Gå till innehåll

Mitt 650 liters sps


jonasroman

Rekommenderade inlägg

  • 3 veckor senare...

Det växer, alla koraller mår bra fn, sedan jag fått ner nitrat. Jag hade alltså 25+...säkert mer än 25, och många nya korallinköp dog...nu har jag efter att ha kört med nitratreaktor, som fungerar kanon, ett nitrat runt 1 ppm!. Jag har mätt med både salifert o red seas, med likvärdiga resultat. Även om det kan va svårt att få ett exakt värde med nitattester, pgr av störjoner etc, så kan man i ett o samma vatten ändå väldigt bra med dessa tester se en trend, en sänkning eller höjning. 

 

Plattmaskbekymret är under god kontroll, kanske helt borta, tack vare en six line wrasse samt 4 kamelräkor (som ej rört ngr koraller). Jag är glad att jag inte gick in på linjen att medicinera med Axilur...jag är av den uppfattningen att all medicinering är i princip skadlig i nån omfattning för lägre djur o mikrofaunan, så jag undviker alltid det i det längsta.

 

Två dagsfärska bilder

/Jonas

 

P1000655.jpg

P1000669.jpg

  • Gilla 5
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, bjomat sa:

Fina bilder!!

Vet du vad anledningen är till ditt tidigare höga NO3-värde? (Inte lusläst hela tråden)

tack:-)

Ja, mkt fisk helt enkelt som växt o växt...DSB orkar inte med till slut, så jag fick lägga på en nitratreaktor o nu känns det som jag till o med har marginaler, 1 ppm i nitrat som sagt o jag tror det kommer gå ner lite till, och då kör jag inte reaktorn på max, den går att gasa på mer.

Skall nämna att jag provade vanlig kolkälla först men fungerade inte för mig pgr av lågt fosfat.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, freguz sa:

Ser tjusigt ut!

 

ok inte kunde köra kolkälla pga lågt fosfat...hur mycket är för lågt? Eller vad är optimal ratio nitrat:fosfat för att kolkälla ska funka bra?

Vet inte om det finns ngn optimal ratio .. Jonas kanske vet. 

Men det behövs konstant tillförsel av fosfat för att bakterierna skall fortplanta sig. Folk upplever det lite olika. Hos mig var det en jäkla åtgång på fosfat i början. Blev för lågt hela tiden. Så fick jag dra ner på kolkälla, sen upp, sen ner. Mäta mäta. Mata .. Tog låååång tid innan nitrat började röra på sig. Men nu ligger jag iaf på 5 nitrat och lågt fosfat i lps karet. Där matar jag hårt så det kan bli bra om man har tid och tålamod. Man vill ligga över 0.02 hela tiden trots att bakterierna snor fosfat hela tiden. Däri det svåra med denna metod. Du kan inte dosera för mycket kolkälla heller. Då riskerar du katastrof. Jag skulle rekommendera alla som doserar kol att vara väldigt observanta och backa direkt om ni får bakterieblomning i form av vit hinna på glaset. Ni vill inte få syrebrist som jag råkade ut för. 

Ändrat av runstenen
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
  • 6 månader senare...

Uppdatering:

 

Var ett tag sedan jag uppdaterade. Haft full upp med min KH-maskin, som vi håller med nu för fullt. 

 

Nitrat är nu omätbart. Jag har därför kopplat ur nitratreaktorn helt o hållet. Cyano hat börjat smyga sig på, till följd av den låga nitraten. Det tar emot att dosera nitrat, så första steget är oavsett att koppla ur reaktorn. 

Har faktiskt doserat en knapp full dos red slime remover, den från Ultra-life. Har mkt positiva erfarenheter av den, minimal eller ingen negativ effekt alls på koraller, samt mkt god effekt på cyano(i alla fall den vanliga röda).

Jag vill mota Olle i Grind, därav gick hag in tidigt med detta.

 

Bilder från idag, helt oredigerade. Det ser fint ut nu, fina färger, o alla koraller mår bra. Fiskarna också. Vågar knappt skriva så...men men...jag är inte vidskeplig.

