Gå till innehåll

Silikonunderlägg


Alessandro

Rekommenderade inlägg

Jag gör silikonfötter till mina pumpar. Trycker på en silikonkladd på undersidan på pumpen där sugpropparna brukar sitta så att silikonen fastnar likt sugpropparna på pumpen. Ställer sedan pumpen på en påse/platsfilm med lämplig distans under. När det sedan har härdat drar jag av plastfilmen likt skyddspapper på klisterlapp.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

27 minuter sedan, Alessandro sa:

Tänkte mer om "färgen" släppte något i vattnet =) annars får det bli en rosa ;) 

Plast du har i vattnet bör vara livsmedelsklassat. Du ser ifall det är det genom att du har ett glas och en gaffel tryckt på plasten. Så länge den har det så kan du vara säker oavsett vilken färg den har.

Det finns även en hel del plast som är säkert att ha i ett akvarium trots att den inte är livsmedelsklassad då tillverkaren inte tänkt att den kan användas för livsmedel och har därför inte brytt sig om att se till att få den godkänd för livsmedel. Ska du dock ha något sådant i akvariumet så bör du ha koll på vad den innehåller och om den plasttypen kan släppa ifrån sig något i vattnet.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Försök att få tag på en liten bit filtermatta istället. Den kan du lägga under pumpen.

@stigigemlaJag tror det var förr då dessa färger innehöll kadmium och produkter som är livsmedelsklassade får inte ha dessa färger numera. Nu gäller faran mest för mjukgörare och det tror jag inte är färgberoende

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är nog rätt som Lasse skriver. De flesta larmen på senare tid har varit om mjukgörare.

Fast nu när jag tittade lite på nätet såg jag att klar polykarbonat innehåller bisfenol A som är hormonstörande.

Det säljs ofta som ett slagtåligare och något billigare alternativ till plexiglas.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gör som Linnex , gör egna dämpare i silikonlim. :) 

Annars kolla noga med  tillverkarn om det går , många har / hade  en kombo av olika Isotiazoloner i färg mm  , det är det som motverkar svampangrepp i färg ,plaster och lim

 mm , är potent i extremt låga doser och deklareras inte,  iaf inte som Isothiazoloner.  Inte nyttigt och mkt svårnedbrytbart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...