Gå till innehåll

Dax att logga CO2 i rummet


LN21

Rekommenderade inlägg

Hej!

Lite inspirerad av de diskussioner som försigår just nu så har ja tagit hem en CO2 logger.

Den är himla känslig och det räckte att ja stod och andades i närheten så gick den upp ett par 100 ppm.

Tyvärr har ha ingen möjlighet att logga pH i karet men detta test kanske kan ge lite info ialllafall:)

 

 

_DSC0011.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är helt Ok. inomhus luft. Nivåer över 1000ppm. Kan ge vissa hälsoproblem som ögon och halsirritation. Vi har nyss bytt fläktsystem på jobbet och har en fast co2 mätare nu och då sa montören att det ska ligga på 600-700ppm.

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ett intressant ämne. CO2 halten stiger konstant i atmosfären är är säkert 100 ppm högre nu än för några tiotal år sedan. För att spara energi i byggnader så vill man ventilera så lite som möjligt men vilka värden som vi egentligen mår bäst av är nog inte helt kartlagt. Jag *tycker* mig känna mig tröttare redan från ca 600 ppm och 1000 ppm är riktigt dåligt, dock inte farligt.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det är ju rätt kul det där med 1000 ppm. Ja jobbar i fastighets branschen sedan många år.

Det finns ingen vetenskap bakom den siffran. Det är helt enkelt bara en jämn och bra siffra.

Bara man håller borta lukter och håller fukten och tempen konstant så är det ytterst svårt i tester att visa på försämrad kapacitet hos oss människor.

Vi äger och hyr bla ut till SOS och kikat (och lyssnat på deras sakkunniga) lite på deras syn på saken.

I våra större städer har man svårt att hålla uteluften under 1000 dagtid i innerstaden. 

Däremot så visar variation i luftfuktighet en snabb reaktion hos oss människor. T.ex om vi går från ett rum till ett annat.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 minut sedan, LN21 sa:

Det är ju rätt kul det där med 1000 ppm. Ja jobbar i fastighets branschen sedan många år.

Det finns ingen vetenskap bakom den siffran. Det är helt enkelt bara en jämn och bra siffra.

Bara man håller borta lukter och håller fukten och tempen konstant så är det ytterst svårt i tester att visa på försämrad kapacitet hos oss människor.

Vi äger och hyr bla ut till SOS och kikat (och lyssnat på deras sakkunniga) lite på deras syn på saken.

I våra större städer har man svårt att hålla uteluften under 1000 dagtid i innerstaden. 

Däremot så visar variation i luftfuktighet en snabb reaktion hos oss människor. T.ex om vi går från ett rum till ett annat.

 

Känner du till kapacitetstester vid förhöjda CO2 värden?  Vore jätteintressant att ta det av!  Jag mäter själv co2 då och då men aldrig varit uppe på 1000 ppm ute, inte ens i New Delhi som ska vara världens smuligaste stad, Däremot 650 och däromkring i dålig uteluft.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det här var vad vi fick från arbetsmiljöverket vid första besiktningen. Men fläktfirman sa precis som du.

Koldioxidhalten bör vara under 1 000 ppm 

I lokaler som skolor och kontor, där luftföroreningar huvudsakligen uppkommer genom personbelastning ska man eftersträva en koldioxidhalt under 1 000 ppm (parts per million) (16 § AFS 2009:2). I dessa koncentrationer är koldioxiden inte giftig. Även om halten är högre, så finns det ingen direkt hälsofara förrän vid betydligt högre koncentrationer. Det hygieniska långtidsgränsvärdet för koldioxid är 5 000 ppm och korttidsvärdet är 10 000 ppm; först vid dessa koncentrationer kan man börja tala om skadliga effekter av koldioxiden.

Om personerna i lokalen ökar sin fysiska aktivitet så kommer de att avge både mer föroreningar och mer koldioxid. Det krävs då ett högre uteluftflöde för att hålla sig under koldioxidnivån 1 000 ppm. Detta högre uteluftflöde krävs i sin tur för att ta hand om den ökade mängden föroreningar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

600 i vardagsrummet nu i snitt, ska bli kul att se över dygnet vad medel är. Hade 430 ute nu ikväll.

 

Även 550 i badrummet frånluft från hela huset.

Tror inte C:s tre Skäggagamer påverkade resultatet nämnvärt :):) 

 

 

_DSC0014.JPG

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Toppnotering i gårkväll var 705. Nu på morgonen så var noteringen 445.

Värt att notera är att inte ens efter en natt i vardagsrummet helt utan personer så var Co2 halten nere i uteluftnivå.

(kör med Balling alltså ingen Co2 flaska som kan läcka eller tillsätta i luften)

 

Vårt hus är byggt 2004 och är för den tidens standard bra byggt, vi har mekanisk frånluft och vardagsrummet har tilluftsventil. 

Vi har väldigt mycket öppet ut (dörrar står öppna hit o dit, med två tonåringar så blir det så :) )

 

Det är för tidigt att dra några slutsatser men ja kommer nog att skippa VÄS den kalla tiden på året. 

Sen om trenden håller i sig så kommer jag att definitivt hämta luft till skummaren utomhus.

 

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Men istället för att dra slangar kors o tvärs till vinden, fönstret , ventilen...o ändå inte gå ner co2 till mer än 400ppm som bäst...för 100 spänn i månaden utan långa slangar..förse skummaren mer luft som innehåller 0 ppm. 

 

Ja jag vet att jag är frälst o tjatig;-)

 

min 1 liters verkar hålla minst 2v.  Fortfarande inte blått i hela mediet:-)

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Väldigt förvånad över mätresultatet, ja har dålig ventilation i under karet helt klart . 1150 ppm i snitt under 9 timmars loggning.

