Gå till innehåll

Koppar och saltvatten.


tarmYg

Rekommenderade inlägg

Det beror på vad du ska ha det till med. Ha det inkopplat till det slutna systemet? Dålig idé :-)

 

Ha det för att filtrera ingående vatten till vattenbyten i? Ingen fara skulle jag säga, är man konspiratorisk så kan man nog säga att osmos vatten skulle suga åt sig kopparna, men varför skulle man filtrera osmos vattnet :-) Det är ju kopparrör som vi tappar upp vattnet till våra kar transporteras i i våra hus. De kan man nog vara mer orolig över isf om man vill vara misstänksam.

 

Men vad ska du ha filterhuset till?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det inte mässing i gängorna? Jag hade ett sådant hus för länge sen som hus för biopellets, jag slipade ner änden på ett pvc-rör så att det gick hela vägen in förbi gängorna, sen tätade jag med silikon över hela mässingsinsatsen och limmade röret invändigt i locket med tangitlim. Det höll tätt och jag hade inga problem med det.

Ett alternativ är ju att värma upp mässingen så det släpper från plasten, men man får vara försiktig så man inte bränner upp något man vill behålla. ;)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Mässing är en kopparlegering. Koppar, mässing - potejto, potato. :)

Jag har funderat på samma lösning med att gå förbi gängorna och limma eller täta så att kopparn/mässingen inte kommer i kontakt med vattnet. Tiden får utvisa om jag orkar mecka eller köper nytt.

 

Mvh

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...