Gå till innehåll

CO2-tvätt


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Det där kunde varit jag för några månader sen. Jag är inte säker på att han har rätt helt ut. Jag har legat upp där - mellan 8.2 till 8.5 med det nya karet och tillväxten har inte varit vad jag väntat mig.  IOFS så tror jag att det är bättre än att ligga under 8. Men han verkar vara inne på att stabilisera kring 8,2 och har samma lösning som jag tänkt mig. Att styra varifrån jag tar luften - via CO2 scrubbern eller via sumpskåpet med hjälp av en magnetventil . Problemet med hans lösning är att det är inte säkert att all luft går där man vill. Magnetventiler har en tendens till att öka motståndet. Man ser också på hans kurva att systemet inte lyckas helt ut. Det är när fotosyntesen förbrukar mycket koldioxi som man nog skall försöka öka koldioxiden på något sätt. Första steget jag skall ta är att försök få in så mycket koldioxid via sumpskåpets luft som jag kan. I nästa steg sätter jag in ren koldioxid. Jag är heller inte säker på 8.2 - jag skulle nog försöka lägga mig på 8.1 om jag kan få totalkoll på värdet. I detta fall tror jag också att ProfiLux är bättre än Apex eftersom det finns en rudimentär PID funktion att använda där. Vet inte om den funktionen finns hos Apex.

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag väntar på en probe till min pH-mätare. Hittade en billig från HK på eBay. Vill kolla hur mycket uteluften påverkar pH innan jag beställer media till scrubbern. Idag mäter jag pH med Salifert och det är mer eller mindre värdelöst. Om jag hamnar på 8 som lägst så struntar jag nog i scrubbern och kör bara uteluft. Min skummare kommer att göra slut på media i en rasande fart så kan jag slippa den kostnaden är jag glad. Nästa steg är en Profilux så jag kan få bättre kontroll.



Skickat från en iPhone med Tapatalk

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...