Gå till innehåll

Analys av olika salter som finns på marknaden


Edlund

Rekommenderade inlägg

3 timmar sedan, Lasse sa:

Men att den funktionen skulle plocka bort i storlek 1,6 mikrogram/l under tiden mellan dina tester är inte troligt. Alla ämnen utom möjligen kadmium och kvicksilver spelar en biologisk roll. Har till och med sett en föreslagen roll för kadmium.

Uttryckte mig oklart - Skulle ju skrivit det så att alla människor - även de som inte kan biologi skulle ha fattat. Nu lät jag det stå underförstått. Mitt fel - och det ber jag om ursäkt för. Ändrar dock inget i sak - siffrorna för mangan är inte rimliga.

 

MVH Lasse

Vände mig bara mot formuleringen att den ej förbrukas. Det gör den ju. Men håller med om att förbrukningen är antagligen mkt mkt låg. 

 

Ehsan sa dock en sak angående just Mn: när dom tillsätter det och sen mäter så får dom ändå nollvärden efter mkt kort tid! Dvs kan det tänkas att Mn genomgår nån kemisk förändring på icke biologis basis som gör att värdet "alltid" är noll?? För jag har i alla mina 12-14 mätningar fått 0 på Mn. Således tror jag faktiskt det även för Mn finns ett samman mellan AF-saltet. Enda gången jag fått utslag på Mn är efter bytet med AF. 

Håller med om dina uträkningar rent matematiskt men tror alltså inte att din slutsats är korrekt rörande Mn, baserat på mina otaliga mätningar som sagt. Jag kan förvisso ej förklara varför Mn "försvinner" men det verkar som den gör det mkt lätt. Ehsan pratade om exakt detta. Det kan inte va en tillfällighet att jag i kanske 13 mätningar under 1.5 år aldrig fått utslag på Mn men så plötsligt får jag det efter byte med AF. 

Isåfall har vi signifikans i 4 av mina 6 avvikelser. I o för sig är jag rätt säker på att Al också kommer från AF med plötsligt 41 från alla andra värden under 1.5 år som legat runt 2-10. 

Då har vi signifikan i 5 av 6. Koppar tror jag som du att där kan vi inte dra ngr slutsater. 

 

Jag känner mig tillräckligt övertygad för att aldrig mer köpa AF. 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Det finns ingen absolut bevisning alls att dina mätvärden skulle bero på saltet. Det finns dock tre värden där det med nuvarande material inte kan uteslutas att det finns skillnader mellan salterna. I två fall Mn och Al är provresultaten ej rimliga och i ett fall går absolut inget att säga. Att prata om signifikans här är helt fel i detta sammanhang.

Har inget minne av att Ehsan sa något om mangan - men jag kan minnas fel. Skall höra med honom när jag träffar honom i maj.

MVH Lasse

Ändrat av Lasse
Förtydligande
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

11 timmar sedan, Lasse sa:

Det finns ingen absolut bevisning alls att dina mätvärden skulle bero på saltet. Det finns dock tre värden där det med nuvarande material inte kan uteslutas att det finns skillnader mellan salterna. I två fall Mn och Al är provresultaten ej rimliga och i ett fall går absolut inget att säga. Att prata om signifikans här är helt fel i detta sammanhang.

Har inget minne av att Ehsan sa något om mangan - men jag kan minnas fel. Skall höra med honom när jag träffar honom i maj.

MVH Lasse

Ja du minns isåfall fel för jag minns precis vad han sa om det enligt ovan. 

 

Bevisa eller inte?..hmm...hur definierar du signifikans o när ngt är bevisat?

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Man kan mäta & analysera, humma & tycka. Personligen gillar jag uttrycket "the proof is in the pudding" och så länge Deborahs AF-drivna kar ser ut såhär:

 

kommer i alla fall jag vara sugen på att testa deras produkter, saltet inkluderat.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo, man kan ju fundera på aqua Forrest saltet och att vissa värden är höga känna inte bra. Ser framemot testet på red sea. Skulle vara intressant o veta kH på nytt vatten också.

men vad som också är skrämmande är om vi kan lita på Triton. Med de två 20% vAttenbyten Jonas gjorde och svaret på något värde hade halverats. Något luktar orm...

tror att Lasse skrev om detta tidigare också

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Att ta representativa prover för att analysera så låga värden som vi pratar om här är svårt. Det skall analyseras mikrogram av atomer i prov som är några mikroliter i volym. Bara små ojämnheter ställer till det ordentligt. Man måste se Trition metoden  som ett hjälpmedel men det går inte att dra någon slutsats av ett prov. Man måste se det över tid. Partiklar, olösta salter och annat kan ställa till det. det här måste man ha för ögonen öppna för.

