Gå till innehåll

Restoration av en Maxspect G2 170w


Split Genetics

Rekommenderade inlägg

Hej.

 

Köpte denna Maxspect G2 170w begagnad och 11st leds är ej fungerande, min plan är att byta ut alla leds mot nya Cree XM-L2 och Cree XT-E.

Mitt problem är att de led som sitter i min Maxspect G2 170w har någon extra grej fast löddad på stjärnan, på denna rektangulära bit står det A720 och 005T.

 

Min fråga är följande, kan jag byta ut mot nya led direkt utan denna grejen på stjärnan ?

12637319_10207368488562162_1168875844_o.jpg

12656473_10207368624205553_806477819_o.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

5 timmar sedan, peterj66 sa:

Kretsen i fråga är en bypass diod (förmodligen) som gör att slingan där dioden ingår lyser även om LEDen slutar i fungera. Ej nödvändigt men bra att ha.

 

Tack för hjälpen @peterj66, Det låter logist att det borde vara en bypass, jag var lite orolig att det skulle vara något som kontrollerade spänningen typ en voltregulator eller något.

 

Är det något speciellt jag ska tänka på när jag köper nya bättre leds förutom att det ska vara en som drivs på 3v ? :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Strömmen de drivs på är viktigt. LEDs för belysning brukar drivas på konstant ström. Du kan ju testa att mäta på de LED du tänker byta. Strömmen kan variera från 600 till 1500mA beroende på vilken typ av LED det är. 

De som syns på bild är gissningsvis på 700mA men varför chansa. Byter du till Cree så är det i så fall inga problem

Ändrat av peterj66
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...