Gå till innehåll

Olles Reefer 350


Olle

Rekommenderade inlägg

IMG_0513.JPGGår sakta framåt.

IMG_0514.JPG

IMG_0515.JPG

IMG_0516.JPGHade ingen obligatorisk unge som man ska stoppa i burken då dom flyttat hemifrån så jag fick ta min Amstaf/Pitbull blandning i stället. Eller så ere en Dogface fisk lite osäker.

IMG_0517.JPG

IMG_0518.JPG50 liter osmos än så länge. Den gamla burken ska snart tömmas å flytta över till den nya.

IMG_0521.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Då har burken varit i gång en vecka i dag. Allt har funkat som det ska och alla värden e på topp. Vart tvungen och flytta över allt från den gamla burken snabbt eftersom vi inte har så mycket plats sen vi flyttat. men det gick bra ändå firrar å koraller ser bra ut.

IMG_0527.JPG

IMG_0530.JPG

IMG_0533.JPG

IMG_0534.JPG

IMG_0536.JPG

Så nu ska man försöka få till scapen som aldrig blir som man tänkt sej. Är otroligt nöjd med denna burk hög kvalitet och alldeles knäpptyst.

IMG_0549.JPG

IMG_0554.JPG

IMG_0556.JPG

IMG_0560.JPG

IMG_0573.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, krille 55 sa:

hej olle. här har jag tydligen missat nåt. har du redan tröttnat på dropen

Ja jag trodde att det skulle räcka med mindre burk. Men jag ville ha lite större så då köpte jag det här.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu ere mycke meckande för å få plats med alla grejer man ska ha runt omkring. Satte i en hylla så man kan ha fisk mat å lite annat. kom fram till att osmos dunken va alldeles för liten så jag satte i en ATO. I stället. Men då kom jag på att jag kan ha Baling behållaren där och doserpumpen ovanpå

 

IMG_0599.JPG

IMG_0601 - kopia.JPG

IMG_0600.JPG

IMG_0604.JPG

IMG_0605.JPG

IMG_0606.JPG

Måste köpa mer Ls i helgen så jag kan fortsätta å försöka få till någon scape.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ha ha. Du e snäll du Magnus. Men de e overkligt hur mycke grejer man ska ha. Har en Deltec Uvc som jag inte vet var jag ska få plats med.

Sen är det svårt och gömma sladdarna vid sumpen efter som kontrollerna sitter i andra skåpet och man måste ta bort kabeln på varje enhet när man ska göra rent grejerna.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Sen är det svårt och gömma sladdarna vid sumpen efter som kontrollerna sitter i andra skåpet och man måste ta bort kabeln på varje enhet när man ska göra rent grejerna.

Installerade ett uttag i sumpskåpet häromdagen, ytterligare 2x4 skall in i högerskåpet.

d6d9dae9bb0728d83777beab369899f4.jpg

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Nikke sa:

Hur mycket avdunstning har för tillfället? Medföljande osmos fack använder du inte för att den får fyllas för ofta eller?

Ja redan på den vecka jag har haft det nu så har jag fyllt på den 2 gånger så det funkar inte för mej då jag kan få åka i väg med jobbet lite då och då. Så jag hittade en 20 Liters dunk som passade hyfsat i andra skåpet ock satte Ato`n i returfacket

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 minuter sedan, Ouscazz sa:

Jag har kopplat skummare, kolreaktor och två doppvärmare där. Resten skall kopplas i högerskåpet. Vill inte ha några kontroller i sumpskåpet p.g.a. fukten.

Precis. Men som skummare och returpumpen måste man ju "skruva" ur el kontakten mellan pumpar och kontrollen. Åtminstone på mina.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 veckor senare...

allt går som tåget just nu. (Man ska aldrig säga det för då kan akvariegudarna slå till och ändra allt) Alla värden e på topp det enda är att jag har kiselalger i sanden trots 8St. Eremiter av olika arter men dom gillar mer att stöka runt på stenarna och flytta koraller. 

 

Ändrat av Olle
får inte till foton
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Äntligen fick jag tag i salternas salt har varit lite bök att få tag i men nu har min Lfs. sagt att han ska ha det hemma. Har alltid funkat bra tycker jag både för firrar och koraller.

Bytte 50 liter vatten i dag å passade på att byta returpump som jag haft liggande et tag. Har tyckt att min Jebao 3000 funkat å varit tyst men nu märker man att man får vad man betalar för det vart en betydlig skillnad på ljudnivå och funktion . Svårt att få till schysst scape efter som min Zanclus gärna vill ha grottor med nödutgångar så då får han det.

 

IMG_0846.thumb.JPG.9bc78a9fa5fcc2271d3e1

  •  
  •  

 

IMG_0818.JPG

IMG_0816.JPG

IMG_0819.JPG

IMG_0822.JPG

IMG_0834.JPG

IMG_0835.JPG

IMG_0843.JPG

IMG_0817.JPG

 

IMG_0817.JPG

IMG_0826.JPG

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 månader senare...

Nu har det varit mest skit med allting så jag har vart nära å lägga ner. Det gick bra i början sen ville jag så gärna ha en Vitbröstad kirurg allt var stabilt i burken körde med både Uvc och Ozon. Hade även kollat in den vitbröstade i lokala firre affären 2 veckor innan jag tog hem den och den var pigg och åt bra och tillsynes helt prickfri. Efter typ en vecka började första pricken synas sen bröt det ut så samtliga firrar vart smittade Min Zanclus som är min pride and joy var så fullsketen med prick och var bergsäker på att han skulle dö. Började tok mata dom firrarna som fortfarande levde körde med vitlök ingefära sänkte salthalten så mycket jag vågade för att inte korallerna skulle dö. Sen kastade den vitbröstade och fem andra firrar in handduken. Nu 3 veckor senare är alla synliga prickar borta, firrarna som klarade sej uppvisar inga som helst prick eller annan sjukdomssymtom men efter vad man läst så finns det ju tydligen kvar i systemet så länge man har firrar i det hur konstigt det nu än kan låta. Kör Uvc och Ozon fortfarande. Tror faktiskt att putsar räkor hjälper firren då den har prick inte botar den men gör livet lättare för den åtminstone mina firrar. Köpte en ny skummare så det blev lite roligare.

 

MVI_1060.MP4

Ändrat av Olle
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...