Gå till innehåll

Vad vill kalkalger ha


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Tänkte öppna tråden under alger men det gick inte för där fanns bara gruppen "identifiera". Moderator får flytta tråden om ni vill:-)

 

kalkalger:

detta vill vi ju alla ha. Snyggt o konkurrerar också vid snabb tillväxt ut icke önskvärda prylar. 

 

Jag har en uppfattning som jag brukar lyfta fram ibland och det är att kalkalger trivs inte i ultralåga näringsvärden. Man kanske glömmer att det ju är en alg och behöver ju då N o P som alla alger. Min erfarenhet säger den att kalkalger trivs bäst när nitrat ligger ett par snäpp över ultralåga näringsnivåer, kanske nitrat runt 2-5ppm. 

Vad gäller fosfat så ser jag samma mönster att vid ultralåga värden trivs ej kalkalger men där är "fönstret" smalare och kalkalgerna trivs ej heller vid för höga värden. Ett värde mellan 0.02-0.06 har jag märkt är idealiskt för kalkalger. Över detta kan fosfat ha en generell hämmande effekt på kalkbildning , så även för kalkalgerna. Och under 0.02 får dom ingen näring. 

 

I en del system jag sett med ritkigt låga näringsvärden, inkl sådana system jag själv drivit, har haft mkt lite kalkalgstillväxt. Detta stöder mina tankar kring att kalkalger behöver näring o gärna en smula högre än vissa sps. 

 

Skall man dock förenkla det lite så tycker jag kalkalger har ungefär samma krav på näringsnivåer som stenkoraller. Med ett litet undantag: kalkalger bildar calcit! Stenkoraller bildar aragonit!

calcit löser sig sämre och är därmed ngt mindre känsligt för pH fall. Calcit börjar få svårt att bildas först vid ett ph under 7.2 medans samma värde för aragonit är 7.7. 

Sen binder kalkalger dessutom lite mg, cirka 1-4%. Aragonit binder i princip inget mg, ibland runt 0.1%. Aragonit binder hellre strontium, men det är helt oklart om denna bidning behövs eller bara sker för att strontium finns OCH har en högre bindningssffinitet till karbonater än vad calcium har. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressanta grejor du hela tiden poppar upp :)

 

Jag har rätt dålig kalkalgstillväxt. Har Mg 1380 ppm. Nitrat hat jag faktiskt aldrig mätt men har en oöppnad förpackning så.... Det jag har på rutorna efter 2-4 dar är en brun alghinna. Så nitrat finns. Dessutom växer korallerna bra just nu. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

I mitt korallsystem har jag alger som en nitratindikator. Är värdet under 1 ppm blir det mer bruna alger på rutan. Är det högre blir det mer av de gröna.

Så de kan ju tänkas ha låg nitrat. De flesta koraller växer bra under 1 ppm men Euphyllia t. ex bleknar - framför allt i starkt ljus. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

7 timmar sedan, stigigemla sa:

I mitt korallsystem har jag alger som en nitratindikator. Är värdet under 1 ppm blir det mer bruna alger på rutan. Är det högre blir det mer av de gröna.

Så de kan ju tänkas ha låg nitrat. De flesta koraller växer bra under 1 ppm men Euphyllia t. ex bleknar - framför allt i starkt ljus. 

Kanske det. Men ljuset betyder mycket i mitt fall. Drar jag på mer vitt ljus så grönskar det. :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

23 timmar sedan, PatrikD sa:

Intressanta grejor du hela tiden poppar upp :)

 

Jag har rätt dålig kalkalgstillväxt. Har Mg 1380 ppm. Nitrat hat jag faktiskt aldrig mätt men har en oöppnad förpackning så.... Det jag har på rutorna efter 2-4 dar är en brun alghinna. Så nitrat finns. Dessutom växer korallerna bra just nu. 

 

 

intressant. återkom med värden:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker jag ganska ofta sett att akvarium som drivs hårt med kolkälla, och när kolkällan fungerar, dvs du verkligen får låga näringsvärden, har väldigt lite kalklager o inte så mkt av de där tjocka lagren av vackra kalkalger. Det var väldigt tydligt i mitt eget system för ngr årsen med ultralåga värden. Mesans i mer frodiga system o system baserade mest på biofiltereing, o kanske en smula högre näringsvärdena därmed, har mer frodig o fräsch kalkalgstillväxt. Detta är en helt ovetenskaplig reflektion som helt emanerar utifrån vad jag sett enbart. det finns säkert undantag.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har noterat detsamma. ULNS-akvarier har långsam tillväxt av kalkalger.