 

 

IMG_0772.JPG

IMG_0770.JPG

IMG_0765.JPG

IMG_0763.JPG

IMG_0761.JPG

IMG_0760.JPG

IMG_0758.JPG

IMG_0757.JPG

IMG_0753.JPG

IMG_0752.JPG

0VBo8.jpeg

IMG_0747.JPG

IMG_0744.JPG

IMG_0736.JPG

  • Gilla 12
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, per.w sa:

Helt otroligt...

Jag känner nu att jag "kräver" (läs: bönar och ber) en instruktion eller förklaring hur du gör för att få så fina koraller.

Mvh Per.

Håller till 100% med Per. Helt otroligt välmående koraler du kan skata dig lyckligt, vad är hemligheten?  :smiley20::smiley20::smiley20:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tacka alla:-)

 Någon särskild hemlighet bär jag nog inte på. Det är väl en kombination av noggrannhet och vissa principer jag tror på som jag följer , vilka man kan ta del av lite här och var ni vet ;-) 

 

Men i korta drag tror jag att näringsvärdena har en mycket stor betydelse hur  ett akvarium mår överhuvudtaget och även korallerna förstås.

 Och till skillnad från till exempel KH/Ca så går inte näringsvärdena att kontrollera så enkelt med en volymratt. De lever sitt eget liv i viss mån där man får vara med och försöka påverka värdena lite innan man ser att det går åt fel håll.  Men även om man är Pro aktiv så kan man missa tåget. Till exempel hjälper inte kolkälla alltid. DSB'n eller nitratreaktorn  kickar inte igång som man vill. Plötsligt när den väl gör det så blir den för effektiv kanske. 

Så att vara vaksam , se problemen lite i förväg och inte göra för stora åtgärder är principer jag tror på. Jag tror heller inte på att  slaviskt doseras spårelement. De korallerna ni ser på bilden har i princip inte fått extra tillsättning av spårelement sedan start  förutom jod. . Jag byter ca 15 % vatten i månaden med red sea coral Pro. 

Jag har för det mesta legat bra på alla spårelement enligt tritontesterna förutom när jag använde Brightwell-saltet som skevade en del.  Dock såg jag ingen försämring på korallerna då heller. 

 Ett stabilt KH är också viktigt, och viktigare än den egentliga KH nivån så länge  man ligger mellan 7-9 anser jag.  För högt KH kan trigga dinoflagellater enligt min tro och viss erfarenhet. Teorin är nog inte helt befängd då marina alger  och Zooxantheller, som är en dinoflagellat , kan använda  bikarbonat som kolkälla(CO2 ekvivalent). 

 

Ljuset är naturligtvis oerhört viktigt som alla vet. För att få färg på SPS behövs riktigt mycket ljus, det vet vi ju alla , och man får ofta lägga till en modul mer än tillverkarna föreslår( I alla fall när det gäller GHL's  belysning Mitras, som inte är så stark som de säger). 

 

Jag tror också på att kombinationen mycket fisk och rätt hög belastning med samtidigt lika kraftig filtrering och god denitrifikarion  är en bra kombination. Det vill säga hög omsättning helt enkelt.

 

Ni vet också att jag inte tror på generell tillsättning av spårelement aminosyror och annat jox. Det anser jag är mer en affärsverksamhet än med vetenskap bevisad akvaristik. Så klart gäller inte detta vid påvisad brist på något av ett ämne med visad biologisk aktivitet (som jod),  men då ska man nog ha ett ordentligt ICP test i ryggen samt bara tillsätta det som verkligen har just biologisk betydelse. 

 

 Detta var ju ganska allmänna saker.  Akvaristik är ju komplicerat. Ibland  kan det gå åt skogen  hur noggrann man än är och ibland inte , så en viss portion tur,  eller inte otur , får man nog ha också. 