Tritonmätningarna har inneburit ett stort framsteg men det är ingen frälsningslära och man måste alltid värdera sina resultat. Risken för felanalys ligger nog sannolikt på att metoden kan visa för höga värden (pga av partiklar, ojämn blandning och annat)

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

15 timmar sedan, Lasse sa:

Att ta representativa prover för att analysera så låga värden som vi pratar om här är svårt. Det skall analyseras mikrogram av atomer i prov som är några mikroliter i volym. Bara små ojämnheter ställer till det ordentligt. Man måste se Trition metoden  som ett hjälpmedel men det går inte att dra någon slutsats av ett prov. Man måste se det över tid. Partiklar, olösta salter och annat kan ställa till det. det här måste man ha för ögonen öppna för.

Tritonmätningarna har inneburit ett stort framsteg men det är ingen frälsningslära och man måste alltid värdera sina resultat. Risken för felanalys ligger nog sannolikt på att metoden kan visa för höga värden (pga av partiklar, ojämn blandning och annat)

 

MVH Lasse

 

Håller med dig om att i grunden vara kritisk men man får inte heller bli så kritisk så msn missar. Jag har 14 mätningar. 13 är normala. 1 är avvikande. Nu ånyo 3-4 mätningar med det gamla saltet igen. Ånyo normala värden. Jag gör på samma sätt varje gång.

Skulle jag blunda för ett liknande samband i mitt jobb hade jag vid det här laget fyllt minst en kyrkogård;-) 

Har vi inställningen att vi inte kan lita på mätvärden nånsin är det bättre att inte mäta alls isåfall. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Med det sagt vill jag förtydliga:Det finns lika mkt en fara i att nonchalera mätresultat och vifta bort dom som felaktiga för att dom inte passar det man vill se, som att ha en övertro på dom.  Tritonlab uppvisar den troligen högsta noggrannheten vi idag kan enkelt komma över. Med så många mätningar jag har i ryggen tycker jag resultaten prickas in inom rimlighetsgränsen varenda gång. Vore metoden osäker hade jag märkt det vid så här många mätningar, men när jag tittar tillbaka på mina 14-15 ark, så ligger allt oerhört väl samlat.  Det får inte bli en masspsykos här att alla så fort ett resultat avviker, viftar bort det. Skall man träffa rätt oftare än fel är jag helt övertygad om att grundinställningen skall vara att lita på de siffor man får. Det kan bli fel, JA, men jag tror det blir oftare fel beslut om vi utgår ifrån att värdena är felaktiga. Kan ju nämna nu tex att mitt jod-värde efter en veckas dosering med egen jodlösning stämmer ruggigt bra med uppmätta resultat. Sen att resten av värdena ligger väldigt väl samlade utan en enda gång en "outsiders" säger en del om metodens höga accuracy. Jag gissar att jag är en av de som mätt mest med triton här, så mina tankar om detta är inte helt taget ur luften.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag håller med dig Jonas, vi ska anslut inte vifta bort det vi ser. Och dina mätningar visar absolut en tendens. Och triton är ju det bästa vi har. Jag eller någon är ju inte tvingade att köpa just bara ett salt. Och jag ser verkligen framemot resultatet på Red Sea saltet. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

On Saturday, March 05, 2016 at 07:34, jonasroman sa:

Jo det gjorde det.  Järn, Barium, Mn och S, allihop enligt mitt eget test(Testade själv som du säkert minns och fick höjning på precis dessa tre samt sänkning på S när jag nu tittar igen).  Dessutom var det förvisso probioticsaltet som tidigare diskuterats men dom har naturligtvis inte olika underleverantörer eller tillverkningsmetoder inom samma fabrikat. 

Sen att tungmetallbiten varierar kan vittna om svajig tillverkningsprocess. 

Hur många bevis skall vi ha?? Det handlar om våra djur!, då chansar man inte. 

Det är väl bra att fabrikatet får denna feedback så dom väljer att skärpa till sig eller sluta tillverka salt.

