Gå till innehåll

CO2-tvätt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Ett par frågor/funderingar till CO2-gurun Jonas främst...

 

Mitt eget kar pendlar stabilt mellan 8,0 och 8,3 i pH, då utan Kalkreaktor eller CO2-tvätt. Jag tror inte jag har någon fantastisk inomhusluft, den är nog rätt genomsnittlig.

 

  • Tror du att jag hade fått liknande höjning i pH som du har fått?
  • Hade den höjningen isf varit positiv? PH 8,5 hade varit ett väldigt högt pH känner jag.
  • Är verkligen CO2 i luften ett grundproblem här? Är det inte att kalkreaktor driver ner pH't som påbörjar problematiken?
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

9 timmar sedan, Dykaren sa:

Ett par frågor/funderingar till CO2-gurun Jonas främst...

 

Mitt eget kar pendlar stabilt mellan 8,0 och 8,3 i pH, då utan Kalkreaktor eller CO2-tvätt. Jag tror inte jag har någon fantastisk inomhusluft, den är nog rätt genomsnittlig.

 

  • Tror du att jag hade fått liknande höjning i pH som du har fått?
  • Hade den höjningen isf varit positiv? PH 8,5 hade varit ett väldigt högt pH känner jag.
  • Är verkligen CO2 i luften ett grundproblem här? Är det inte att kalkreaktor driver ner pH't som påbörjar problematiken?

Min uppfattning är att det är den interna koldioxidproduktionen som är grundproblemet. Detta inkluderar DSB, mängd organisk kollälla och koldioxidöverskott från eventuell kalkreaktor. För hög koldioxidhalt i luften förhindrar/försvårar utluftningen av koldioxidöverskottet. Låg halt koldioxid i skummarluften förbättrar utluftning av nämnda överskott samt säger ungefär var pH kommer att hamna. Metoden är alltså bäst där man har en hög "intern" belastning.

Jag låg i mitt Percula ungefär där du ligger i pH Hans och fick upp det till att pendla mellan just 8,2 - 8,5 sista åren. Jag såg inga negativa effekter av det. Jag hade dålig skumning och ett slutet sumpsystem som "återförde" koldioxid till vattnet. Skummaruften hämtade jag dock från ett område i lägenheten där det inte var så hög koldioxidhalt.

Att koldioxiden i luften påverkar ordentligt har jag dock sett genom att jag under hela denna tid såg att antalet personer som bodde i lägenheten och deras aktivitet påverkade pH kurvan synbart. Min användning av scrubber var inte 100 % alltså. Intressant och veta från Jonas och andra som kör metoden nu - har ni samma pH variationer med hänsyn till antalet personer i lägenheten/huset som ni hade innan - eller ligger pH kurvan mer stabilt i sitt svängande?

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

14 timmar sedan, Dykaren sa:

Ett par frågor/funderingar till CO2-gurun Jonas främst...

 

Mitt eget kar pendlar stabilt mellan 8,0 och 8,3 i pH, då utan Kalkreaktor eller CO2-tvätt. Jag tror inte jag har någon fantastisk inomhusluft, den är nog rätt genomsnittlig.

 

  • Tror du att jag hade fått liknande höjning i pH som du har fått?
  • Hade den höjningen isf varit positiv? PH 8,5 hade varit ett väldigt högt pH känner jag.
  • Är verkligen CO2 i luften ett grundproblem här? Är det inte att kalkreaktor driver ner pH't som påbörjar problematiken?

Jag brukar tänka så här för att veta reda ut vad som orsakar vad i det specifika fallet:

 

Nu kanske jag upprepar mig lite men jag tar det från början lite grann inte minst för min egen skull så jag inte missar nåt:

Om vattnet är i fullständig jämvikt med omgivande luft så är mängden CO2 i vattnet enbart styrt av luftens CO2. Vi har aldrig denna fullständiga jämnvikt men man måste förstå vad just ordet jämnvikt betyder. Vid en sådan situation, fullständig jämnvikt (som alltså aldrig uppstår fullständigt i ett system med en hel del vatten), så spelar det alltså ingen roll hur mkt Co2 det bildas i karet, det är endast luftens CO2 halt som bestämmer CO2 halten i vattnet. Och när sådan jämnvikt då råder, så blir det dessutom ett visst pH-värde i vattnet. Detta pH värde beror också till viss del på KH värdet men det är konstant utgår vi ifrån nu, således blir det bara CO2(aq) som kommer styra pH värdet. Om vi nu ponerar att vi har ett vatten med denna totala jämnvikt och detta vatten står utomhus, då kommer CO2 halten i vattnet stå i paritet till luftens halt på 400ppm. Det är inte 400ppm i vattnet såklart, utan en konstant , som bestämmer hur många procent av luftens CO2 som löser ner sig vid jämvikt. 0.2% ungefär är denna konstant i saltvatten och vid 25 grader. Så mängden CO2 i vatten som står i jämnvikt mot utomhusluft  blir 400ppmx0.2%. Det ph värde som nu då blir till följd av detta co2 värde kallas för jämnviktspH, och är om luften innehåller 400 ppm, cirka pH 8.2(vid KH 8).

