Gå till innehåll

återanvända "gamla" macspect razor led cluster som blivit över.


Cathulu

Rekommenderade inlägg

Hej.
Är det någon som har återanvänt  ett led cluster från en maxspect razor?

Jag har uppgraderat min till deras nya 15k med 120graders linser, så jag har fått 3st 16k kluster över .
Dom skulle jag vilja ha koppla till en ny diy lampa.
Är det någon som har gjort det eller som vet hur man gör? 

Vad behöver jag för att lyckas?

 

mvh

Jens

 

2222.jpg

33333.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Absolut!

Är de olika kanaler eller alla på en gång?

Jag har fått reda på mina Pacificsun led kluster å kör dessa med externa led drivare, funkar kanon. Jag har 8 olika färger men kör 6 kanaler och olika mA.

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det du behöver är drivare , en till varje kanal (2 st ?) . Ta reda på vilken ström och spänning som krävs för respektive kanal och bestäm dig för om du vill att ljusstyrkan ska vara justerbar. Enklaste varianten är konstantströms drivare som kopplas till 220V. Vill du kunna styra så behöver du en controller som du antingen köper eller bygger och programmerar själv. Då behövs också styrbara drivare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...
  • 4 månader senare...

Någon elektriker eller med god kunskap som kan hjälpa mig!!!!!



Om jag förstår det rätt , så om jag hittar en drivare som max levererar 36V och 5,9A  och kopplar ihop båda kanalerna I serie (det finns 2 kanaler se bilden på led clustret)  så kommer inget att brännas.
 

Här är specen på rampen där jag tagit led clusterrna ifrån.

Maxspect Razor 

Model: 180w - Meanwell NES-200-36

 

Input Voltage / Current:        180w - 4.5A/115VAC - 2.5A/230VAC

Output Voltage / Current:      180w - 36V 5.9A



Jag är tacksam om någon vänlig kan hjälpa mig!! TACK!! :)

//Jens

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har en sådan här drivare som jag tror skall funka. Kan någon bekräfta det?

Tänker jag rätt att om jag kopplar ihop de tre led clustrerna, med vardera 2 kanaler på i en enda stor seriekoppling. funkar det?
eller ska jag koplla dom i 2st seriekopllade slingor och sen paralellkoplla dessa 2 slingor.

http://eu.mouser.com/ProductDetail/Mean-Well/HLG-185H-36A/?qs=3IPTn0w%2F0t9t7miweEUgyg%3D%3D

Bildresultat för hlg 185h 36a


//Jens

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tror inte det fungerar - troligtvis arbetar LED:en med 350 eller 700 mA.  Du behöver en konstantström drivare som kan ge detta. Väljer du 350 mA så är framdrivningsspänningen troligtvis ca 3,1 V. Har du 10 seriekopplade så behöver drivaren ge 350 mA och ca 31 V. Du får titta på mellan vilka spänningar som aktuell drivare kan ge 350 mA när du bestämmer hur många du skall koppla i serie. Seriekoppling - samma ström genom alla - spänningen beroende på hur många som finns i serie. Parallellkoppling (nästan aldrig använd vi Power LED) En samma spänning men ström beroende på antal parallellt kopplade LED . Jag väljer 350 mA eftersom du då är ganska säker. Dock tror jag att det går att köra 700 mA (sk 3 wattare) men är inte säker.

 

@stigigemlaHjälp till här

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Precis som Lasse säger. Förmodligen är du säker med 700mA. Anledningen till att man aldrig parallellkopplar Power LED är att det räcker med små variationer mellan slingorna för att man ska få obalans i strömfördelningen. Detta kan leda till att den slinga som får mest ström bränns.

Du behöver alltså 6 st konstantströms drivare för att driva dina tre cluster med vardera två kanaler. Jag hade valt drivare som kan leverera ungefär 36 V och 700mA. Sen får du fundera på om du ska ha dimbara kanaler eller bara av och på.

Eftersom du har en controller från Aquastyleonline så hade jag kollat på deras hemsida vilka drivare de rekommenderar. Det finns två olika grupper av styrbara drivare. Den ena sorten levererar ström baserat på nivån på en styrspänning och den andra använder pulsviddsmodulering (PWM). Viktigt att välja den sort som passar din controller.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tror den har en eller två kanaler som skall drivas med max 500 mA. Blå och vita tror jag tål 700 mA. Om det går att seriekoppla de olika färgerna i olika cluster vet jag inte men jag tror det går bra.

Jag har en annan lösning men den fordrar lite kunskap.

Meanwell LDD 700 H kan jag sälja för 60:- st. Jag har några hemma som inte har kommit i bruk. De kan drivas från din HLG men måste styras med PWM- pulser.

Lämnar 0 - 700 mA.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Håller med om att det är skumt med strömmarna. Det är nästan som om de driver varje kanal med 2.6A och parallellkopplar dioderna. 2*1300 blir ungefär samma som 3*860. Stämmer också med spänningsaggregatets angivna värden på 36V och 5.9A. Det du kan göra för att säkert avgöra hur de är kopplade är att följa strömbanorna på kortet. De syns ju som upphöjningar på bilden i första inlägget. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tar och följer banerna och ser om dom är paralellkopllade på ett kluster.

Men det jag vet är att clustrenas kanaler är seriekopplade .
Alltså att kanal A är serikopplade med dom andra. A Kanal:      +A går till -A och vidare till +A osv.
och lika så är kanal B.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...