Men det stämmer även på stenkoraller i samma akvarier om de inte matas organiskt. Svårare att mata kalkalger organiskt då de inte äter som koraller gör. Gissar jag.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alger har oftast förmågan att ta åt sig näring först av alla. Och när vi gör en mätning är just i det ögonblicket. Skillnaden skulle vara om vi kunde logga fosfaten momentant, då skulle det se annorlunda ut. Jag tror inte på att ha fri fosfat i vattnet, och jag är inte rädd för att mäta 0.  För jag matar koraller och fiskar. I mitt kar blir pumparna röda och stenarna tillräckligt röda av alger. Mer behöver jag inte. MEN jag har sett kar som är helt sterila utan några alger o knapt någon fisk, men då är systemet känsligt. Oftast  är det kar som använder Korallen zuchts produkter.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

En intressant fråga orsakad av några nya forskningsrön är om ni märkt någon skillnad mellan kar som har kalkreaktorer och sådana som kör på ren balling. Jag är bara intresserad av att veta era iakttagelser och inte intresserad av att dra upp ytterligare en teoretisk tråd.

MVH Lasse

För att förtydliga ytterligare: intresserad av och veta om ni ser skillnad mellan system med högre pH jämfört med system som har lägre. 

Ändrat av Lasse
förtydligande
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

Jag har nog mer kalkalger nu @Lasse men det tror jag främst beror på att jag hade ultralåga näringsvärden i mitt tidigare. Så det var fler saker som diffade. Sen har jag förvisso märkt att sedan jag började med koldioxidtvätt dvs höjt pH har kalkalgerna ytterligare tatt fart. Så jag tror att både ett högt pH, högt kh, samt inte för låga näringsvärden premierar kalkalgerna. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 3 veckor senare...
On 20 februari 2016 at 10:58, jonasroman sa:

intressant. återkom med värden:-)

 

 

Mina värden för ett par veckor sedan. Jag kör med skummare, siporax och Faunamarin Coral balance samt Reef Vitality

 

KH 6,7

Ca 420

N 0,02

P 0,03

 

Som sagt jag har nästan o kalkalgs tillväxt.

 

Det märkliga är att karantänakvariet inte heller uppvisar kalkalgstillväxt. Där har jag inte mätt dock. Salt som jag använder är Faunamarin och nu testar jag Aquaforest.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Plockade fram en sten som legat i total skugga.De var täcktav frodiga kalkalger. Jag börjar tro att den omtalade UVstrålningen från Kessillampor är att ta på allvar. :) 

 

Kalkalger växer dåligt överalltannars. Lite vid ytavrinningen och det som fanns på stenen men obetydlig tillväxt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min egen erfarenhet är att kalkalger trivs bäst under mindre intensiv belysning.

När jag i början körde med 3x15w T8 lysrör så exploderade kalkalgerna överallt, men ända sedan jag bytte till 2x24w T5HO så har det varit väldigt svårt att få dom att ta sig.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med belyst sump på nätterna de senaste veckorna för att odla lite makroalger och jag har noterat att jag har mycket mer kalkalger växande i skummaren jämfört med övriga ytor i sumpen. Min första tanke var ju att det kanske var högre pH i skummaren, men enligt saliferts test så kunde jag då inte mäta någon skillnad.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har ytterst lite kalkalger i mitt akvarium.

Har väldigt låga näringsvärden.

Omätbar fosfat och näst intill transparent vid salifert nitrattest.

Kör kalkreaktor och tillsätter 2ml kolkälla på 800 liter.

 

Värden idag låg på:

 

KH 7,8

MG 1320

CA 420

 

Sjunkit på 3 dagar från 

 

KH 8,6

MG 1390

Ca 450

 

Kan tacka Divesorb för högre PH och förbrukning.

 

Får hålla kolla på KH eftersom jag vill ligga på 8,2-8,4 igentligen.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har kört med belyst sump på nätterna de senaste veckorna för att odla lite makroalger och jag har noterat att jag har mycket mer kalkalger växande i skummaren jämfört med övriga ytor i sumpen. Min första tanke var ju att det kanske var högre pH i skummaren, men enligt saliferts test så kunde jag då inte mäta någon skillnad.

Läste någonstans att kalkalger uppkommer vid höga näringsvärden och kraftig betning/städning från nyttodjurens sida.

Skummaren är fullpackad med godsaker på väg upp, isåfall en perfekt grogrund.

Skickat från min SM-G920F via Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...

Får väl ta och putta upp en två år gammal tråd då jag satt och funderade över kalkalger idag :)

 

Tesen om låga näringsvärden verkar stämma hos mig också. Nitrat måste jag dosera för att ligga över 1, fosfat på senaste triton var under 0.02.

Kh 8-9, ca 400+, mg 1350+

Snudd på för mycket ljus med en radion xr30 då mitt kar bara är 40 djupt, jag har löjligt lite kalkalger och har haft sedan uppstart för 6 månader sedan :(

Det enda jag inte vet och aldrig har mätt är ph, eller jo någon enstaka gång i början har jag mätt och legat under 8. Har inte mätt sedan jag började ta luft utifrån dock. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...