Gå till innehåll

N/P kvot, redfield


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Jag lyfta en fråga där jag tror många av oss gör en felaktig förenkling(jag med):

 

Redfieldkvoten 116/16/1 används häro var tillatt räkna på hur en kolkälla arbetar. Dvs om kolkällan sänker tex fosfat med 0.01 så skulle det enligt redfield motsvara en sänkning av nitrat med 0.1 (faktorn är 10 o ej16 om vi räknar om i fosfat o nitrat). 

 

Detta ligger till grund för att förstå kolkällan när den funkar o ej funkar etc. 

Jag tror det är fel att räkna med att bakterier konsumerar N o P enligt redfield. 

Följande skäl bygger jag denna tes på:

 

1) bakterier kan liksom tex makroalger i betydande omfattning variera sin N o P kvot utifrån omständigheter. 

2) N o P kvoten varierar mellan bakterierstamnar

3) redfieldkvoten 116/16/1 gäller ej bakterier utan phytoplankton (huvudskälet)

4) även för phytoplankton varierar kvoten betydligt. Redfield är ett genomsnitt!

5) havens näringskimsumption bygger merpå phytoplankton än bakteriers konsumption. I ett akvarium som bygger på kolkälla driver man konsumptionen åt bakteriehållet, dvs ifrån naturens sätt och därmed ifrån redfieldkvotskonsumption.

6) det finns mer än c, N o P som begränsar bakterietillväxt! Således kan det ibland vara förklaringen till varför kolkälla ej funkar trots att man har tillgång på N o P oC. Tex vet man att bakterier behöver S, koppar, järn dock i mkt små halter. 

 

Tror således vi har förenklat det hela en aning för mkt när vi skall begripa o till o med räkna på hur en kolkälla arbetar. 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Redfield kvot för några olika organismer: (C, N, P)

 

Redfield ratio 106:16:1 (phytoplankton)

bacterioplankton 32:6:1

coral tissue 155:24:1

zooxantellae in coral 365:21:1

copepoda (zooplankton) 30:3:1

Anchovy (fish) 20:5:1

You and me 18:3:1 :)

 

Har jag hittat på ett forum någonstans.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 3 mars 2016 at 15:55, stigigemla sa:

Redfield kvot för några olika organismer: (C, N, P)

 

Redfield ratio 106:16:1 (phytoplankton)

bacterioplankton 32:6:1

coral tissue 155:24:1

zooxantellae in coral 365:21:1

copepoda (zooplankton) 30:3:1

Anchovy (fish) 20:5:1

You and me 18:3:1 :)

 

Har jag hittat på ett forum någonstans.

Precis! Tack Stig för siffrorna!:-)

 

 

Där ser vi tex då för bakterier hur kvoten är annorlunda än 16:1 och således räknas det  alltså understundom fel när man vill förstå sig på kolkällan som ju arbetar med bakterieexport. Nåt att tänka på vid diskussion om varför kolkällan inte alltid gör som man "vill". 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 år senare...
On ‎03‎.‎03‎.‎2016 at 15:55, stigigemla sa:

Redfield kvot för några olika organismer: (C, N, P)

 

Redfield ratio 106:16:1 (phytoplankton)

bacterioplankton 32:6:1

coral tissue 155:24:1

zooxantellae in coral 365:21:1

copepoda (zooplankton) 30:3:1

Anchovy (fish) 20:5:1

You and me 18:3:1 :)

 

Har jag hittat på ett forum någonstans.


Här står det ju att det krävs förhållandet 1:24:155 för koraller jämfört med 1:16:106. 

Om man doserar kolkälla bör doseringen (som man gör för att få ner nitrat och fosfat) i större utsträckning förbruka nitrat när det byggs korallvävnad än när det byggs bakterier som man vill skumma ut. Andelen fosfor är densamma men det krävs mer nitrat för att bygga vävnad än bakterier. Så om mängden kolkälla är stor nog att täcka kolbehovet så binder man mer nitrat genom att odla koraller än att odla bakterier. Det var så jag tänkte.. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

22 timmar sedan, Dimorb sa:


Här står det ju att det krävs förhållandet 1:24:155 för koraller jämfört med 1:16:106. 

Om man doserar kolkälla bör doseringen (som man gör för att få ner nitrat och fosfat) i större utsträckning förbruka nitrat när det byggs korallvävnad än när det byggs bakterier som man vill skumma ut. Andelen fosfor är densamma men det krävs mer nitrat för att bygga vävnad än bakterier. Så om mängden kolkälla är stor nog att täcka kolbehovet så binder man mer nitrat genom att odla koraller än att odla bakterier. Det var så jag tänkte.. 

