Kim ska definitivt titta på det.

Mvh

Jarecki

Alltså jag vet inte Jarecki, bara antog att triton metoderna var dyra :) 

Ska oxå kolla upp vad dom olika är. Behöver/vill nog göra lite vattenbyte så någon form att ”traditionell” balling är det som gäller för mig. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Och äntligen en av mina favoriter purple tang (Zebrasoma xanthurum) .

Just nu så försöker jag ge de lite tid att återhämta sig .

Om en eller två veckor ska jag försöka släppa de tillsammans med de andra.

Först måste min (Zebrasoma flavescens) bli riktigt bekant med nykomlingarna.

Som det är just nu, så visar han alldeles för stort intresse för att visa att det är han som bestämmer.

Som jag märkte så kan mina tangar, morra på varandra ibland men det är ganska kortvarigt utan fysiska skador.

De måste ibland visa vem bestämmer.

Jag vet att många kommer att säga vad håller han på med .

Det kommer aldrig att gå.

Jag vet ,men jag vill försöka ?

 

 

 

 

  • Gilla 3
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är klart det kommer gå!
Och släpper du i flera nykomlingar samtidigt så minskar trycket från de etablerade eftersom det finns flera nya att jaga/sätta på plats.
Hur många är det du släpper ihop? Jag skulle nog bara låta de gå delat ett kort tag sen släppt ihop dem, blir en eller två dagars jagande och någon kanske får mer stryk än nån annan men det kommer lägga sig inom nån dag

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, MattiasN sa:

Det är klart det kommer gå!
Och släpper du i flera nykomlingar samtidigt så minskar trycket från de etablerade eftersom det finns flera nya att jaga/sätta på plats.
Hur många är det du släpper ihop? Jag skulle nog bara låta de gå delat ett kort tag sen släppt ihop dem, blir en eller två dagars jagande och någon kanske får mer stryk än nån annan men det kommer lägga sig inom nån dag

Skickat från min SM-G960F via Tapatalk
 

Hej Mattias det är fyra stycken nykomlingar ,ska vänta nån vecka.

Nu är det andra dagen och min (Zebrasoma flavescens) har lugnat sig en del ,

han simmar vid rastret och tittar på de andra utan att hyperventilera ?

När jag ser att båda sidorna (kirurger ) kan äta bredvid varan utan att uppvisa intresse för morrande 

Då är det dags!

Att testa nästa steg, under tiden så får nykomlingarna äta upp sig lite.

Mest så är jag oroligt så att de inte drabbas av nån sjukdom därför matar jag dem med fryst mat som jag blandat själv med vitaminer vitlök, ingefära mycket alger .

Om jag lyckats så är det bara en eller två Zebrasoma gemmatum som fattas.

Jag bara älskar kirurg fiskar dom är så :bowdown:

 

Mvh Jarecki

1 timme sedan, Lasse sa:

När du får kalkalger på rastret - då blir det fint :)

 

MVH Lasse

Lasse jag vet att jag pratar mycket om kalkalger men min dröm vad gäller kalkalger är som på bilden.

Obs bilden är inte min ! bara lånat !images.jpg.ac98a10babd9970a86b85d39259625ed.jpg 

Så jag försätter att drömma  -dregglar--dregglar--dregglar-

 

 

Mvh Jarecki

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2019-07-16 at 22:16, Michael Hansson sa:

Länge sen jag såg ditt kar...å jöklar vad snyggt du fått...får kolla din tråd vad du hittat på..?

Tack Michael

Det går väl så där lär mig någonting nytt nästan varje dag.

Förresten så kollar jag din tråd ganska ofta , 

Älskar dina filmer  ,följer din kamp mot och kärlek till BTA anemoner .

Är själv sugen på Haddon's Carpet Anemone 

https://www.liveaquaria.com/product/615/?pcatid=615 kanske nån gång i framtiden ?

 

Mvh Jarecki

 

10 timmar sedan, kaptenen sa:

Det här börjar ju bli riktigt stiligt! :) När är planen för fler stenkoraller?

Tack Robin

Efter så många år av längtan och förberedelsen kan jag äntligen njuta.

Jag har inga stora krav vad gäller koraller,helst så vill jag blandat rev med dom fiskar som jag alltid tyckt om.

Fast som man säger man vet aldrig......än så länge så är jag "krypande bebis i saltvatten träsket "

Jag är en av dom personer som aldrig bli nöjd och det är min största nackdel ?

 

Mvh Jarecki

 

 

 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Idag är det torsdag, imorgon så är det dags att ta bort rastret  vi få se hur det kommer att gå.

På morgonen vid frukosten såg det ganska lugnt ut bland fiskarna.

Lägger kort video hur det såg ut.

En annan rolig grej , det är att min Clownfisk börjar bli intresserad att flytta in bland euphyllia kanske ?  

Letar hela tiden efter att skafta en clownfisk till, men det verkar inte det enklaste ,

tror att jag blir tvungen att beställa en tillslut.

               

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

8 timmar sedan, jarecki68 sa:

Är själv sugen på Haddon's Carpet Anemone 

Hej Jaroslaw ,antar att du sett denna , du behöver ha sura clowner som bor iden ,så att det inte händer en olycka med dina fiskar 

om du kan få tag på denna maten så är det dunder foder för att få kirurger att leka 

https://www.google.com/search?q=hikari+algae+wafers&tbm=isch&source=univ&sa=X&ved=2ahUKEwjTo4KvjL_jAhVJ06YKHaB7AukQsAR6BAgJEAE&biw=1366&bih=657

 

8 timmar sedan, jarecki68 sa:

Jag är en av dom personer som aldrig bli nöjd och det är min största nackdel ?

en äldre herre sa till mig för många år sedan att den dagen du är nöjd kan lika gärna lägga dig ner och självdö , så att inte var nöjd är en fördel ingen nackdel

mvh stefan

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...