För min del spelar det ingen roll vad saltet kostar så länge det är det bästa man kan få tag i. Det man sparar in på att köpa billigare salt äts upp många gånger om när man väl får problem och saker börjar dö. Ett tag var tropic marine pro reef riktiga grejer och användes flitigt av många akvarister tills folk började få problem och något var skumt med saltet. I det skedet började enligt mig en riktig jakt för att hitta nästa salt att börja använda. Det prövades ATI, Swereef, blue treasure etc. Enligt min uppfattning har var och ett av dessa haft sin "tid" då det var riktiga kanonsalter. Nu är det Aquaforest som står lite i rampljuset och används av många och ligger nu under luppen för utvärdering. Jag väntar spänt på resultaten från Red Sea saltet och hoppas det är riktigt bra. Något jag tycker är lite konstigt Jonas är att eftersom du haft riktigt bra värden med ditt Red Sea salt vågar chansa med något annat. Vad skulle bli bättre förutom priset?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Min åsikt är att om man offentligt skall ställa någon eller något framför skampålen och med ordalag om att det är farlig för våra djur - ja då skall man ha ordentligt på fötterna - och ursäkta mig Jonas - jag tycker inte du har så solklara bevis att du kan gå ut så hårt som du gjort i olika trådar med din åsikt om AF:s salt. 

Har du lekt med tanken om din test av Red Sea inte ger det resultatet som du väntar dig - vart ligger felen då?

 

MVH Lasse

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, xstream sa:

För min del spelar det ingen roll vad saltet kostar så länge det är det bästa man kan få tag i. Det man sparar in på att köpa billigare salt äts upp många gånger om när man väl får problem och saker börjar dö. Ett tag var tropic marine pro reef riktiga grejer och användes flitigt av många akvarister tills folk började få problem och något var skumt med saltet. I det skedet började enligt mig en riktig jakt för att hitta nästa salt att börja använda. Det prövades ATI, Swereef, blue treasure etc. Enligt min uppfattning har var och ett av dessa haft sin "tid" då det var riktiga kanonsalter. Nu är det Aquaforest som står lite i rampljuset och används av många och ligger nu under luppen för utvärdering. Jag väntar spänt på resultaten från Red Sea saltet och hoppas det är riktigt bra. Något jag tycker är lite konstigt Jonas är att eftersom du haft riktigt bra värden med ditt Red Sea salt vågar chansa med något annat. Vad skulle bli bättre förutom priset?

Skälet var detta: jag var kritisk mot AF saltet innan jag ens hade mätt för jag gillade inte konceptet med kolkälla samt att det var helt syntetiskt. Då sa någon" man skall inte säga att maten är äcklig innan man smakat på den". 

Jag är inte feg o ville ha bevis eller motbevis för min tes o därför testade jag det:-). Kostade sen på mig två tritonmätningar. Resultatet räckte för att stärka min tro, oavsett signifikans eller ej. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

3 timmar sedan, Lasse sa:

Min åsikt är att om man offentligt skall ställa någon eller något framför skampålen och med ordalag om att det är farlig för våra djur - ja då skall man ha ordentligt på fötterna - och ursäkta mig Jonas - jag tycker inte du har så solklara bevis att du kan gå ut så hårt som du gjort i olika trådar med din åsikt om AF:s salt. 

Har du lekt med tanken om din test av Red Sea inte ger det resultatet som du väntar dig - vart ligger felen då?

 

MVH Lasse

 

Jag har lekt med tanken och kommer va ärlig med resultaten från red sea. Men Lasse, jag har sagt tydligt att jag tror, och att signifikans saknas osv. Så jag tycker med dom förbehållen man har rätt att uttrycka sin tro även om det saknas starka statistiska samband. Var o en får själv värdera och behöver inte kopiera min eller din syn. Detta är ett forum, ej en vetenskaplig rapport. I en sådan hade jag naturligtvis uttryckt mig mkt mer "korrekt" o försiktigt. 

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

38 minuter sedan, jonasroman sa:

Skälet var detta: jag var kritisk mot AF saltet innan jag ens hade mätt för jag gillade inte konceptet med kolkälla samt att det var helt syntetiskt. Då sa någon" man skall inte säga att maten är äcklig innan man smakat på den". 

Jag är inte feg o ville ha bevis eller motbevis för min tes o därför testade jag det:-). Kostade sen på mig två tritonmätningar. Resultatet räckte för att stärka min tro, oavsett signifikans eller ej. 

 

Då förstår jag hur du tänkt. Med alla mirakelflaskor etc som finns idag så ska man nog göra åtminstone ett tritontest för att inte hamna ur spår om man bytt salt eller liknande. Det du gjort är tämligen föredömligt oavsett vad testresultatet visar från triton. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Alla salter som jag känner till utom Red Sea och D-D H2O Ocean salt är rena kemiska salter. Pro Bio salter finns av andra märken också. Kritiken som har funnits mot salter som till 70 - 80 % består av intorkat saltvatten är just att man inte kan veta vad de innehåller och att innehållet kan variera med både årstid och plats de samlas in på. Hur du än gör så har du ändå ändan där bak med andra ord.

