Gå till innehåll

CO2-tvätt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

19 minuter sedan, mikoto sa:

Det är dyrt ;-) Undrar hur länge din burk räcker?

 

Kan man regenerera mediat på något vis eller är det bara kasta när man är klar?

nu fick jag just denna första men tror inte det är dyrt och jag tror den räcker länge. Jag gissar att den kostar ett par hundra, o räcker flera månader.

Nej, det går ej regenerera skulle jag tro, för det bildas CaCO3 när det är slut. Medier blir lila när det är slut så jag kan återkomma med info hur länge det kommer räcka.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

spännande uppdatering:

 

redan börjar mediet bli lite lila, bra betyg, då fungerar det. Tror man skall gå på det mediet med reagens så man säkert vet när man skall byta. 

Jag har kollat upp kostnaden  för dessa "canister". Dom är mkt praktiska för luftintag o uttag är i ett färdig system så man behöver bara slänga hela cansistern o byta den till den ny. 

 

pH ligger nu 0.1 högre...

Jag skäms att jag inte funderat på denna fantastiska lösning tidigare, samt är en smula förvånad över att den inte finns i akvariebutiker. Inga tillsatser till vattnet, billigt, ingen teknik, bara en slang, säkert, och hur bra inomhusluft man än han så har den effekt eftersom den nollar CO2 på inluften. 

 

Jag kommer köpa en låda av dessa, o så får vi se hur ofta jag behöver byta.

 

/Jonas

 

IMG_9736.JPG

IMG_9737.JPG

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag brukar inte vara den som försöker framhäva mig själv men i det här fallet måste jag göra ett undantag 

Den här lösningen har varit känd rätt länge i Sverige - bland annat rapporterade jag om mina försök med detta redan för ca 4 - 5 år sedan på SG. Med utgångspunkt från de erfarenheterna konstruerade jag den utrustningen som med stor framgång har används i de försurningsförsöken som gjorts på Sjöfartsmuseet. När jag först testade det så var det inte på grund av att jag läst någon artikel på något amerikanskt forum eller specialstuderat löslighetskonstanter utan ett resultat av mina kunskaper om koldioxid i luft, dess försurande effekt i vatten på grund av jämnvikten mellan luft och vatten samt gasutjämning i samband med mikrobubblor. Jag letade då efter ett koldioxidfilter och fick förslaget från en kompis om material för rebreathing. Sagt och gjort - jag konstruerade och rapporterade om detta i SG - Dessa inlägg finns kvar för den som vill kolla - troligtvis i min tråd om mitt Percula. Har även skrivit om konstruktionen på sjöfart både här och på Facebook.

MVH Lasse

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

2 timmar sedan, Lasse sa:

Jag brukar inte vara den som försöker framhäva mig själv men i det här fallet måste jag göra ett undantag 

Den här lösningen har varit känd rätt länge i Sverige - bland annat rapporterade jag om mina försök med detta redan för ca 4 - 5 år sedan på SG. Med utgångspunkt från de erfarenheterna konstruerade jag den utrustningen som med stor framgång har används i de försurningsförsöken som gjorts på Sjöfartsmuseet. När jag först testade det så var det inte på grund av att jag läst någon artikel på något amerikanskt forum eller specialstuderat löslighetskonstanter utan ett resultat av mina kunskaper om koldioxid i luft, dess försurande effekt i vatten på grund av jämnvikten mellan luft och vatten samt gasutjämning i samband med mikrobubblor. Jag letade då efter ett koldioxidfilter och fick förslaget från en kompis om material för rebreathing. Sagt och gjort - jag konstruerade och rapporterade om detta i SG - Dessa inlägg finns kvar för den som vill kolla - troligtvis i min tråd om mitt Percula. Har även skrivit om konstruktionen på sjöfart både här och på Facebook.

MVH Lasse

 

 

Jag vet Lasse att du var tidig med detta, och all eloge till dig. Du är en god tänkare och här har vi ett fint exempel. Jag skrev ju som du vet "jag" skäms, att jag inte tänkt mer på detta. Jag minns hur du pratat om detta tidigare men jag har inte snappat att det fanns så finurliga färdiga medier, förrän jag för ett tag sen under en operation fick syn på den där lilla burken;-).

