Gå till innehåll

jareks akvarium planeringsstadiet


jarecki68

Rekommenderade inlägg

23 minuter sedan, Lasse sa:

Istället för att låsa sig - genom bafflarna - till ett visst djup föredra jag att ha ett djup på skummarfacket som de flesta skummare klarar (egentligen djupare) och sedan palla upp aktuell skummare till det djup den går bäst på. Då är man inte låst till en typ i framtiden

 

MVH Lasse 

 

Exakt så kommer jag att göra  konstant  nivå kommer att hamna på 25 cm

Just nu har jag Ati 250 is redan inhandlad i framtiden vill jag bytta till royal-  bubble king supermarin 250 vatten nivå 18-23 cm går efter dom två skummare som referens

själva skummare kommer att höjas efter behovet.

Mvh

jarecki68

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 minuter sedan, _Manne_ sa:

 

 


Då funkar båda skummarna på 22cm.. då gör man den inte 25.. emoji12.png

Det är inget jättekrångligt om man skulle vilja bygga på en baffel senare om man nu skulle behöva det seriöst längre fram..

Med vänlig hälsning, Manne

 

 

Du har +1 :) 

Man vill alltid ha litet marginal . 

Mvh

  Jarecki68

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Första bafflen 22 sen den borta vid returpumpen kan du ha 18 tex.. skulle du sen tex köra biopellets eller dylikt så kan du ha den reaktorn i mittenfacket men du leder ner utflödet från den i skummarfacket.. allt som står i sumpfacket o teknikfacket kommer o klara sig Fint om du har den 18 bafflen en bit innnan returpumpen, då kan den returen bara tömma sitt eget fack, o däri får du ha ATO givaren.. samtidigt så har du ganska minimalt med vatten i sumpen så du klarar ett worst case senario som Lasse påpekar.. absolut ett viktigt beslut att se över så man kan sova lugnt.. skulle något skita sig så givetvis är det när osmosfacket är fyllt till Max..

Med vänlig hälsning, Manne

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

18 minuter sedan, _Manne_ sa:

Första bafflen 22 sen den borta vid returpumpen kan du ha 18 tex.. skulle du sen tex köra biopellets eller dylikt så kan du ha den reaktorn i mittenfacket men du leder ner utflödet från den i skummarfacket.. allt som står i sumpfacket o teknikfacket kommer o klara sig Fint om du har den 18 bafflen en bit innnan returpumpen, då kan den returen bara tömma sitt eget fack, o däri får du ha ATO givaren.. samtidigt så har du ganska minimalt med vatten i sumpen så du klarar ett worst case senario som Lasse påpekar.. absolut ett viktigt beslut att se över så man kan sova lugnt.. skulle något skita sig så givetvis är det när osmosfacket är fyllt till Max..

Med vänlig hälsning, Manne

Tack Magnus bra tips.

Tänker bara lite på retur pump , ska vara vectra L1 (inte från början) har inte en aning  vilket min-max djup den ska ha så att den klarar fullt kapacitet

därför dom 25 cm .:klia:

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu får du göra matten igen. Säg så här - hela din volym i sumpen är 241 liter. Under drift kommer vattnet ner i skummarfacket vars höjd är balanserat av bafflarna till 25 cm - innebär att under drift kommer det vara ca 260 mm vattenstånd. Bredden är 560 mm. Om du gör avståndet till första baffeln till 400 mm och bafflarna tar 150 mm (50 - 100 mm) då bli vattenvolymen där under drift 260*560*550 -> ca 80 liter. Kvar finns returfacket som då blir ca 520 mm långt. Har du ett djup där på 150 mm (reglerat med nivågivare) så blir vattenvolymen där 44 liter - allt som allt ca 125 liter. Då kan sumpen ta runt 105 liter - vilket jag tycker är lite för lite säkerhetsmarginal. Kör du skummarfacket. Jag skulle höja sumpen till åtminstone 450 mm - helst 500 mm (490 inre höjd). Lek lite med siffrorna i mitt Excell ark

 

uträkning reservvolym sump.xlsx

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 minuter sedan, Lasse sa:

Nu får du göra matten igen. Säg så här - hela din volym i sumpen är 241 liter. Under drift kommer vattnet ner i skummarfacket vars höjd är balanserat av bafflarna till 25 cm - innebär att under drift kommer det vara ca 260 mm vattenstånd. Bredden är 560 mm. Om du gör avståndet till första baffeln till 400 mm och bafflarna tar 150 mm (50 - 100 mm) då bli vattenvolymen där under drift 260*560*550 -> ca 80 liter. Kvar finns returfacket som då blir ca 520 mm långt. Har du ett djup där på 150 mm (reglerat med nivågivare) så blir vattenvolymen där 44 liter - allt som allt ca 125 liter. Då kan sumpen ta runt 105 liter - vilket jag tycker är lite för lite säkerhetsmarginal. Kör du skummarfacket. Jag skulle höja sumpen till åtminstone 450 mm - helst 500 mm (490 inre höjd). Lek lite med siffrorna i mitt Excell ark

 

uträkning reservvolym sump.xlsx

 

MVH Lasse

Tack Lasse ska kolla lite .

förresten dom 105 l som är kvar ?

