Gå till innehåll

Prick?


Mazi

Rekommenderade inlägg

Köpte för en vecka sedan en c.rostratus och en g.loreto samt lite koraller o nån sjöstjärna. Ja iaf så har rostratusen några vita fläckar på sin bakfena sedan några dagar tillbaka. Det har inte blivit mer eller mindre utan de har bara varit där sedan jag upptäckte det. Jag har kört uvc 24/7 sedan jag introducerade de nya fiskarna.. Ingen fisk inkl pincetten har visat sig seg eller nåt annat utan alla är pigga o glada, men idag så såg jag att min z.desjardiini hade en liten, liten, knappt märkbar vit fläck i utkanten av sin bakfena.. Kan detta vara vita pricksjukan eller är det bara något tillfälligt sår eller något som pincetten har fått. ??

MVH Max

Ska fixa bilder men kameran är på laddning just nu tar väl någon timme till,..

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

kan vara en svampinfektion, lymphocyctis som rätt ofta drabbar fjärilars fenor först.

jag tvivlar på att uv hjälper här, och är hundra på att vitlök inte gör det.

Utlösande faktor är troligen höga värden på Nitrit/nitrat (och kanske tom fosfat)

Brukar försvinna av sig själv om karet är i bra skick, annars är det Preis "prebac" och jodpensling av fenorna som hjälper men det finns säkert fler alternativ.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat skummas bort/ bryts ned av "inredningen" i karet när den biologiska faunan kommit igång.

Antagligen så har ditt kar inte riktigt fått igång nedbrytningsprocessen ännu.

Alt. så har du för lite biomassa(Ls/sand/biobollar Etc) eller för hög belastning - för många firrar och/eller för mycket mat - eller för dålig skummning.

Byt några hundra liter vatten utslaget på en 7-10dagar och mata flera gånger om dagen men i mindre mängd,

Typ vad fiskarna äter upp på en minut.

Kolla att vattnet du fyller på med inte innehåller fosfat och nitrat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitratet kan du även få bort med ett nitratfilter men i ett fungerade akvarium med mycket sten brukar man inte behöva det.

Prick går att få bort på ett par sätt men det som verkar funka bäst är kopparpreparat. Det man annars kan testa är att sänka salthalten, bada fiskarna i sötvatten ett par gånger, tillföra vitlök med maten.

Allt finns bra förklarat i äldre trådar här på SG och andra forum.... Så det är bara att LETA!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Pincetten tål inte koppar. Prick brukar inte hamna i utkanten på fenor till skillnad från svamp som oftast kommer på sår eller längst ut på fenorna. (Svagare skyddande slemskikt). Din beskrivning tycker jag låter som typisk svamp. 40 mg nitrat är mycket högt. Jag skulle börja med att minska maten till hälften och byta 25 liter vatten varannan dag för att så småningom få ned nitratvärdet. Sjuka fiskar mår inte bra av stora förändringar av vattenvärdena.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

ok men det är konstigt nitraten måste ha kommit senaste veckan, för jag mäter alltid värdena innan jag köper nya djur.. Men det kan vara matningen jag hoppade över ikväll brukar mata 3 gånger, ska mata pyttelite varje gång nu..

Koppar har jag inte tester för. Ska börja byta vatten varannan dag tills det har gått ner, får se om det går upp igen såfall är det skumt..

MVH Max

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrat kan stiga snabbt om man matar mer för att nya fiskar skall trivas eller börja äta. Innan min Achilles tog Salifert energy plus hade det kostat att nitratet hoppade från 5 till över 60.

Fick ner det igen genom att byta mycket vatten under en längre period.

Nu ligger det stabilt och jag skall aldrig mer mata "lite extra" bara för att fisken skall börja äta. Då är det bättre att mata med lika mycket som man brukar men sprida ut det på flera tillfällen under dagen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bytte lite olika liter antal för att se vad som funkade bäst och för mig var det helt klart bäst med vattenbyten på 80 - 120 liter. Små vattenbyten på 20-40 liter märktes knappt.

Var bara försiktig så att du inte byter för mycket på en gång och chockar eventuella "mesiga" fiskar och koraller.

Vissa av mina tappade lite vävnad på en del grenar men jag bröt bara av dem och nu har de börjat växa igen.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...