Gå till innehåll

Täta sump i akrylplast


brevix

Rekommenderade inlägg

Har ett litet problem med min sump i akrylplast som börjat läcka :-( 

har provat att täta med superlim men det höll bara i en månad sedan var läckan tillbaka .

vad ska jag använda för lim som tätning , är ju inga stora belastningar på limskarven utan bara det blir tätt ,

lurar på silikon men det är väll inte optimalt på akryl men kanske funkar till detta ?

eller epoxy ? 

Självklart tar jag ut sumpen och tätar den inifrån  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Enda som gäller är acrifix lim för acryl.

Acrifix 192 men måste då härda med uv ljus tex solen eller en hederlig Mh lampa utan skydds glas

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/akrylplast/verktyg-tillbehor/akrylplastlim-acrifix-192-pid1744

Acrifix 116

http://www.slojd-detaljer.se/kategorier/tra-metallslojd/akrylplast/verktyg-tillbehor/akrylplastlim-acrifix-116-pid8703

Några kommer säga att det går lika bra att göra eget lim men har själv inte testat detta nån gång

Ang acrifix limmet så kolla med en glasmästare eller reklamskylts firma så kanske du kan låna en tub...

/Christian

Skickat från min iPhone 6s med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Acrifix är ju helt klart att rekommendera, men om man av olika orsaker inte vill skaffa sådant så kan det gå att limma själv med aceton.

Är det en väldigt fin glipa där det läcker så kan det fungera att helt enkelt lägga på någon droppe aceton så att det lägger sig i glipan och smälter igen den.

Man kan även gegga ihop ett eget lim av aceton som man löser upp akryl i, men det är mest tur om man får det bra enligt egen erfarenhet.

 

Har limmat mina överrinningsboxar med lim som jag gjort själv av aceton och det blev helt okej. När jag sedan skulle limma ihop en annan box med samma metod så blev det värdelöst med massa små bubbor i skarvarna även om jag tyckte att jag gjorde limmet lika.

Så vad jag vill få fram är att det är lite utav en chansning med att göra eget lim med aceton :)  

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hm det är en lite läcka som "bara" droppar . 

Ja det är superlim i skarven nu också :subdued: 

finns det inga andra alternativ till akrylfix ??? Slipa insidan av skarven och lägga på superepoxy eller arlardite el liknande .

har planer på nybyggnad av kar och vill kanske köra detta i ett år eller så

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...

så har gjorde jag, sågade till remsor av akryl (3mm) och limmade dit dem på utsidan av sumpen.

anv acrifix som lokala glasmästaren hade .

extratätade runt skarven med hemkokt lim av aceton+akryl men då blev det små ytliga sprickor i akrylen just där  den hemmakokta limmet var :-(

men sprickorna är väldigt ytliga så det går nog ändå :-/

undra vad som hände ??? jag använde 99,5% aceton

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Aceton har låg kokpunkt så det bildas lätt bubblor om man har för varmt när man limmar med det.

I ett svalt eller helst kallt rum går det bättre. Och så skall man helst planslipa ytorna man limmar så att det blir minimalt med lim i fogen. 

Kommersiella lim har en blandning av lösningsmedel med mycket högre kokpunkt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...