Gå till innehåll

Mandarin


polypterus

Rekommenderade inlägg

Nu kanske jag bli idiot förklarad men jag har nyligen skaffat ett 70l saltkar med ungefär 7.8kg levande sten som redan var väldigt etablerad. Såklart som vilken nybörjare som helst blir man stört kär i en mandarin och eftersom jag har lite erfarenhet av saltkar så vet jag att det är ett rookie mistake att skaffa en mandarin till ett så pass litet kar på grund av dess svåra matvanor, men om den äter dött är det fortfarande ett misstag? eftersom jag gärna vill ha fler fiskar så kanske det inte går eller kan jag använda en pipet när jag ska mata den så den får i sig mat trotts att det finns andra fiskar i karet eller skulle det funka att endast ha ett par mandariner i karet?   

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hmm hehe..äter den dött typ fryst är det väl lugnt? Finns levande pods på marknaden också om det kniper...att den skulle stå o puppa på en pipett tror jag inte den skulle våga?

Jag förstår annars hur du menar..man  ska ha ett visst antal kilo levande sten för att den ska kunna försörja sig=old school...tror nog det finns foder på marknaden för att försörja ett helt stim :tennis::tennis:

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

26 minuter sedan, hagbard sa:

Hmm hehe..äter den dött typ fryst är det väl lugnt? Finns levande pods på marknaden också om det kniper...att den skulle stå o puppa på en pipett tror jag inte den skulle våga?

Jag förstår annars hur du menar..man  ska ha ett visst antal kilo levande sten för att den ska kunna försörja sig=old school...tror nog det finns foder på marknaden för att försörja ett helt stim :tennis::tennis:

Tack. Jo jag tänkte köpa en som käkar dött sen tänkte jag om man mata den som i den här videon. Det som då är min andra fråga kan jag ha annan fisk i det karet? 

 

Ändrat av polypterus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet av mandariner är att de är lätta att vänja in på dött foder, typ artemia. Bäst är att köpa en som redan är ordentligt invand. Vad det gäller annan fisk i karet kan det vara bra att ha lugna fiskar som inte rusar på all mat och rensar karet på en halv minut. Då blir den långsamma försiktiga mandarinen ofta utan mat. En spruta med en bit slang så man kan punktmata mandarinen är ett enkelt sätt att se till så att den får mat som den ska. Stäng gärna av cirkulationen när du matar. 70 liter är i minsta laget med tanke på den begränsade mängden LS du kan ha däri. Men med vettig matning skall det säkert gå bra.

Ändrat av Ouscazz
  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker som Mats ovan här. Min mandarin åt direkt ut handen efter ett tag men det är ju ganska så tidskrävande, så lite jobbigt att blanda snabbätare med långsamma fiskar. Har för mig att Gobyn är en långsam fisk som då skulle kunna fungera enklare tillsammans med Mandarin liksom dv räkor.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 minuter sedan, Ouscazz sa:

I 70 liter skulle jag helst vilja säga, nej. Karet blir snabbt överbelastat.

Men om du tvunget skall ha fler fiskar så kan ett clownpar vara lämpligt, de är lugna vid matning.

Vänta med mandarinen tills karet är väl inkört.

Vill gärna ha ett par clowner dock har jag hört att de kan vara terroristiska och de kan bli aggressiva mot andra fiskar. Skulle det inte då passa att skaffa mandarinen först så den kan etablera sig i lung och ro? Stenen jag köpte var redan väl etablerad jag köpte från en privat person och karet har varit stabilt sedan dag 1 utan några som helt fluktuationer i vatten värdena. Sedan som jag skrev tidigare så har jag en stark koloni av diverse små kräftdjur huvudsakligen amphipods. jag kommer vara lite av en djävulens advokat så jag tar såklart emot era råd dock så kommer jag ställe motfrågor för att få en bättre förståelse av det hela :)

Ändrat av polypterus
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har positiv erfarenhet av clowner tillsammans med mandarin. Mandarinen är inte påträngande så clownerna såg inte den som konkurrent om utrymme.

Om du har startat med ingången sten är det bara att köra på. Sätt i en mandarin och håll koll på nitrit så att du inte får en spik när du börjar belasta karet. Din sten kommer nog att vara rensad på smått och gott ganska snart, mandarinen är långsam, med glad för mat och äter i stort sett hela tiden när det finns tillgång...  :)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det blev ingen mandarin idag som jag tänkte. Jag rekommenderades vänta 4 veckor till innan jag skaffar en mandarin eftersom att även om det inte har blivit någon nitritspik så kund det vara längre i saltvattens kar.  Men det blev en liten korall goby till att börja med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...