Gå till innehåll

Alg på rutan efter 2 timmar


Lernbo

Rekommenderade inlägg

Nån som vet vad det jag har på rutorna, det är en tunn tunn brunaktigt film som kommer tillbaka redan efter 2 timmar när jag skrapat rutan.

När man skrapar rutan med magneten blir det "typ" bara damm.

Tröttsamt som fan då man så klart vill ha bra sikt i karet.

 

 Ca, Mg, Kh, Na, Ph, värderna är bra.

Ändrat av Lernbo
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i skogsbygd och borrad brunn 120 meter så för mycket näringsämnen är det inte i vattnet, tror som du nämner att stoppa kolkällan, då jag har  fått bort all nitrat.

Doserar iof bara 2 droppar Aquaforest PRO BIO S vid varje vattenbyte som jag gör 1 ggr/veckan.

Karet är ett Red Sea reefer 170 liter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bor i skogsbygd och borrad brunn 120 meter så för mycket näringsämnen är det inte i vattnet,

Samma här, 110 meter djupborrad brunn. Stora problem med järn och mangan trots separat filter. Måste använda osmos annars blir karet alldeles brunt.

Jag tror mer på att ta bort felkällor som orsakar problem än att tillsätta kemikalier för att ta bort uppkomna fel.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu känner jag inte till Aqua forrest produkter men den tillsatsen en gång i veckan kan knappast skapa dina problem. Håller med Oucazz att djupborrat kan föra med sig lite av varje. Ditt kar är nystartat vilket gör att jag tror att det du läst av som nitrat i verkligheten är en nitritstörning av provet. 

Var bor du? Det vill säga jag försöker lista ut vilken berggrund du har

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag bor i Smedjebacken, jag vet att jag har järn och magan innan filtret, men efter det är det bra värden.

Tror nog ändå att det är kolkällan som är boven, algerna kom samband med att jag började tillsätta Bio S.

Ska iaf göra ett uppehåll några veckor så får vi se.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ja men om det är kolkällan (organisk) som är boven - då är din beläggning inte alger utan bakterier. Men visst - det är väl ett klokt beslut. Men å andra sidan - ditt järn och manganfilter kan ha lagt av samtidigt - dubbelkolla det i alla fall.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle skaffa en osmos och höja trycket i hydroforen. Det är stor skillnad mellan att dricka någon procent av kroppsvikten per dag och att simma och andas i det hela tiden.

Och ett silikatfilter på osmosen. Jag tror på alger - dinoflagellater. De är rörliga. Se https://sv.wikipedia.org/wiki/Kiselalger#Ekologi 

Bakteriefilm brukar väl oftast vara någonting i stilen gråvit ljusbrun.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Dinos på rutan tror jag ej. Men håller med stig om att bakteriebeläggningar brukar va gråvita. MEN, det kan va en kombo. Bakterierna står för den snabbaste återväxten, alger, troligen mest kiselalger, växer på den biofilm som bildats...kanske?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 9 månader senare...
  • 2 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...