Gå till innehåll

Sump design EXPERTER!


Markus Karhunen

Rekommenderade inlägg

Hej,

 

Ska bygga min egna sump till mitt första saltkar!

Satsar på stort, gör om mitt 720L sötvattens kar till salt.

Kommer ta ett av mina 240L kar till en sump.

Nu kommer jag till frågan;

 

Har tittat in massa olika varianter, men när jag pratade med en som kört salt länge, så frågade jag honom vad han skulle ha gjort annorlunda nu, men tanke på all erfarenhet och allt annat.

Det han sa direkt var, gjort sumpen annorlunda.

Nu har han hjälpt mig att designa en sådan, men vi är tveksamma om det är något vi har missat eller att det kanske inte går,

Bifogar bild,

 

Tanken är att det skall vara levande sten och det levande filtret skall ta allt skit i början, sedan tar skummaren vid. (Bild 1)

 

Men har även gjort en mer traditionell lösning. Fast med levande sten i början. (Bild 2)

 

Dags att spåna och optimera sumparna ännu mera! Vi kan använda oss av mer naturliga vägar än mekaniska!

Hjälp mig, hjälp alla andra till ett bättre rev!

 

Mvh Karhunen

Sump.jpg

Sump2.jpg

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den där såg väldigt överarbetad ut. :)

Varför ska du ha sten, grus och en rengöringspatrull i sumpen?

 

Hade det varit jag hade jag nöjt mig med ett fack för allt utom returfack där returpumpen befinner sig, sen om man har plats kan man dela av en bit till osmostank, så som du har gjort.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag hade i förstafacket kanske satt in ett par filtersockor.

Sen ett refugium.

Å ett skummar fack bubbelfälla sen returfack.

Skippa osmos facket å köp en 25 liters dunk

Jag gillar stora returfack då har man lite större spelrum om man glömmer köra upp osmos

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mina tankar:

  • Det borde räcka med en (1) enkel bubbelfälla. (Eller ingen)
  • 20 liter osmosvatten räcker inte länge till en 720-liters burk. (Det är vad jag har till min 216-liters kub, och det tycker jag är lite till den)
  • Ryms både skummare och filter på 40 cm bredd?
  • Har du anpassat vattennivån för skummaren?
  • Själv tycker jag det är praktiskt när vattnet från akvariet att ryms i returfacket... Annars är det risk att skummaren skummar över när man tex stänger av returpumpen.
  • Du vill nog inte ha levandesten som smutssamlare där vattnet kommer ned. Bättre skummaren eller mekaniska filter tar det så du bler av med det istället för att samla det.
  • Om du skall ha ett refugium så är det praktiskt att ha det först så du kan utnyttja hela sumpens höjd.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

569fa654dd775_ScreenShot01-19-16at10.33P

 

Här är min enkla sump. Vattnet faller in i den bakersta  kammaren. Skummaren kommer stå på de två tvärstagen som skymtar så att höjden blir konstant. Innan skummaren finns plats att göra ett trickelfilter från avrinningen. Överfallet gör att de mesta mikrobubblorna försvinner.

I det hitersta facket kommer retorpumpen och eventuella reaktorer placeras. Under drift ligger vattnet lågt där för att vid stopp ta det vatten som finns dynamiskt i akvariet

 

MVH Lasse

 

 

 

 

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Bort med bubbelfällorna, de ska du inte behöva. Jag kör 6000 liter i timmen på min retur och jag har ingen bubbelfälla. Den suger inte ner några bubblor ändå så länge vattennivån ligger rätt. Har du en osmolator så är det med andra ord inte något du behöver bry dig om :-) Så blir sumpen enklare. Det är väl möjligtvis om du får väldigt mycket bubblor från skummaren men om du inte har ett allt för högt flöde på returpumpen så bör inte det heller vara något bekymmer. De där facken i sumpen blir alltid för små i slutändan så att hålla antalet fack till ett minimum maximerar storleken du kan ha på de. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Oj vilka svar!

Keep it simple är ordet!

 

En fråga, varför är inte levde sten i början bra att ha? De filtrerar ju bra. Kan ju ta det mesta av skiten.

 

Är som sagt nybörjare och som jag skrev i början så var detta en lösning från en annan kille.

 

Varför inge grus i botten. Sett många som har det..