Om du tar samma vatten o ställer det inomhus, o inväntar ny  jämnvikt, får vi ett nytt jämnviktspH utifrån den nya luftens co2-värde, som inomhus vid bra ventilation är 600-700ppm. Om CO2 inomhus skulle vara 600ppm blir det nya jämnviktsphvärdet cirka 8.0.

 

Nu till ditt fall: Om vi antar att du har 600 ppm CO2 inomhus, vilket är mkt mkt bra(jag tror du har lite högre egentligen), så kan man därmed säga:

Vid alla ph-värden i ditt systen under 8.0 så kommer karet avge CO2 till rummet, och vid alla pH värden över 8.0 så kommer karet dra ner CO2 till karet från luften. Vid exakt 8.0 kommer CO2 vare sig avgå eller dras ner, du har jämnvikt.

 

Nu lite mer till din situation o fråga: Enda sättet att få ett pH över 8.0 inomhus(vid pCO2 på 600ppm) är att det konsumeras Co2 internt i systemet mer än det bildas, dvs du har högre fotosyntes i karet än CO2-produktion, ELLER att du luftar vattnet mot luft med ett PCO2 lägre än 600ppm. 

Eftersom ditt kar ligger hela tiden över 8.0, så kommer ditt kar ständigt sträva efter att dra ner CO2 till karet, och enda skälet att det är så hos dig som jag kan förstå det är att du har så bra fotosyntes kontra låg intern CO2-bildning så ditt vatten ligger ständigt i ojämnvikt med luften så tillvida att du har ett underskott av CO2 kontra vad luften/jämnviktslagarna vill. Det borde således vara så i ditt fall att om du ökar tex genomluftning med en skummare till mot din inomhusluft, borde ditt ph sjunka. 

Så länge du har denna fina interna balans med högre intern co2 konsumtion är produktion så ser jag ingen vinst med CO2 tvätt. 

Hela mitt resonemang har nu utgått ifrån att du ej använder kalkvatten, samt att ph elektroden är verkligen hyfsat nykalibrerad o mäter rätt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

4 timmar sedan, Lasse sa:

Min uppfattning är att det är den interna koldioxidproduktionen som är grundproblemet. Detta inkluderar DSB, mängd organisk kollälla och koldioxidöverskott från eventuell kalkreaktor. För hög koldioxidhalt i luften förhindrar/försvårar utluftningen av koldioxidöverskottet. Låg halt koldioxid i skummarluften förbättrar utluftning av nämnda överskott samt säger ungefär var pH kommer att hamna. Metoden är alltså bäst där man har en hög "intern" belastning.

Jag låg i mitt Percula ungefär där du ligger i pH Hans och fick upp det till att pendla mellan just 8,2 - 8,5 sista åren. Jag såg inga negativa effekter av det. Jag hade dålig skumning och ett slutet sumpsystem som "återförde" koldioxid till vattnet. Skummaruften hämtade jag dock från ett område i lägenheten där det inte var så hög koldioxidhalt.

Att koldioxiden i luften påverkar ordentligt har jag dock sett genom att jag under hela denna tid såg att antalet personer som bodde i lägenheten och deras aktivitet påverkade pH kurvan synbart. Min användning av scrubber var inte 100 % alltså. Intressant och veta från Jonas och andra som kör metoden nu - har ni samma pH variationer med hänsyn till antalet personer i lägenheten/huset som ni hade innan - eller ligger pH kurvan mer stabilt i sitt svängande?

 

MVH Lasse

Mkt bra fråga:-)

Jag tänker så här, dvs i enlighet med dig: Mitt kar har en hög intern co2 produktion, och nästan dygnet runt, alltså till o med på kvällen, ligger med ett överskott av CO2 i vattnet. Detta bevisades av att pH höjdes nr jag köpte en större skummare, dvs skummare utan CO2-tvätt höjde mitt ph över hela dygnet. Slutsatsen av det är att jag ligger på samma sida jämnvikten hela dygnet, dvs mitt kar andas ut Co2 till rummet dygnet runt trots en inomhusluft på 700ppm. Så i mitt fall var det naturligt att co2-tvätt hjälpte, nu får en del av vatten/luft interfacet jobba mot co2-fri luft, o det blir lättare för karet att andas ut överskottet. Men fortfarande ligger jag kvar på ett konstant överskott fast inte så mkt längre, dvs karet avger co2 till rummet dygnet runt nu med. Det kan jag se på min Co2-mätning i huset: när jag vädrade ut hela huset ner till 400 ppm, åkte jag sen hemifrån ngr timmar o satt på ett fik o studerade co2 online(helt asocial;-))...den steg efter en timma tillbaka till 550 ppm, som är husets värde när det är tomt alltså!. 