 

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

Du glömde din kalkreaktor @jonasroman Där får du ju en del ämnen utöver dina vattenbyten :) 

 

/ David 

 

 

Ja men precis det lilla som korallerna förbrukar. Det är ju oerhört små mängder när vi talar om spårelement. Det jag menar är att vid manuell tillsättning doserar du oftast för mkt, läs mer än kalkreaktorn. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 minuter sedan, jonasroman sa:

Ja men precis det lilla som korallerna förbrukar. Det är ju oerhört små mängder när vi talar om spårelement. Det jag menar är att vid manuell tillsättning doserar du oftast för mkt, läs mer än kalkreaktorn. 

När jag läste tyckte jag man kunde få intrycket att du klarade dig med bara vattenbyten så jag ville mest hojta till :) 

 

/ David 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

31 minuter sedan, Sjöfartsmuseet Akvariet sa:

När jag läste tyckte jag man kunde få intrycket att du klarade dig med bara vattenbyten så jag ville mest hojta till :) 

 

/ David 

Det är bra att du är observant:-). Min lilla korta expose var inte så djupgående så ditt påpekande behövdes:-)

 

Men jag menar fortfarande att jag har en poäng, i att det är stor skillnad att bara låta en kakreaktor förse med spårelement jämfört med aktiv dosering. Det finns ju analyser på mediat och visst finns där allt möjligt, men i väldigt små halter...o en del av dom är säkert inte ens bioaktiva...:-)?

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

 

 

Exakt plus koldioxid

 

MVH Lasse

Ja fast Lasse, menar du att det är på plus eller minussidan?

Jag menar: Den mesta av den doserade koldioxiden går ju åt att lösa upp kalket, dvs den "binds" eller "förbrukas, eller hur:-)?:

Så här:

CO2+H2O+CaCO3---2HCO3 + Ca...dvs vid 100% verkningsgrad av CO2´n tillför en kalkreaktor ingen CO2 mer än tex Balling. 

MEN, det finns alltid såklart ett överskott av CO2 som ej förbrukas, som ej går åt att lösa upp kalket i reaktorn, det är ju därför utvattnet från reaktorn har lågt pH. Men denna då doserade CO2 till karet andas karet ut i mitt fall med tex hjälp av limesorb, så i slutändan får jag nog inget nettotillskott av CO2 från rektorn som har ngn kliniskt signifikant negativ betydelse för karet. 

Så den biten ser jag nog som ett nästan +- spel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hur svänger ditt pH? Jag skulle tro att du har lägre amplitud än vad jag har utan reaktor. jag har ca 0,25 i pH svängningar med topp på ca 8,35 och bott på 8,1

 

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 minuter sedan, Lasse sa:

Hur svänger ditt pH? Jag skulle tro att du har lägre amplitud än vad jag har utan reaktor. jag har ca 0,25 i pH svängningar med topp på ca 8,35 och bott på 8,1

 

MVH Lasse

Jag har ungefär en amplitud på 0.35 om rutorna ej är skrapade, alltså från 7.8-8.15. Annars 7.8-8.10. 

Då har jag hög belastning som du vet, mkt CO2 från fiskarna. 

Givetvis sjunker hela kurvan ngt pgr av reaktorn, som jag skrev, en viss mängd CO2 tillför den såklart och inte all den klarar jag helt vädra ut trots limesorb. Men tack vare limesorb, så tror jag inte min kurva skiljer sig jättemkt från om jag hade kört balling. Gissningsvis en tiondel upp, hela kurvan om jag hade kört med Balling, dvs kanske mellan 7.9-8.25. Jag har väldigt låga näringsvärden o därmed inte samma fart på den fotosyntesmedierade CO2-absorbtionen, vilket nog förklarar varför jag trots i slutet på dan ej kommer över 8.15. Annars hade jag nog haft ännu högre ampitud, för amplituden här blir ju ett direkt mått på fotosyntesen, eller hur?:-).  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men du stoppar på 8,1 under full fotosyntes - det är betydligt mer fri tillgänglig CO2 vid det pH jämfört med vid mitt pH på 8,35. Zooxanthellerna kan ta CO2 istället för en energikrävande enzymatisk nedbrytning av HCO3/CO3

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...