Loggern låg 20 cm från skummaren på en plexiskiva över sumpen. Dörrarna var stängda till sumpskåpet under hela mätningen.

 

Skummaren vädrar ur Co2 kan ja konstatera.

 

Man kan dessutom grunna på att det är det som gör att ja inte kommer ner till lägre än 445 ute i rummet utanför karet.

 

 

 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Du får ju en vatten/luft jämnvikt i skåpet på grund av att skummaren "släpper" ut koldioxid från karet. en slags omvänd mekanism mot mig när jag får besök av barn-barn. Gör en ventilation i sumpskåpet

 

MVH Lasse

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@LN21 Det var helt klart intressanta siffror!   Flyttade inspirerad av denna tråden faktiskt redan igår mitt luftinsug till skummaren att istället dra sin luft ifrån en friskluftsventil i rummet genom att dra en lång slang :)    Då är det bara tacka och bocka för att man fick bekräftat att det var ett bra beslut med andra ord!

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

@LN21Bägge metoderna motverkar variationer beroende på antalet människor i rummet men tänk så här.

Det som bestämmer mängden av transporterad gas genom skummaren är först kontaktytan mellan luft och vatten och sedan "sug"kraften som består av skillnaden mellan det teoretiska jämnviktsläget och det verkliga värdet i de båda medierna. Uttrycker mig krångligt men vill undvika formuleringar som kan misstolkas. På vanlig svenska hade jag skrivit koncentrationsskillnaderna :) 

Kontaktytan är given såvida du inte byter skummare eller ökar luftmängden. Det du främst kan påverka är då koncentrationsskillnaderna (använder det ordet nu eftersom jag definierat vilken betydelse det har ovan.) Om man tittar på "överföringsskraften" så är den inte linjär utan omvänd exponentiell (logaritmisk ?) . Den påminner om personen som stod 3 meter från en vägg. Första steget skulle person ta var 1,5 m, andra steget halva den längden, tredje steget - halva längden av föregående och så vidare. Personen kommer aldrig fram till väggen (teoretiskt) och steglängden i det här fallet kan ses som en liknande funktion som "överföringskraften". Den minskar ju närmare jämviktspunkten man kommer.

 

Allt det här talar ju nu om att ha så låg koncentration som möjligt i av den oönskade gasen (och så hög som möjligt om man är ute efter det omvända - tillföra en gas (läs syre) ) i skummaren och den mest ekonomiska varianten blir då både och :) Både friskluft (påverkas lite av antalet personer i rummet) och koldioxidskrubber (påverkas inte alls och sänker ytterligare) Får skrubbern arbeta med stadiga 400 ppm istället för stadiga 600 ppm så räcker den ju 1,5 gånger längre. Detta är det bästa alternativet just nu men som sagt var - jag kör inte Tessla - jag kör en miljöbil från KIA på grund av att det finns många faktorer att väga in när man skall välja den lösningen som är bäst för tillfället och för en själv.

 

MVH Lasse

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

12 timmar sedan, LN21 sa:

Väldigt förvånad över mätresultatet, ja har dålig ventilation i under karet helt klart . 1150 ppm i snitt under 9 timmars loggning.

Loggern låg 20 cm från skummaren på en plexiskiva över sumpen. Dörrarna var stängda till sumpskåpet under hela mätningen.

 

Skummaren vädrar ur Co2 kan ja konstatera.

 

Man kan dessutom grunna på att det är det som gör att ja inte kommer ner till lägre än 445 ute i rummet utanför karet.

 

 

 

 

 

Tror dina värden är så dom flesta har det..;-)

Det finns mkt att vinna på med CO2 tvätt således. För en mkt liten peng. (Nu tjatar jag igen..;-))

Skall logga min co2 i veckan också o återkomma:-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag måste upprepa mig: Jag tycker ni som vill dra luftslangar hit o dit går knappt halva vägen till mål;-)... Det går att köpa granulat som tvättar luften helt fri från co2 för 500kr/10kg. 

Har man en stor skummare som drar 1000l/luft per timma samt räknar med 600ppm co2 i luften (högre i vissa fall som under en instängd sump osv) så räcker 1 liter granulat i 3 veckor uppskattar jag det till utifrån det försöka jag själv nu genomför som är inne på andra veckan. (Mediat är ej mättat än). 

 

Eftersom det är som Lasse säger lättare att vädra ut co2 om skillnaden är större mellan co2(aq) och Pco2 finns all anledningen att förse skummaren med luft som innehåller 0ppmCO2 snarare än 400ppm oavsett övriga halter. 

Det är ju ändå ett visst "meck" med att förse skummaren med utomhusluft, men då ändå knappt komma halva vägen. 

 

Räknar jag högt så är kostnaden i mitt fall per månad för komplett CO2-tvätt 100kr. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Uteluft till scrubbern borde ge att granulatet räcker längre va? Jag har ett av kåkens friskluftintag för självdraget precis ovanför skummaren så det är minimalt med jobb att dra uteluft till skummaren & kommer göra det från dag 1. 

 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

42 minuter sedan, ormet sa:

Uteluft till scrubbern borde ge att granulatet räcker längre va? Jag har ett av kåkens friskluftintag för självdraget precis ovanför skummaren så det är minimalt med jobb att dra uteluft till skummaren & kommer göra det från dag 1. 

 

 

Att ta uteluft till co2-tvätten är bara en ekonomisk fråga. Du kanske sparar 20 spänn i månaden på det;-)

men visst kan du göra det. 

 

@Lasse, metaforen att köra en Tessla är en smula orättvis...vi pratar om 100 spänn i månaden för att få en optimal lösning vars tekniska komplexitet är en petflaska och en luftslang;-)...

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...