 

//Karhunen 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ha sten i sumpen gör inte mycket skillnad. Man kan ha det ifall man tycker att man har för lite i displayen men det kommer inte hinna filtrera partiklar under den kosta tid som vattnet passerar, det är skummarens jobb.

Att ha sand i sumpen har vissa då de vill utnyttja denitrifikationsbakteriet som lever i syrefattigt vatten. Man kan göra så om man vill men min känsla är att det gör liten skillnad och är mer poppis i usa

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej igen alla!

Nu har jag designat om sumpen och ville kolla med er igen!

Det börjar med en Theiling Rollarmat som sedan är kopplad( eller inte kopplad) till skummaren, det går sedan vidare till ett refugium och till sist till returpumpen samt värmaren.

Måtten på sumpen är ganska lång fast inte så bred och hög.

L 124cm

H 34

D 33

 

Men jag tänkte kanske något som detta...

Skulle det fungera bättre än mitt första förslag?

 

Sump3.jpg.2162506bc95f23c00af0be1cdd232cSump4.jpg.147957e92734a9337f5561ec39890f

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag skulle inte köpa den skummaren. Om man tittar på stigarröret som går in i skumkoppen bör det ha en diameter på 8 - 10 cm för att skummaren skall klara mer än 700 liter luft per timme. Ser man diametern på denna skummare så tror man på 4 -5 cm diameter = hälften så mycket luft.

Kan man köra mer luft än aå med ett så smalt stigarrör? Ja man kan ha mer luft än optimalt men då blir skummaren ostabil. Ibland skummar den - ibland inte. Och det är också svårt att hålla jämn tjocklek på skummet. Ibland blir det som tevatten i skumkoppen - ibland som espresso.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är den skummaren jag får med när jag köper ett komplett kar. Han har fått det att fungera bra. Men skummaren är mest tillfällig innan jag hittar en bättre begagnad eller så får jag köpa en ny.

De borde väl ha löst det på något sätt. De som tillverkade skummaren.

 

Men är annars sumpen bra konstruerad?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

fast man kan också se det så att sen med högre belastning 
med rollermat innan skummaren så tar den ut organsikt material som inte har fallit sönder, och på så sätt blir skummaren mer effektivt. speciellt om du har en underdimensionerad som på bilden, 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju sant det ni båda säger, jag kommer inte ha någon belastning i början precis. Och förmodligen senare från ca 9-12 månader framåt från att jag har startat så ökas nog belastningen, både pga av mer fisk bestånd men säkert även för lite över matning. Innan man hittat hur mycket man skall ge.

 

Men om man börjar med skummaren i början men att jag bygger med unionskoppling så kan jag väl säkert sedan efter att belastningen har ökat byta plats på dessa två och bara dra lite nya pvc rör !?! Eller?

 

Blir ju lite orolig ang skummaren, när ni skriver så. Men killen som jag köper detta av har inte haft några problem, och han verkar erfaren, hållt på med salt sedan -98

Men den funkar bra i början iallafall! Den är ju anpassad för Akvarium mellan 1200 - 1600 L

(  http://www.pwss.se/product.php?productid=5518&cat=942&page=1  )

 

56c999aa4a99d_Sumpklar1.jpg.2616db708e6456c999d858be4_Sumpklar22D.jpg.6d43fda2c3

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

13 minuter sedan, Markus Karhunen sa:

Men en fråga till dig petnym. Hur tycker du Rollermat fungerar?!

 

Jag är nöjd med den. Först hade jag den inte helt optimalt inkopplad då den endast filtrerade vatten i sumpen, och jag hade även problem med att bakterietillväxt från kolkälledosering förbrukade filtermatta. Nu sitter filtret på avrinningen från akvariet, (skummare och rollermat tar var sin del av ca 6000 l/h) vilket blev bättre ut filtreringshänseende, och koldoseringen har jag löst genom en lite okonventionell metod (egenutvecklad). Filtret tar bort en hel del skit men med min setup, FOWLR med kirurger, blir det nog tyvärr bara rent i vattnet kortare stunder, då man inte har några koraller som hjälper till med filtrering av vattnet. Jag upplever däremot att vattnet klarnar upp betydligt fortare efter matning eller rengöring av rutor med rollermat-filtret.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...