Eftersom jag själv vill kunna påverka mitt vatten så brukar jag alltid välja de enklaste typerna av salter och sedan komplettera upp dem efter eget tycke

 

MVH Lasse

 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker det motargumenteras för

mycket mot en sak som skall hjälpa istället för att stjälpa. Tycker det är alldeles ypperligt att få reda på vilket salt som har bäst sammansättning. Självfallet kan det skilja från hink till hink eller batch till batch men man bör få en vägledning av vilket salt man kanske skall tänka om på innan man inhandlar. Sen är det upp till var och en. Jag tänkte dela med mig mer av andra saltmärken men jag skiter i det faktiskt.

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Tycker vare sig @Lasse eller @Edlund skall lämna tråden eller sluta presentera resultat o åsikter. Att vi har olika syn på detta behöver inte innebära att vi inte skall fortsätta diskussionen. Då hade inte många trådar blivit långa här;-)...

 

jag har min uppfattning och känner mig rätt trygg med den med så många mätningar jag har i ryggen men på ett plan håller med Lasse i att vara kritisk. Hade jag bara haft en ellee två mätningar i ryggen skulle jag inte va så säker men nu har jag 14. 

 

Lasse, har du lekt med tanken: utifrån det vi skrivit här..skulle du idag gå o köpa AF saltet? Även om du rent matematisk visar på avsaknad  av  signifikans är jag nyfiken på om du inte också nånstans i bakhuvet när vi inte hör dig efter allt detta skulle avstå AF saltet? En samvetsfråga. ;-)

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, Lasse sa:

@EdlundJag ber om ursäkt för att jag bidragit till att förstöra syftet med din tråd. Det var inte meningen och skall inte upprepas. Vad mig anbelangar så lämnar jag tråden nu.

 

MVH Lasse

Du har inte förstört tråden @Lasse, det vet du ju. Det är ju detta vi är här för, att delge varandra olika syn på saker. Uppskattar detta. Sluta sura nu mina herrar;-)

 

Ändrat av jonasroman
  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag tycker att tråden är intressant och kan läsa olika synpunkter utan att ställa mig på någons speciella planhalva. Hoppas att ni fortsätter att posta. För min del har det alltid varit Fauna Marin som gällt men en dag så kom ett antal poster här inne om att kvaliteten blivit sämre och sen slutade Triton med det saltet och började med AF. Så jag fick ju köpa det. Om det inte är nåt vidare så vore det bra att veta det. 

 

Egentligen kanske det är än mer intressant med det sista som Lasse skrev. Är det listigare att använda ett "enkelt" salt utan en massa tillsatser och sen försöka få till en bra balans genom att tillsätta spårämnen själv? Vilka grejer är i så fall viktigast att mäta? Som varandes lite av en latmask gillar jag tanken på att få in det som korallerna behöver enbart med vattenbyten. Eftersom jag dock har så pass få koraller kanske Aqua Forest korallsalt inte är optimalt. När man tänker på det känns det logiskt. Men när man står där i butiken tar man det som verkar bäst liksom. 

 

Nåvål, jag uppskattar alltså både Lasses och Jonas inlägg. Fortsätt gärna att posta era tankar om våra salter. 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag har följt er diskussion här och jag tycker det är bra och roligt att ni delar med er. Jag har kört med Red Sea Coral Pro sen jag starta med saltvatten..

Denna diskussion fick mig dock att vilja testa aqua forest, köpte dock inte probiotic utan deras Reef salt.

Jag har alltid haft uppfattningen att man kan mäta sig till döds, men det som avgör vilka produkter jag använder är att jag ser att korallerna/djuren mår bra.

Än så länge har jag bara hunnit med två 10% byten, så får be om att återkomma om några månader med hur mina koraller/djur mår och där med hur bra saltet är :) 

 

Som Keller skriver uppskattar jag allas inlägg så fortsätt posta 

  • Gilla 1
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jo - jag har faktiskt tjötat sönder trådskaparens syfte med tråden. Det framgår klart av Daniels sista inlägg. I sådana här fall så har trådskaparen tolkningsföreträde och det är något som jag tycker att man ska respektera. Ibland måste man blotta strupen när man är galet ute.

@EdlundNo bad feelings från min sida utan jag har full respekt för det du skriver - skulle själv bli lite sur om någon förstörde syftet med trådar som jag skapat.

 

MVH Lasse

  • Gilla 2
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...