Vid stop (RO vatten 50 l+ avringning   30 l  all vatten i rör +refugium 5-6 liter)  =86 liter=19 l kvar

Skulle jag höja sump FRÅN 40 till 42 cm =13 liter till :) sammanlagt 30 l marginal      bra eller för lite ???

Vill bara veta om jag inte har glömt något.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, jarecki68 sa:

Tack Lasse ska kolla lite .

förresten dom 105 l som är kvar ?

Vid stop (RO vatten 50 l+ avringning   30 l  all vatten i rör +refugium 5-6 liter)  =86 liter=19 l kvar

Skulle jag höja sump FRÅN 40 till 42 cm =13 liter till :) sammanlagt 30 l marginal      bra eller för lite ???

Vill bara veta om jag inte har glömt något.

Glömde skriva 30 liter det 5 cm från toppen .

nivå.jpg

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag testade med mitt system nu - ca 20 liter står dynamisk i systemet vid drift. Avrinningsfacket plus rör rymmer ca 5 liter från drift till stopp I Displayen står då ca 15 liter eller ca 4,2 l per 1000 liter cirkulation. Om man räknar på ditt och 11000 liter i timmen så kommer du upp i en dynamisk volym på ca 50 liter plus avrinningsfacket och ledningar. Skulle då uppskatta din dynamiska volym till ca 80 liter vid normal drift. Sedan har du RO tank på 50 liter. Skulle allt nu gå snett ögonblicket efter du fyllt den tanken skall du alltså kunna ta ca 130 liter i din sump. Höj din sumphöjd till åtminstone 500 mm!

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Lasse sa:

Jag testade med mitt system nu - ca 20 liter står dynamisk i systemet vid drift. Avrinningsfacket plus rör rymmer ca 5 liter från drift till stopp I Displayen står då ca 15 liter eller ca 4,2 l per 1000 liter cirkulation. Om man räknar på ditt och 11000 liter i timmen så kommer du upp i en dynamisk volym på ca 50 liter plus avrinningsfacket och ledningar. Skulle då uppskatta din dynamiska volym till ca 80 liter vid normal drift. Sedan har du RO tank på 50 liter. Skulle allt nu gå snett ögonblicket efter du fyllt den tanken skall du alltså kunna ta ca 130 liter i din sump. Höj din sumphöjd till åtminstone 500 mm!

 

MVH Lasse

Tror du Lasse att 11000l/h kommer att höja vatten nivå med 5 cm(dynamisk) i visning delen när den går på max ? :klia:

Mvh

Jarecki68

 

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

 

2 minuter sedan, _Manne_ sa:

 

 

2 minuter sedan, _Manne_ sa:

 

Nej nej absolut inte max 2-4000 L/h.:)

Vill bara att sumpen + avrinning ska klara 11000 l/h utan att det händer några otrevligheter :) pga att jag kommer köra med pumpen som kan pumpa 11000l/h :)

Mvh

jarecki68

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jaroslaw , jag kan inte hitta någon mått  på bänkens höjd , jag antar att du kommer och ställa sumpen på plats och lyfta bänken över sumpen , 

varför vill du ha en osmos tank och en karantän ? istället för en större som både rymmer osmos och karantän , då sätter du bara en genomförning 

en i sumpen och en i osmos/karantän så blir det ett och samma system ,

eller behöver du utrymmet ? 

Mvh Stefan

Ändrat av Stefan molin
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det rullar 3500 liter i timmen genom mitt som är på ca 280 liter i visningsdelen - det är mer än 11 000 liter i timmen på ett akvarium som är på 1000 liter. Nu tror jag inte att Jarek kommer att köra så hårt i början men i min värld finns ingen anledning att köra för låga flöden även om inte skummaren kör mer än 2000 - 3000 liter i timmen. Och känner jag Jarek rätt så blir det nog både en eller fler superskummare i det karet. Han har möjlighet att framtidssäkra och då tycker jag att man bör göra det. Till din fråga om extra pumpar som kan köra torrt så tänker han mata filter och annat med delströmmar från returpumpen.

 

Mina 3500 liter höjer nivån på 800 mm kam till ca 10 mm. i ditt fall borde 11000 l/h genom 600 mm kam höja ca 25 mm

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Stefan det som du skriver är också ett alternativ tack.