 

 

Det var det jag skrev i mitt huvudinlägg, att adressaten för kolkällan är bakterierna, varvid det är bakteriernas C/N/P kvot(32/6/1), och inte algernas(106/16/1),  som är intressant vid doserandet och förståelsen av kolkällan. Det som tar slut först av C,N,P kommer göra att bakterieassimileringen stoppar, dvs kolkällan kommer inte längre reducera nitrat/fosfat. 

 

korallernas kvot är inte viktig här, för korallen  tar upp  också organiska molekyler, dvs om tex N tar slut i oorganisk form (läs nitrat är noll) så finns det fortfarande N kvar till korallen i form av organisk föda.

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

6 timmar sedan, jonasroman sa:

Det var det jag skrev i mitt huvudinlägg, att adressaten för kolkällan är bakterierna, varvid det är bakteriernas C/N/P kvot(32/6/1), och inte algernas(106/16/1),  som är intressant vid doserandet och förståelsen av kolkällan. Det som tar slut först av C,N,P kommer göra att bakterieassimileringen stoppar, dvs kolkällan kommer inte längre reducera nitrat/fosfat. 

 

korallernas kvot är inte viktig här, för korallen  tar upp  också organiska molekyler, dvs om tex N tar slut i oorganisk form (läs nitrat är noll) så finns det fortfarande N kvar till korallen i form av organisk föda.

 

 

 

 


Ja det förstår jag.

Men betyder inte det då att om man doserar kolkälla och både bakterier och koraller tar upp kolkällan så kommer korallerna att använda mer nitrat? Så länge det finns i oorganisk form (nitrat)??

Alltså att korallerna är mer effektiva i att ta upp en större andel nitrat än bakterier om det finns tillgängligt? Eller väljer koraller hellre organisk föda?   

Klart att bakterier växer fortare så de tar totaltsett upp mer nitrat men om man liksom fick välja så hade jag hellre haft nitratexport genom integrering i korallerna :)

Ändrat av Dimorb
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

17 timmar sedan, Dimorb sa:


Ja det förstår jag.

Men betyder inte det då att om man doserar kolkälla och både bakterier och koraller tar upp kolkällan så kommer korallerna att använda mer nitrat? Så länge det finns i oorganisk form (nitrat)??

Alltså att korallerna är mer effektiva i att ta upp en större andel nitrat än bakterier om det finns tillgängligt? Eller väljer koraller hellre organisk föda?   

Klart att bakterier växer fortare så de tar totaltsett upp mer nitrat men om man liksom fick välja så hade jag hellre haft nitratexport genom integrering i korallerna :)

tror inte korallen tar upp den kolkällan alls, den vill ha annan organisk föda. Och nitrat tar inte koraller upp alls direkt, utan det är zooxanthellen som tar upp den, och zooxanthellen tar i sin tur ej upp organiskt kol heller, utan tar ju kolet som oorganisk, i första hand som HCO3 och i den mån det finns, som CO2. 

 

men via zooxanthellen tas som sagt nitrat upp av korallen, men den nitratupptagngingen påverkar du inte med kolkälla, då som sagt zooxanthellen är en alg, och drivs inte på organisk kol, utan på CO2 och HCO3.

 

E du med?

 

Jonas

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, jonasroman sa:

tror inte korallen tar upp den kolkällan alls, den vill ha annan organisk föda. Och nitrat tar inte koraller upp alls direkt, utan det är zooxanthellen som tar upp den, och zooxanthellen tar i sin tur ej upp organiskt kol heller, utan tar ju kolet som oorganisk, i första hand som HCO3 och i den mån det finns, som CO2. 

 

men via zooxanthellen tas som sagt nitrat upp av korallen, men den nitratupptagngingen påverkar du inte med kolkälla, då som sagt zooxanthellen är en alg, och drivs inte på organisk kol, utan på CO2 och HCO3.

 

E du med?

 

Jonas

 


Vet aldrig riktigt om jag kommer hänga med i alla de resonemangen du har. :) Du får släppa ut en "jonas guide to saltwater dummies" den hade jag haft nytta av ;)

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On 2017-07-02 at 13:29, Dimorb sa:


Vet aldrig riktigt om jag kommer hänga med i alla de resonemangen du har. :) Du får släppa ut en "jonas guide to saltwater dummies" den hade jag haft nytta av ;)

 

du har allt bra koll du med;-)

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...