Du skall ha all eloge för ditt arbeta beträffande detta Lasse:-)

 

Det som grämer mig är ju att det är en så enkel princip o kemi bakom, så varför har det tatt så lång tid innan detta nått vår hobby!??..dyk o medicinvärlden har ju använt tekniken i evigheter. Det förvånar mig.

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

När jag läste om Co2-scrubbers på RC verkade "eliten" ganska ense om att de inte var värda pengarna. Uträkningarna som gjordes tex här http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1714932 visade på att det var ganska dyrt och att förändringen i pH var inte signifikant nog för att motivera kostnaden & arbetet.

Men det kan ju ha hänt saker på marknaden så det blivit billigare, effektivare & bättre. Så jag följer ditt experiment med intresse!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Intressant läsning Ormet - Som vanligt på RC - många som provat och som inte bara snackade - eller missförstod jag tråden. :)

Ett - jag har kört den utan färgämnen och de räcker länge i praktiken. Det finns en del vatten i men mycket kalciumhydroxid. Rent teoretiskt är absorbenten inte slut förrän all kalciumhydroxid är omvandlad till kalciumkarbonat. Tar vattnet slut så får man tillsätt lite fukt eller ha den strax över sumpen. jag har kört på betydligt högre luftflöden än du får igenom en skummare och har i slutna kar kunnat ställa pH till förhistoriska nivåer (pH ca 8,4 - 8,45 i jämnvikt med luften). Jag har där kört ca 1,5 liter media till en Mistral (största) luftpump i mer än ett halvår utan att se någon mindre effekt.

Två) Nyttan tror jag varierar vart man bor och hur många man är i hushållet. Bor man i varmare miljöer där man inte isolerar under vintern så är det ungefär uteluftens koldioxidhalt som påverkar och bor man inte i städer så ligger den mellan 350 ppm och 400 ppm. det ger ett jämnvikts pH på ca 8,15 - 8,2 

Inomhus i kalla delar av världen med väldigt lite luftväxling och täta hus har man betydligt högre kodioxidhalt inomhus - speciellt vintertid - och där fungerar scrubbern bättre eftersom jämnvikts pH:t kan bli så lågt som 8 och lägre.

Tre) För att få maximal effekt av scrubbern så skall man ha ett kar där skummaren står för det mesta av gasutbytet eftersom stora öppna ytor tenderar till bromsa effekten

Fyra) som vanligt så är synen inte speciellt holistisk på RC. Förutom påverka pH medverkar scrubbern till att minska koldioxidhalten (fri gas) i vattnet och göra det lite mer ogästvänligt för skitalger

Fem) Tror att den är speciellt lämplig för de som kör kalkreaktor eftersom man där har en koldioxidkälla som man själv styr ner i akvariet 24 timmar dygnet.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, ormet sa:

När jag läste om Co2-scrubbers på RC verkade "eliten" ganska ense om att de inte var värda pengarna. Uträkningarna som gjordes tex här http://www.reefcentral.com/forums/showthread.php?t=1714932 visade på att det var ganska dyrt och att förändringen i pH var inte signifikant nog för att motivera kostnaden & arbetet.

Men det kan ju ha hänt saker på marknaden så det blivit billigare, effektivare & bättre. Så jag följer ditt experiment med intresse!

Jag gillar inte att ni kallar dom för eliten, det är vi lika mkt som dom, sådesa;-)....dom har fel kort sagt. Kostnaden kan jag räkna på, den är låg, och att höja pH med 0.1-0.2 enheter är ingen liten sak!. i vissa fall höjdes den 0.3. det är ju en halvering av H jonerna!  Det har "eliten" fått om bakfoten. Jag protesterar.

5 kg divesorb kostar 590kr. Det kommer räcka länge. En plastburk o en plastslang. Thats it. Märkligt hur man kan kommentera den ekonomisak biten som kostar i paritet med en tub korallim....;)...ingen kritik till er, utan till "eliten"...

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

29 minuter sedan, Lasse sa:

Intressant läsning Ormet - Som vanligt på RC - många som provat och som inte bara snackade - eller missförstod jag tråden. :)

Ett - jag har kört den utan färgämnen och de räcker länge i praktiken. Det finns en del vatten i men mycket kalciumhydroxid. Rent teoretiskt är absorbenten inte slut förrän all kalciumhydroxid är omvandlad till kalciumkarbonat. Tar vattnet slut så får man tillsätt lite fukt eller ha den strax över sumpen. jag har kört på betydligt högre luftflöden än du får igenom en skummare och har i slutna kar kunnat ställa pH till förhistoriska nivåer (pH ca 8,4 - 8,45 i jämnvikt med luften). Jag har där kört ca 1,5 liter media till en Mistral (största) luftpump i mer än ett halvår utan att se någon mindre effekt.

