Gå till innehåll

Uppstartsproblem (ammoniak & nitrit)


Russ

Rekommenderade inlägg

Hej,

Den fjärde februari i år startade jag mitt allra första saltvattenskar, ett reefer 250 med endast torr/död-sten.

Jag började mäta ammoniak och nitrit efter 3 dagar och sedan dess har jag i princip kollat av det varje dag.

Det bekymmer jag har är att jag fortfarande varken fått en ammoniak-pik eller nitrit-pik.

 

Ammoniaken har i stort sätt varit antingen <0,25 eller 0,25 hela tiden. Även de dagar det luktat jättemycket ammoniak i hela lägenheten har ammoniaken inte varit över 0,25.

Nitriten har pendlat mellan 0 och 0,1.

 

Som ammoniakkälla vid uppstarten hade jag i en liten räka, samt att jag körde bakteriekultur (REEF EVOLUTION Bio Degradeur) första veckan tills det tog slut.

Värt o nämna är att jag den 13 feb(lite mer än en vecka sedan) bytte ut hälften av min döda sten då jag inte var helt nöjd med min scape.

 

Kan det vara så att jag gått igenom både nitrit-piken samt ammoniak-piken men att jag missat dem?

Är det någon annan som varit med om samma sak? Kan det vara så att jag är för ivrig? 

 

Tacksam för svar

/Russ

 

 

Ändrat av Russ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Har du plockat ut räkan eller ligger den kvar i och förmultnar? Är skummaren igång, om den är det borde den väl skumma väldigt kraftigt? Ammoniak är ju en gas, skummaren borde lufta ut en del av ammoniaken och få ner det värdet. Får den inte ner det utan nivån fortsätter ligga högt känns det som att något mer ligger och ruttnar i karet. Hur är stenarna? Vad luktar de om du tar ur de ur karet? Har jag haft torr sten som doftat fruktansvärt när de ligger och lakat ur, de är en bra källa för dessa ämnen som påverkar uppstarten.

 

Jag har ingen aning om vad medlet du hällt i gör egentligen, om det är nitrifikations bakterier eller vad det är. Om det var det borde de hjälpt bakteriefloran att komma igång.

 

Men är det stenen som ligger och jäser så kan det ta ett litet tag innan värdena börjar bli normala. Har man mycket död sten brukar det oftast vara lättare att laka ur den i sötvatten så kan man byta vattnet lättare.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Hej, tack för dina kommentarer.

 

Räkan blev bortplockad ungefär en vecka efter att jag hade i den. Skummaren har kört hela tiden och skummade ut ganska så mycket äckligt gult i början. Nu ser skummet rent ut.

 

Jag kan se på stenarna att det finns lite bruna ruttna grejer på. Den sten som jag bytte ut luktade inte direkt hallon :) utan mer ruttet.

 

Bakterierna blev jag tipsad om att köpa för att jag endast skulle ha i död sten. Det var endast till för att komma igång snabbare.

 

/Russ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Är det Red Seas ammoniumtest?, kvittar egentligen vilket - de flesta brukar vis just 0,25 hela tiden Värdelösa alltså.

Att starta mognadsprocessen på det sätt som du gjort leder ofta till problem eftersom du inte på något sätt kan kontrollera ammoniumtillförseln. Det bästa sättet att starta är att ha en fisk med från början och mata den otroligt lite de första veckorna. Så fort den äter så utsöndrar den ammonium och du kontrollerar allt ihop genom matningen. Jag brukar sätta in en fisk, välmatad och en sådan art som är framme vid dag 2 ungefär. Ger den några frysta artemia dag var tredje dag första veckan, andra veckan får den samma mängd varannan dag och tredje veckan varje dag. Brukar tillsätta 20 ml Sera NitriVeck per 100 liter varje dag de första 3 veckorna. Karet brukar cykla på tre veckor med denna metod och jag får igång det utan toppar.

Vad göra nu - ja du kommer att få en cykling till antagligen när du börjar med fisk så ta det försiktigt och få fiskar samt lite mat. Du bör också skaffa en rengöringspatrull.

MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tack Lasse.

Jag kör med Salifers test kit. Värt att påpeka är att jag även mätt nitrat ett par gånger och sist hade jag 10 ppm. Dock har jag läst någonstans att man inte kan läsa av nitrat korrekt som man samtidigt har nitrit (fel ?).

 

Min plan har varit att starta med en städpatrull samt två clowner. Men som det ser ut nu tänkte jag ge det en vecka till utan något levande och därefter kanske köpa en eremit för att testa. Skulle det visa sig vara okej kan jag köpa in resten av min tänkta städpatrull och sedan de två clownerna en vecka efter. Hur låter det ?

Jag blev rekommenderad att köpa en flaska Fauna Marin Ultra bak som jag skulle dosaera från dag 1. Istället för den hade jag i de bakterier som jag beskrev tidigare. Är det lämpligt att börja med ultra baken nu ?

 

/Russ

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Stenen jag tog ut vid bytet luktade rätt illa.

Vattnet har i sig luktat väldigt illa. Det var till en början väldigt grumligt och man kunde i princip känna en ammoniakdoft i hela lägenheten.

Nu är vattnet mycket klarare och har inte samma dåliga lukt som tidigare. Dock är det inte helt luktfritt.

 

Jag är också inne på att ge det lite mer tid.

Ändrat av Russ
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det får inte lukta i akvariet eller av stenen. Köp dig en ordentlig luftpump och några syrestenar och låt det gå någon vecka. Sätt inte in något levande förrän det är luktlöst. Bakterier av den typ som finns i ditt preparat har du tillräckligt av och du behöver inte mata dem med ultrabak - de växer - annars hade det inte luktat.. Avvakta tills vattnet är ok - kör skummaren så blött som möjligt (är lika med att du får tömma den ofta)

 

MVH Lasse

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

För död sten brukar jag rekommendera att man lägger den i kranvatten i en hink.

Efter ett par dagar brukar det börja lukta eller bli skinn på vattenytan på grund av att det finns rester från djur, alger och bakterier i stenen som ruttnar. Då byter man allt vatten.

Efter ett par dagar brukar det börja lukta eller bli skinn på vattenytan igen på grund av att det finns rester kvar från djur, alger och bakterier i stenen som ruttnar. Då byter man allt vatten.

Efter ett par dagar brukar det börja lukta igen eller bli skinn på vattenytan på grund av att det fortfarande finns rester från djur, alger och bakterier i stenen som ruttnar. Då byter man allt vatten.

Och så vidare.

Efter 2 -3 veckor kan man ha stenen minst en vecka i vattnet utan att det börja lukta eller bli skinn på ytan. Då är stenen klar.

Om du inte gjort så här är det läge att börja om. Det kan tänkas gå fortare om man häller i lite startbakterier men jag tror du har fått igång bakterier eftersom det luktat.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det känns lite jobbigt att behöva börja om enligt processen ovan. Jag tycker ändå att jag kommit en bra bit på vägen då akvariet inte alls luktar så pass mycket som det gjorde för en vecka sedan. Innan jag hade i stenen i karet tvättade/borstade jag bort det jag kunde se som var ruttet. Jag har inte upplevt något på vattenytan. 

 

Jag funderar på om jag ska göra ett vattenbyte redan nu? Kan detta få någon negativ effekt på de bakterier jag vill starta upp i karet?

Om inte, hur mycket tycker ni jag borde byta ?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@stigigemla - han har dessutom lagt i en död räka för att få igång systemen - sk Fish Less Cykling. Det har inte gjort saken bättre.

@Russ Stig och min metod strävar efter samma sak få bort det döda organiska materialet - innan du gjort det riskerar du dina djurs hälsa. Om du syresätter bra så kommer du påskynda nedbrytningen och sedan gör du ett kraftigt vattenbyte efteråt. Eller gör som Stig säger men helst inte något mitt i mellan.

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...