Jag kommer att lyfta bänken över sumpen det stämmer jag har ytterligare plats i bänken fast det som du märkte den platsen vill jag behålla till andra ändamål

kalk reaktor doserings pumpar elektronik ....

Det med separat osmos tank karantän det är bara det att det är lättare att flytta på grejer om man skulle behöva möblera om :)

Verkligen tack för alla dom idéer.

Det har tankarna att snurra och det gör att man börjar tänka om  :) tack.

Ändrat av jarecki68
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 minuter sedan, Lasse sa:

Det rullar 3500 liter i timmen genom mitt som är på ca 280 liter i visningsdelen - det är mer än 11 000 liter i timmen på ett akvarium som är på 1000 liter. Nu tror jag inte att Jarek kommer att köra så hårt i början men i min värld finns ingen anledning att köra för låga flöden även om inte skummaren kör mer än 2000 - 3000 liter i timmen. Och känner jag Jarek rätt så blir det nog både en eller fler superskummare i det karet. Han har möjlighet att framtidssäkra och då tycker jag att man bör göra det. Till din fråga om extra pumpar som kan köra torrt så tänker han mata filter och annat med delströmmar från returpumpen.

 

Mina 3500 liter höjer nivån på 800 mm kam till ca 10 mm. i ditt fall borde 11000 l/h genom 600 mm kam höja ca 25 mm

 

MVH Lasse

Tack för hjälpen Lasse! Det är precis som du skriver. 

Man vill säkra för framtiden, om man ändå spenderar en del pengar.

Det är lättare att ändra till mindre om det behövs, än från för liten till större. 

Det med retur pumpen stämmer också. Jag tänker mata filter och annat med delströmmar från returpumpen.:bowdown:

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad tycker ni om det ?

Lasse du har sagt att höja sumpen till 500 mm -helst så vill jag slipa tycker att 400 mm är väldigt lätt arbetat i sumpen :)

Istället för att höja kanske nåt sånt det skulle ge mig det extra 10 cm fast inte på höjden ?

Mvh

jarecki68

extra vatten.jpg

extra vatten1.jpg

extra vatten1a.jpg

extra vatten2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej Jaroslaw ,om du höjer den högra skivan till 240mm, samma som på vänster sida . eller vill du ha 200mm i supen ? pumpen kan bara tömma den volymen i returdelen ,

och nivåvakten slipper mäta hela sump ytan , bara i retur delen , och du kan inte få en högre nivå än max 3cm med vatten ytan och med den bredden på ytavriningen 

det är ca 50l , här är en bild på Deltcs kamm hur den sitter ,http://www.theaquariumsolution.com/overflow-box-0

det sitter distans mellan hållaren för kammen och glaset , och ovansidans kant för hållaren ska vara lika hög som glaset i ytavrinningen ,

många för felet och sätter hållaren på toppen av glaset , och då fins risken att vattnet sjunker mer än beräknat , silicon och plast är aldrig 100% säkert

såg att du vill köra osmosen på timer , sätt gärna en nivåvakt som säkerhet , jag känner två st som har fått en överraskning när timer strejkat ,

det kommer mycket vatten ur en osmos på ett dygn

Mvh stefan

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vad skall du ha den högra baffeln för - 20 cm - nära pumpen - då får du samma problem med sumpen. Den högra delen - efter de tre bafflarna skall vara fri från bafflar. Där ställer du nivån med en Nivåvakt! Det är det utrymmet som skall ta den dynamiska vattenmängden.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-01-02 at 05:36, _Manne_ sa:

Allt skrot (Läs teknikprylar) som du har i sista facket med returpumpen.. om returen av någon dum anledning tömmer det facket så står troligtvis alla eventuella pumpar i det facket o går torrt.. sen kan man byta alla istället för en returpump.. o jo jag läste att du skulle använda returen till mycket, men är säker på att en o annan pump kommer ner i teknikfacket tillslut ändå.. 

 

Med vänlig hälsning, Manne 

Bra att tänka på  :klia:"en o annan pump kommer ner i teknikfacket tillslut ändå.."

Missat detta inlägg, ingenting är bestämd än tack för feedback .:)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

16 timmar sedan, Lasse sa:

Vad skall du ha den högra baffeln för - 20 cm - nära pumpen - då får du samma problem med sumpen. Den högra delen - efter de tre bafflarna skall vara fri från bafflar. Där ställer du nivån med en Nivåvakt! Det är det utrymmet som skall ta den dynamiska vattenmängden.

 

MVH Lasse

Sorry blev kanske lite trött av allt skrivande och tänkande inte lätt att vara novis :torn: :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...