Två) Nyttan tror jag varierar vart man bor och hur många man är i hushållet. Bor man i varmare miljöer där man inte isolerar under vintern så är det ungefär uteluftens koldioxidhalt som påverkar och bor man inte i städer så ligger den mellan 350 ppm och 400 ppm. det ger ett jämnvikts pH på ca 8,15 - 8,2 

Inomhus i kalla delar av världen med väldigt lite luftväxling och täta hus har man betydligt högre kodioxidhalt inomhus och där fungerar scrubbern bättre eftersom jämnvikts pH:t kan bli så lågt som 8 och lägre.

Tre) För att få maximal effekt av scrubbern så skall man ha ett kar där skummaren står för det mesta av gasutbytet eftersom stora öppna ytor tenderar till bromsa effekten

Fyra) som vanligt så är synen inte speciellt holistisk på RC. Förutom påverka pH medverkar scrubbern till att minska koldioxidhalten (fri gas) i vattnet och göra det lite mer ogästvänligt för skitalger

Fem) Tror att den är speciellt lämplig för de som kör kalkreaktor eftersom man där har en koldioxidkälla som man själv styr ner i akvariet 24 timmar dygnet.

 

MVH Lasse

instämmer på alla punkter. Bulls eye Lasse!:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Låt mig förklara på ett annat sätt varför jag tycker  gänget på RC  inte fattat:

Vi skiljer på kausalbehanding och symptomatisk behandling. Den förstnämnda angriper huvudorsaken, den andra gör inget åt huvudorsaken men lindrar dess negativa effekter. Alltid bättre med kausalbehandling. 

CO2 scrubber är en kausalbehandling , dessutom utan biverkningar. Tämligen unikt. Dessutom är den tekniskt busenkel, o billigt. Det sistnämnda är dock inte skälet till varför jag är entusiastisk.

Våra kar  lider i princip alltid av för högt CO2(aq). Detta försöker vi delvis kompensera med att höja KH lite, alltså symptomatisk behandling. Men det verkliga problemet är inget annat än ett isolerat överskott av CO2 som är mkt svårt att bli av med. "Sjukdomen" har ökat i antal i o med införandet av den allt vanligare kalkreaktorn, samt drivandet av relativt låga näringssystem med till följd av det ganska liten algväxt, o till följd av det ännu mer CO2 i vattnet. 

Här har vi för ovanlighetens skull ett sätt att åtgärda grundorsaken, en kausalbehandling, utan biverkningar och utan en enda sidoeffekt. Till detta vet vi ju hur känslig kalkbildningen är för ett korallrev, där hela pH frågan är en av de viktigaste rörande om ett rev kan överleva. Globalt har reven detta problem med stigande CO2 i atmosfären ledandes till sänkt ph i vattnet o söndervittring av korallrev. Tiondelar är mkt i detta sammanhang. Sen adderar vi det mkt vanliga o tilltagande problemet med dålig inomhusluft. Ja, alltså, kan bara säga, att snubbarna på RC har inte fattat grejen med detta. 

Det behövs ingen särskild testperiod, vi vet redan, ser ju svaret efter ett dygn i CO2(aq), det kanske enskilt största hotet mot ett friskt korallrev. Om jag drar upp persiennen och ser solen, så behöver jag inte dra upp den en gång till, jag vet att solen finns där....om ni fattar min metafor;-)

 

Godnatt vänner

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Lasse, har en kommentar på din kommentar mm.

Jag tror inte man behöver ha särskilt dålig inomhusluft för att dra stor nytta av denna metod. I ett mkt bra ventilerat hus har vi kanske en co2 halt på 600ppm...men även om vi skulle ha 400ppm, så är det stor skillnad på detta och värden nära 0 ppm som denna scrubber skapar i den luft som lämnar den(vet ej om det blir noll, men rent teoretiskt kan det bli det). Med tanke på att många av våra skummare drar närmare 1000 liter luft i timman osv, eller i alla fall är mkt kraftiga idag jämfört med förr beträffande luftintag, så kommer en sådan här scrubber TROR jag ge en betydande effekt ÄVEN vid en inomhusluft med exemplariska 400ppm. Sen därtill att dom flesta inte har det, samt täta sumpskåp osv, gör bara nyttan ännu större.

