Gå till innehåll

Varningsskylt palytoxin


suezen

Rekommenderade inlägg

  • ormet nålade detta ämne
  • 4 veckor senare...
  • 4 månader senare...

Jag kommer förnya denna skylt så att den kan skrivas ut i bra kvalitet och sättas upp i anslutning till akvariet.
Syftet är först och främst att få oss akvarister att ha respekt för knappar och om olyckan ändå är framme, kan den tas med till sjukhuset för att snabbt få rätt behandling.

Finns det några förslag på något annat än det som står nu som bör finnas med? Ska tex den metalliska/bittra smaken som många som drabbats beskrivit stå med? Även febersymptom verkar flera drabbats av.

På Wikipedia står bla:
"Neurologiska och gastrointestinabitter / metallisk smak, magkramper, illamående, kräkningar, diarré, mild till akut letargi, parestesier, bradykardi, njursvikt, nedsatt känsel, muskelspasmer, tremor myalgi, cyanos, och andnöd. I dödsfall i palytoxin förgiftning, förgiftning resulterar oftast i dödsfall på grund av hjärtmuskelskada. [38] [39] exponering för aerosoler, som skedde i Italien under 2005 och 2006 (se incidenter avsnitt), beror främst på respiratorisk sjukdom. Andra symtom som orsakas av dessa aerosoler feber i samband med allvarliga andningsstörningar, såsom bronkokonstriktion, mild dyspné, och rosslar, medan konjunktivit observerades i vissa fall."

@Lasse@stigigemla

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Metallsmaken bör vara med - den är typisk för förgiftning via aerosoler. Man kan också drabbas av en kontaktförgiftning. Typexempel är då sår som växer. Ögonskador kan också uppkomma om man får sprut rakt i ögat vid fraggning. Men det vet Stig mer om.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag torkade mig i ansiktet med en handduk jag torkat händerna med. Det var inte smart. Det gav en ögonskada jag har kvar idag efter 4 år.

Jag har också haft två feberattacker utan andra symptom efter kontakt på hud utan sår...

De kom efter 4-6 timmar och varade inte till nästa morgon. Den andra gången var jag så dålig att jag gick och lade mig. Vaknade efter 2 timmar, mådde bättre så jag sträckte ut lite hopdragna muskler och mätte 40,3 i muntemperatur. Nästa morgon hade jag 38,2 men var symptomfri så jag gick och jobbade. 

Till saken hör att jag lätt får hög feber.

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...