Gå till innehåll

TDS - Den vandrande pinnen.


Linnex

Rekommenderade inlägg

Jag har fått dubbelleverans av en TDS-mätare.

Det är en Xiaomi Digital TDS. Titanelektroder och vattentät.

 

Jag skänker den ena till forumet. Är det någon som behöver mäta sitt RO eller kranvatten så bara skriva i tråden och skicka ett PM så postar jag den.

Pinnen finns antingen hos mig eller hos sista som skrivit i tråden.

När ni returnerar till mig eller skickar vidare så skriv i tråden "Retur till Linnex" eller "Vidare till XXXX" så vi vet var den är.

 

*** Den sista som har skrivit eller nämnts har ansvar för var den befinner sig. ***

 

Skillnad mellan RO och kranvatten skall vara minst 1:10 och/eller är RO över 20 ppm bör man överväga att byta osmosmembranet.

Innan mätning skall man låta några liter rinna igenom osmosanäggningen.

 

Admin eller moderator får gärna flytta tråden om den gör sig bättre på annan plats och kanske klistra den.

 

56a758fc7d97a_Skrmavbild2016-01-26kl.12.

 

56a7549cadfed_Skrmavbild2016-01-26kl.12.56a75784db6ce_Skrmavbild2016-01-26kl.12.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Emil (Runstenen) -  Jag behöver ju adress för att kunna skicka (svarade på dit PM med du har inte återkommit)

Jag lägger den nu på posten när jag går från jobbet till Hampus (Split Genetics). Skicka PM med din adress till honom så får han skicka den vidare till dig.

 

Jag tackar Hampus om erbjudandet att Swisha för frakten. Hela 15 kr går det på. Eftersom det kanske blir lite snurr på pinnen så tar jag portot ut + någon krona för kuvertet. Dvs enbart självkostnads pris.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina värden på min osmos är 009 ppm, där kranvattnet är uppe i 182 ppm ( Malmö ), så mitt system är helt okej :)

 

Här är ett direkt quote från @Linnex

Ett fungerande osmosfilter skall ha minst 1:10 för att räknas som ok.

Det gör att kranvatten på 182 ppm så teoretiskt är filtret godkänt för mätning av RO upp till 18 ppm

 

 

Skickar vidare till @runstenen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

44 minuter sedan, Split Genetics sa:

Mina värden på min osmos är 009 ppm, där kranvattnet är uppe i 182 ppm ( Malmö ), så mitt system är helt okej :)

 

Här är ett direkt quote från @Linnex

Ett fungerande osmosfilter skall ha minst 1:10 för att räknas som ok.

Det gör att kranvatten på 182 ppm så teoretiskt är filtret godkänt för mätning av RO upp till 18 ppm

 

 

Skickar vidare till @runstenen 

Förtydling.

Vi vill helst inte ha högre än 20 ppm i RO. Har man högre än 200 ppm i kranvattnet så behöver men byta filtret tidigare än uppmätt 1:10. Då drar man istället gränsen vid 20 ppm.

Jag har skrivit dessa värden på fodralet.

Ändrat av Linnex
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag lite "renare" kranvatten än de flesta här. Det är ungefär 275 uS vilket brukar motsvara hälften på en TDS- mätare.

Jag byter osmosmembran vid 15 uS - alltså 7 - 8 i TDS eller när flödet har minskat så att jag blir irriterad. Ett nytt membran brukar släppa igenom ungefär 1/30 av det som är i inkommande vatten.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Informativ artikel i ämnet.

http://reefkeeping.com/issues/2004-04/rhf/feature/index.php

 

När det gäller gränsen så är ju 0 optimalt till våra kar och när det är dax att byta membranen ingen knivskarp gräns utan mer personligt. Finns ju flera som kör på kranvatten där det fungerar bra. Där lär ppm vara långt över de 20 jag rådde.

 

Från WHO anser de att dricksvatten är okej upp till 600 ppm.

56b1e441d1d78_Skrmavbild2016-02-03kl.12.

 

Inför jag skaffade min pinne googlade jag runt och framförallt på reefcentralen finns det en del diskussion i ämnet med åsikt om övre gräns. Någon stans mellan 10-15 tycker flera och andra ser inga problem på 50 ppm. Jag läste även andra artiklar i ämnet som jag inte hittar nu och valde att dra den övre gränsen vid 20 ppm.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...