Mitt eget fall nu är ett bevis: Jag har mkt bra vent inomhus, oftast inga personer hemma, läs mkt liten CO2produktion. Sumpen står i ett mkt bra ventilerat rum, med aktiv frånluft o öppen dörr. Trots detta dvs trots en inomhusluft på nog ganska nära 400ppm,  så gjorde scrubbern i mitt fall att ph steg med 0.15 enheter.

Skälet är nog alltså det att vi har så stora skummare idag(har ju jag med nu;-)..) med så stort luftintag så en manipulation med just den luften kommer göra skillnad även i bra ventilerade rum. Testa så får ni se i ert specifika fall. Kostar ju inget nästan.

 

Uppdatering: Förbrukningen går snabbare än jag trott av mediat (stärker ytterligare behovet av den). Det kommer behövas en mer ekonomisk lösning. Jag hade fel i min tro hur länge den skulle hålla. jag kommer beställa divesorb i större förpackning(5kg) o bygga en egen reaktor. 590 kr för en sådan  5 kg.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, Kexxet sa:

Ett alternativ till att rena inneluften är ju att ta utomhusluften till skummaren, men vilket värde kan man räkna med för uteluften? och ställer ev.minusgrader till det negativt för skummaren?

Någon som vet?

Grejen e Patrik(kexxet) att utomhusluft innehåller också rätt mkt koldioxid, 400ppm. Min poäng, se ovan, är att även med perfekt ventlierad luft(dvs utomhusluft med 400ppm CO2), så gör denna CO2-tvätt stor nytta, eftersom en sänkning från 400 till nästan 0 är mkt.

Räkneexempel: säg att din skummare drar 1000 liter luft per timma. I bästa fall (om du tar tex utomhusluft) kommer du då på en timma att dra in 0.0004x1000=0,4 liter Koldioxid per timma. Som bäst, alltså som lägst. Med perfekt CO2-tvätt så eliminerar du alltså 0.4 liter koldioxid i timman om du jämför med utomhusluftsvarianten.

Nu tror jag inte man kan räkna exakt så, för det är nog inte så att all luft som passerar granulatet blir 100% fritt från CO2, men nära nog.

Detta ger i alla fall en hint om hur CO2 vi faktiskt eliminerar. OCH, om du nu har ett vatten i skummaren som möter en luft med nära 0 i Koldioxid, DÅ kommer det vattnet enligt jämviktslagen (Henrys lag) bli helt fritt från CO2, dvs CO2(aq)=0!!!!!. Den processen kräver lite tid dock, så i praktiken kommer nog inte vattnet som lämnar skummaren vara 100% fritt från CO2, men nära nog.

med tillräckligt effektiv skummare tror jag man med denna metod, ÄVEN vid perfekt inomhusluft, kan i princip få nästintill CO2 nivper i vattnet som vi inställd jämnvikt med utomhusluft, dvs ett ph vid normalt kh på 8.2! Det är stort, och mkt bra för våra koraller.

 

Jag har precis nu beställt 2 st 4.5kg Divesorb. Tyvärr finns ej med reagens, men man får väl se på pH värdet i karet när det är dags att byta. Eftersom effekten är så pass tydlig kommer det inte bli svårt.

 

Beställer man 2 blir det fraktfritt.

 

jag får passa på att tacka @Lasse, som fick in mina tankar på detta.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ett litet räkneexempel så vi får ett hum om hur länge ett media räcker på ett ungefär:

 

100 gram Sodalime kan absorbera som mest 15l CO2 (uppgift från Dräger)

luften innehåller som bäst 0.04% CO2

Om vi räknar med en riktigt stor skummare, 1000liter luft per timma...då slukar den i bästa fall 0.4 liter CO2 per timma

Då förbrukas 2,67 gram Sodalime/timma

Den canistern jag har är på 1 liter, den borde alltså räcka i cirka 374 timmar=15 dagar.

 

Varierar såklart beroende på skummare etc etc, men en 5kg från Dräger borde räcka i just mitt fall 2.5 månader, troligen längre i många andras fall.

 

Kostnad: 235kr/månad.......då har jag räknat på en stor skummare(worst case).....

 

Jämfört med så mkt i vår hobby är ju denna kostnad väldigt låg.

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...