Gå till innehåll

Frågor rörande belysning, djup på akvariet och olika koraller


Dimorb

Rekommenderade inlägg

Jag har startat att fylla mitt akvarium med en del koraller och tillsätter snart grundstommen av fiskar.

 

Därefter kommer en period med arbete att finna rätt balans på matning kontra belastning och diverse andra saker som i sin tid skall mynna ut i ett förhoppningsvis självgående system.

 

Det jag skulle vilja ha hjälp med är att värdera om belysningen är tillräcklig för alla sorters koraller eller om det rekommenderas något annat i förhållande till vad jag tänker på.

 

Just nu innehåller akvariet enbart lps, skivor, zoas och lite diverse koraller.

 

Belysningen är 16 x 54 watt T5 som nästan täcker hela ytan. Som komplement, för färg, har jag inhandlat 3 st ledbelysning som skall sättas upp i ytterkanter och i mitten av akvariet. Ledbelysningen skall enligt tillverkaren vara stark och jag har fått en del mätningar på vad de skall vara god för så jag är inte orolig för den.

MEN.. det är ju T5 som är huvudbelysningen i akvariet och jag behöver höra mig för om ni tror att de räcker till spser.

 

Lpserna är placerade över hela spektrat i förhållande till höjd. De står både i botten och ligger på toppen av revet.

 

Men vad kan man förvänta sig av spser?

 

Har en handla lista nu som innehåller både acroporor, seriatopora, pocciliopora, stylophora, montipora och hydropora samt lite annat.

Akvariet är 70 djupt och T5 armaturerna hänger 20-30 cm ovanför vattnet.

 

Stenen är uppbyggd så att korallerna kan fästas 15 cm från ytan ner till 50-60 cm djup.

 

Vad tror ni? För klent? Lagom? Bra?

 

/Andre.

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...