 

Jag tror också att det med andra ord är så att hela kurvan i mitt fall borde nu bli lite planare hela dygnet, alltså att variationerna borde minska, eftersom jag fortfarande hela tiden ligger med ett överskott, o utvädringen blir ju mer effektiv med co2 tvätt desto mer co2(aq) jag har. 

 

Som vanligt svarar jag för långt, men svaret på din fråga Lasse är  JA, jag har märkt att kurvan planat ut lite, dvs höjningen av pH är större på morgonen än på kvällen. Inte jättestor skillnad i kurvans planhet men absolut, lite mer effekt har Co2-tvätten på morgonph än kvällsph:-) Kul när teori o praktik stämmer;-)

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Dykaren, @Lasse mfl...en sak till för att bilden skall bli mer heltäckande: Jag pratar ju ovan om i vilken riktning CO2 åker, från karet till luften eller från luften till karet..och vilken riktning det blir avgörs av karets respektive luftens Co2, eller enklare, av karets pH kontra inomhusluftens co2. Och oftast, i lite mer belastade system, tror jag akvarium har ett överskott av CO2 förutom möjligen i slutet på dagen/ljusperioden(dvs när ph går över 8.1), dvs det avgår co2 till inomhusluften nästan hela dygnet, trots att rummets co2 värden är ganska högt. Nu till min poäng. Även då, alltså även om det inte dras ner co2 från rummet ill karet, så är det inte oviktigt vilken halt vi har i Pco2 i inomhusluften, eftersom hastigheten med vilken Co2 avgår avgörs av "avståndet" mellan luften o vattnets CO2 halt...alltså: ju längre ifrån jämnvikten man kommer desto snabbare transporteras co2 över vatten/luft interfacet. Om ett kar nu då avger Co2 mest, så blir det ju ändå en långsammare o trögare process om luftens co2 halt är halvhög jämfört med låg...Lasse brukar skriva om detta och jag tycker det är en viktig o bra detalj som han tar upp där....så länge vi har ett överskott av CO2 i karet så är det alltid bra med så låg Co2 halt i luften som möjligt.

 

Sen en sak till till Hans, @Dykaren...ph kan ej bli nyur högt som helst om du skulle lufta ditt kar mot CO2 fri luft....om du gör det så kommer det avgå en del ytterligare co2 från ditt system o ph stiger...men ju högre ph blir desto mer CO2 kommer samtidigt dras ner av de vattenytor som står mot din icke tvättade inomhusluft...dvs ytan. Dvs din inomhusluft kommer buffra detta o din ph höjning stannar av till slut. Jag tror inte du nånsin hur du än gör kommer komma över 8.4. Vore intressant om du testade ett dygn med lite divesorb:-)

 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jonas, borde du inte kunna förlänga mediats livslängd och sänka driftskostnaderna genom att ta luft med lägre CO2. Vilket då borde vara utomhusluften. Så att kombinera den gamla tanken med att ta luft utifrån med den här idén att rensa CO2 helt från luften vore väl det bästa? :-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 24 mars 2016 at 07:04, Kexxet sa:

Nog har det blivit skillnad alltid. Nu har värdet knappt inte varit under mitt tidigare högsta värde under hela natten.

 

Tidigare lägst 7,90 nu 8,09. (Under en normalbefolkad dag..)

Tidigare högst 8,08 nu 8,16. (och snart blir det ljust i akvariet)

Så tack Jonas, för att du fick in mig på detta "test/tillbehör"

 

pH 24mars.jpg

Underbart!! 

Tacka även @Lasse som i sin tur fick mig på tankarna:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Detta är himla intressant. Jag ska läsa tråden noga så småningom. Jag kör Ballinglight så detta kanske inte är så intressant för mig. Ph är redan ganska högt. När vi reser bort en vecka så stiger ph markant så nog är det ett gäng primater som stör ph i normalfallet :)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Ngr saker till om CO2-tvätten med sodalime/Divesorb:

1) Det spelar ingen roll hur mkt media man har i reaktorn beträffande effektivitet. Medians mängd styr bara hur länge det håller. Så länge det bara finns ngt media kvar, aldrig så lite, så verkar co2-tvätten med full effekt ut till sista kornet. Så det är enkelt att se när mediat skall bytas på pH-kurvan. 

