Gå till innehåll

Led drivare


kromos

Rekommenderade inlägg

Hur räknar man ut vilken drivare man kan ha?

Serie vs Parallell, som jag förstår kan man ifall drivaren är på 1A och de led:arna man vill driva vill ha 700mA som max

köra 2 parallellkopplade slingar och då dela amperen lika på de 2 slingorna...?

Är det någon som skulle vilja ta sig tiden och förklara hur det funkar.

 

Mvh

Marcus

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ett antal trådar här som tar upp dessa frågeställningar. Power LED kopplas alltid seriellt och som drivare används konstant ström drivare - inte vanliga AC/DC adaptrar som är konstant spänning. Varje LED har sin framspänning (Forward Voltage) och en angiven max ström. Drivaren skall lämna den ström man vill ha och i ställer variera spänningen. Vill man ha 3 st LED med FV 3 V och max 700 mA så måste drivaren klara att lämna 700 mA vid 9 V. Vill man ha 10 LED seriellt med 700 mA så måste drivaren klara att leverera 30V. Oftast anges strömmen och spannet för spänningen - exempelvis 700 mA 9 - 36 V. Denna drivare måste alltså ha minst en sammanlagd VF på 9 V och högst 36 V.

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det jag inte får ihop är att man har en diod som vill ha 3v 3w och 700mA,

Seirekopplar man 10st behöver man 30v och 30w vilket ger 1A....

Jag har kört fast lite i hur jag behöver tänka.

Samt att när man går upp till lite större drivdon så lämnar de sällan så lågt som 700mA

Om man tex skulle vilja driva 20-30st på ett drivdon

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Vilket FV en LED har vid en given ström står på spec. 3 V var bara ett exempels som skulle göra det lättare arr räkna.

 

Strunta i wattbegreppet. Leta efter en drivare som ger 700 mA och som klarar den summa FV du får vid seriekoppling.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...