Välkommen till Saltvattensguiden

Registrera dig nu för att få tillgång till alla våra funktioner. När du registrerat dig och loggat in, kommer du att kunna bidra till denna webbplats genom att skicka in ditt eget innehåll eller svara på befintligt innehåll. Du kommer att kunna anpassa din profil, kommunicera med andra medlemmar via din egen inkorg (PM) plus mycket mer! Du kommer även att få tillgång till en stor kunskapsbank, vårt artikelregister, Köp & sälj m.m. Detta meddelande kommer att tas bort när du har loggat in.

jarecki68

721-1199 liter
jareks akvarium planeringsstadiet

230 inlägg i detta ämne

Har också fått dom fina kiselalgerna. Blåser på med UVC under natten samt doserar nitrat för att motverka dino och cyano.

Tyckte att min skummare på fullt ös fort plockade bort dålig lukt från ruttnande rester i sten och mat väldigt fort. Öser även på med nitrifikationsbakterier dagligen. Vid dosering låter jag skummaren vara av i 4 timmar. Nanobubblor låter intressant. Bra att känna till. Tror metoden eventuellt kan vara bra i behandling av dinoflaggelater om man kör det på natten för att få in så många av dom som möjligt i filter och/eller UVC.

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
1 timme sedan, KMG sa:

Har också fått dom fina kiselalgerna. Blåser på med UVC under natten samt doserar nitrat för att motverka dino och cyano.

Tyckte att min skummare på fullt ös fort plockade bort dålig lukt från ruttnande rester i sten och mat väldigt fort. Öser även på med nitrifikationsbakterier dagligen. Vid dosering låter jag skummaren vara av i 4 timmar. Nanobubblor låter intressant. Bra att känna till. Tror metoden eventuellt kan vara bra i behandling av dinoflaggelater om man kör det på natten för att få in så många av dom som möjligt i filter och/eller UVC.

Dem algerna som jag har just nu är inte så fina, men ändå ser det bättre ut än dem sterila vita stenarna vid uppstarten.

Än så länge så har jag inte kollat hur det står med nitrat och fosfat.

Börjar ha dem algerna på sanden, vill ge dem några veckor utan att störa något.

Det ända vapnet mot dem är min väldigt magert städpatrull som kommer få lite mer förstärkning inom kort. 

Kör inga nitrifikationsbakterier, är helt stand by.

Matar fiskar varannan dag, väldigt lite. Vad gäller nanobubblor så är jag ganska positiv pågrund av att det inte kommer någon lukt varken från sumpen eller akvariet.

Jag håller med dig om det du skriver vad gäller nanobubblor metoden.

Efter så många månader med bara nakna stenar så är jag väldigt glad att det händer något överhuvudtaget i akvariet.:)

Om 2-3 veckor så kommer jag köpa lite tester så jag vet hur det står till med näringen i vattnet (finns det några märken som man mer eller mindre kan lita på?) 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vecka två är jag på.

Kiselalgerna finns det gott om fortfarande, fast igår märkte jag några gröna fläckar, blev riktigt glad :)

Lite fakta-

cirkulationen i karet 6 st STREAMPUMPAR (70 000l/tim+retur på 6000l/tim

Streampumpar växlar mellan 20-80% vid 80% går det cirka70 000l/tim

genom sumpen går det 11 000 l/tim .

Pump1 5000l/tim  till blivande refugium matar även kolfilter cirka 1000/1500l/tim

Pump2 6000/tim  returpump alla förluster av flöde inte inräknat.

Från klockan 24-00 till 8 00 kör jag nano bubble metoden .

Denna vecka kommer jag att minska till 3tim .

Har uppdaterat inmatningen av bubblor nu från båda sidor höger och vänster.

Ljusets styrka går sakta upp är nu 35 % intensitet

25% färg.

Fortfarande inga tester gjorda, tittar mest på fiskarnas och algernas reaktion, även den lilla korallen.

Lämnar tre videos, en på förbättrad nano bubble metoden.

Och två stycken på när jag matar fiskarna.  

3 personer gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du - det var betydligt mer än 5 till 6 artemia varannan dag....... 

MVH Lasse 

1 person gillar detta

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
2 timmar sedan, Lasse sa:

Du - det var betydligt mer än 5 till 6 artemia varannan dag....... 

MVH Lasse 

Lasse det vecka 2- matar varannan dag maten försvinner på 2-3 minuter:)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Registrera ett nytt konto i våran gemenskap. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Redan medlem? Logga in här.

Logga in nu