Gå till innehåll

hur stort vatten byte kan man göra som max utan att det blir en nitrittopp ??


hippo

Rekommenderade inlägg

hur stort vatten byte kan man göra som max utan att det blir en nitrittopp ??

jag ska tömma hela karet och limma en ny ytavrining och tänkte spara 25% av vattnet för att sedan hälla i med det nyblandade osmosvattnet,funkar det? eller kommer det bli som en nystart

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrifikationsbakterier och denitrifikationsbakterier är inte frisimmande i vattnet utan sitter på/i stenarna/sanden och dess håligheter. Med andra ord borde man kunna byta allt vatten... där det kan bli ett problem skulle väl vara om man chockade det som levde i vattnet så att det dog o började brytas ned. Nu får gärna någon annan korrigera mig här, men det är så jag tror det funkar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nitrifikationsbakterier och denitrifikationsbakterier är inte frisimmande i vattnet utan sitter på/i stenarna/sanden och dess håligheter. Med andra ord borde man kunna byta allt vatten... där det kan bli ett problem skulle väl vara om man chockade det som levde i vattnet så att det dog o började brytas ned. Nu får gärna någon annan korrigera mig här, men det är så jag tror det funkar.

ok så du menar att bara man har stenen kvar så slipper man en nystart??

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är helt annorlunda. Gör man stora vattenbyten reagerar många djur negativt.

Glöm inte att man räknar med en inkörningstid på ett halvår ++ för ett nytt kar. Det är mycket i ett etablerat vatten som man inte har vid nystart. Det är många som gjort den erfarenheten vid flyttning att akvariekemin varit annorlunda en eller flera månader eferåt.

Redoxfaktorn för färskt vatten där en liten del klor läckt med genom osmosen är annorlunda för att inte tala om kolloidhalten eller DOM som Amerikanarna säger. (Dissolved organic Matter). Jag kör genomluftning ett dygn på allt nytt bytesvatten och skulle inte byta mer än 10% om inte paniken är total. Men däremot kan jag tänka mig att byta 10% varannan dag om det är nära panik.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min erfarenhet är helt annorlunda. Gör man stora vattenbyten reagerar många djur negativt.

Glöm inte att man räknar med en inkörningstid på ett halvår ++ för ett nytt kar. Det är mycket i ett etablerat vatten som man inte har vid nystart. Det är många som gjort den erfarenheten vid flyttning att akvariekemin varit annorlunda en eller flera månader eferåt.

Redoxfaktorn för färskt vatten där en liten del klor läckt med genom osmosen är annorlunda för att inte tala om kolloidhalten eller DOM som Amerikanarna säger. (Dissolved organic Matter). Jag kör genomluftning ett dygn på allt nytt bytesvatten och skulle inte byta mer än 10% om inte paniken är total. Men däremot kan jag tänka mig att byta 10% varannan dag om det är nära panik.

Håller helt och fullt med.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får alltid förändringar i burkens kemi om du flyttar omkring inredningen, så precis som tidigare påpekats så tar det tid innan det återgår till det normala igen.Alltså är det inte nån bra ide att byta 75%.

Spar allt vatten du kan och fördela vattenbytena på nästkommande tre veckor istället.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Som sagt har jag inte särskilt mycket erfarnehet av sånt här, men gammalt vatten har ingen rent biologisk effekt i det att det innehåller massa nyttiga bakterier. Men vattenkemin i övrigt kan förstås vara starkt förändrad i "inkört vatten". Levande varelser kan förstås ta sakda av en så stor förändring, men är det bara sten det handlar om tycker jag inte det borde vara farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Den stora skillnaden är att kolloidhalten är noll i färskt vatten. Inkört vatten har en stark biologisk effekt i och med att det innehåller en massa bakterier och lösta äggviteämnen som för många filtrerande djur och de som lever lever på att ta lösta äggviteämnen ur vattnet är hela maten. T.ex skivanemoner och många mjukkoraller som vi av erfarenhet går mycket dåligt i nystartade kar. Pröva att skumma nyblandat vatten där är näringshaltenhalten och skummet noll. Sätt i några skivanemoner och de drar ihop sig till en fjärdedel av sin storlek och det skulle inte bero på att vattnet är kasst! Flytta samma skivisar sedan till ett inkört kar där andra skivanemoner mår bra så hämtar de sig på ett par dagar. Eller Fungia och tungkorall som när de kom hem till mig hämtade sig över natten efter att ha varit i kar där vattnet inte fungerade bra för dem.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Däremot i ett akvarium med SPS så mår korallerna bra av att ha rent vatten utan ägggviteämnen. Där är min erfarenhet att 20 % vattenbyte per vecka bara ger possitiva effekter på korallerna förutsatt att du har rätt temp och salthalt vid bytet. Däremot så är det rent praktiskt lite svårt att byta 20 % per vecka och idag byter jag mindre än i mitt 240 liters jag hade förut.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör med Zeovith metod för att minskanäringen för Zooxantellerna tillsätter man ju äggviteämnen till vattnet för att korallerna inte skall svälta för mycket när symbiosalgerna minskar. Så en viss mängd äggviteämnen i vattnet mår väl stenkoraller också bra av? (Fast säkert myckert lägre än skivanemonerna).

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo det stämmer, så länge man har fiskar i akvariet och kör med normal filtrering kommer det alltid att finnas lösta näingsämnen i vattet. Men de nivåer som SPS föredrar är så mycket lägre än vad mjukkoraller i regel trivs i.

Det kan därför ibland vara svårt att få mjukkoraller att bli fina i ett extremrent sps akvarium och vise versa med ett akvarium med väldigt fina Mjukkoraller.

Sen så är ju vattnen på revet väldigt rena från lösta näringsämnen, men sprängfylda med plankton. I våra akvarium blir det ju lite tvärt om mer löst näring och mindre plankton som näringskälla. (generellt sett)

Så jag tror att det är ok att byta ganska stor mängder vatten bara det tempereras och har samma salthalt och ph.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När man kör med Zeovith metod för att minskanäringen för Zooxantellerna tillsätter man ju äggviteämnen till vattnet för att korallerna inte skall svälta för mycket när symbiosalgerna minskar.

I vilket ZeoVit-preparat finns det äggvita?

/Janne

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...