Gå till innehåll

Mitt 650 liters sps


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Det är onekligen effektivt med refugium. Sen blir ju en del annat exporterat också. Har en pdf med analys av vad chaeto innehåller, men har varit för lat för att räkna på det hittills. Tror stenhårt på att man undviker många långsiktiga problem i karet om man kör biologisk rening. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Nitratreaktorn är igång. nr1000. Väntar på att den skall mogna. Matar med organiskt kol varje dag osv. Min nr 400 som jag bytte direkt nästan, började redan efter 2v leverera mkt lågt nitrat på utvattnet:-)

 

lite bilder från idag:-)

 

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 8
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Finns ju en del att förbättra men på det hela fungerar det bra med fin utfärgning. 
Jag har dock förlorat två koraller (små, ganska nya) pgr av nitrat på 25 ppm(tror jag), (Som är på väg ner sakta men säkert nu). 
En del ny sand skall i tillsammans med gammal. Preparerar den just nu.

image.jpeg

image.jpeg

image.jpeg

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

tack igen, feedbacken värmer och behövs, ngt man tar fram vid motgångarna som vi alla har:-)

Skall se om jag kan fixa en fixa en färsk helbild under dagen:-)

Då måste jag ju skrapa rutorna....orkar jag det när jag har semester;-)...?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det har varit ett halvår med en del bekymmer, där jag tror jag till slut fått bukt med det mesta. 1)Tidigt i våras hade jag 25+ i nitrat och en hel del nya koraller hade svårt att klara sig, o dom befintliga var ganska mörka..2).innan dess hade jag problem med lågt ph och då led enzam med bruna toppar., 3) därtill lite plattmask under tidig sommar. Alla tre problemen är nu åtgärdade, divesorb för Ph´t, och det gjord att fa enzman tog fatt o de bruna topparna försvann, och reaktorn för nitrate som ni vet, där jag nu ligger mellan 2.5-5ppm i nitrat, och mot plattmasken har jag köpt 4 kamelräkor o en sixline. Och där ser jag idag inga angrepp längre på någon korall:-). Det har varit ett lärorikt halvår. Nu har jag "endast" lite dino då o då som kvarstående litet bekymmer (men just nu vit sand), men tycker det börjar avta lite i samma takt som nitraten går ner. Tack för all er uppmuntran o snälla feedback:-)

P1000364.JPG

P1000367.JPG

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...