2) mediat behöver ej fuktas. Det innehåller redan 20% vatten

3) mediat kan ej regenereras. När mediat är förbrukat har det ombildats till kalciumkarbonat. 

4) om man har media med indikator blir den lila, MEN den färgen vattnas ur så med tiden blir mediat vitt igen men är förstås fortfarande förbrukat. Så låt er ej luras av att indikeringen går tillbaka till vitt. 

5) Som em tumregel så räcker 1 liter Divesorb om luften genom den går med 1000l/h och CO2 halten i denna luft är 600 ppm, i 2 veckor. 

6) En höjning med pH på 0.15-0.2 enheter är vanligt. Det ger teoretiskt en ökning av kalkbildningen med 40%!

7) alla akvarium får någon form av pH höjning eftersom utvädring mot luft med 0 ppm CO2 sker, dvs oavsett ursprungssituation ökar man alltid CO2-avgången i någon mån. Men mest effektiv är den om man har höga halter av CO2 i vattnet och/eller höga halter CO2 i luften där skummaren står

8) CO2-tvätten är beroende av en hyffsat stor skummare då den ju "enbart" tvättar den luft som dras ner i skummaren såklart. Så med liten skummare som drar mindre luft blir effekten lägre. 

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...
Ngr saker till om CO2-tvätten med sodalime/Divesorb:

1) Det spelar ingen roll hur mkt media man har i reaktorn beträffande effektivitet. Medians mängd styr bara hur länge det håller. Så länge det bara finns ngt media kvar, aldrig så lite, så verkar co2-tvätten med full effekt ut till sista kornet. Så det är enkelt att se när mediat skall bytas på pH-kurvan.  

Detta är väl en sanning med modifikation? Det måste ju vara anpassat efter flödet av luft genom mediat. Vid ett högt flöde hinner ju inte en liten mängd media med att ta upp all CO2. Gissar att det finns någon form av rekommendation för relationen mellan mängd media och luftflöde?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 11 maj 2016 at 22:36, Perk sa:

Detta är väl en sanning med modifikation? Det måste ju vara anpassat efter flödet av luft genom mediat. Vid ett högt flöde hinner ju inte en liten mängd media med att ta upp all CO2. Gissar att det finns någon form av rekommendation för relationen mellan mängd media och luftflöde?

mediet arbetar mkt snabbt...så åtminstone vid de luftflödeshastigheter vi arbetar med så tror jag den hinner med med marginal......den används tex i narkosmaskiner, där är flödeshastigheten i utandningsluften hög(tror betydligt högre än från en skummare) då luften från ett andetag skall passera en ganska liten kanal...och den luften har CO2 0ppm!(det har jag sett o mätt med narkosmaskinernas co2 mätare som är en utrustning för cirka 1 miljon kronor, så vi kan anta att detta värde är korrekt)...o då talar vi om 1 liter divesorb...så jag tror nog det jag skriver ovan är sant.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@Perk, nu har jag räknat lite på det och din oro är obefogad och det jag skrev stämmer. Flödeshastigheten hos en människa är 6-8 liter/sek dvs 21000 liter luft i timman...ingen skummare kommer i närheten...och med det förstnämnda luftflödeshastigheten kan 1 liter divesorb extrahera exakt all CO2 så vi har stora marginaler beträffande CO2 tvätten till skummaren.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

37 minuter sedan, stigigemla sa:

Du har nog räknat lite fel. Moderna skummare drar ofta uppåt 1000 liter per minut. Det blir 60 000 liter per timme.

En dykflaska innehöll förr i tiden 3500 liter luft vilket räckte mer än en timme på lågt djup. (mindre än 5 meter).

va?!...jag har isåfall räknat tokfel o trott hela tiden att min(o andras) skummare drar 1000l i timman..inte i minuten...det får jag dubbelkolla Stig...låter konstigt..återkommer strax

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla, jag har nog inte räknat fel. Kollade igen nu på deltec ..1000l/timma...

 

Features - SC 1660

  • High performance skimmer
  • Competitive pricing.
  • Low power consumption at only 21-24 watts
  • 6 stages of adjustment via the included DC pump controller
  • High air volume at the venturi - up to 1000lt/hour
  • Whisper Quiet, low energy pump inside the skimmer for compact design.
  • Flexible installation with regards to water depth
  • Simple water level adjustment – no fiddly taps or pipes to fit or control.
  • Remote cup drain
  • Simple maintenance without the use of any tools.
  • German manufacture by Deltec
  • Long life expectation with all spares available
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 4 månader senare...

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...