Gå till innehåll

Dino


jonasroman

Rekommenderade inlägg

Tänkte öppna en tråd där vi kan dela med oss av erfarenheter hur man bemästrar dino och teorier om varför man får det. 

 

Jag har en del erfarenhet , tyvärr, av dino men fyller på med dessa lite längre ner. 

 

Vad har ni för erfarenhet?  Orsak? Behandling? Osv

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag kan börja. Detta är mina erfarenheter och alltså rätt mkt egna slutstatser

 

Diagnos: med mikroskop ser man små runda bruna "radiobilar" som åker runt hit o dit. 

Med ögat i karet är det kraftigt bruna beläggningar som börjar i sanden. I början inga mattor utan bara brunt. Med tiden blir det mattor som lämnar ifrån sig trådar som flyger iväg i vattnet. Vispar man så lossnar trådarna lätt. Inte bubblor i första taget såsom vid cyano. 

Mkt tydlig fototaxi: rör sig mot ljuset. Dvs på morgonen är sanden vit. Efter ngr timmar kommer det bruna. Vid svåra angrepp och/eller tunn sand är det lite brunt även på morgonen. 

Med tiden växer dino över på sten. Man skall definitivt bekämpa dino innan detta skett!!

Dino är giftigt och på ett tidigt stadium ligger sniglar upp o ner men ej döda. Så småningom kan dom dö och till o med fisk kan dö. 

Dino är nog den enskilt vanligaste orsaken till att man lägger ner ett kar. (Gissar jag bara). 

 

Terapi: preparat finns som är vanliga antialgmedel. Min erfarenhet är att Mrutzeks Algenex funkar bäst. Snabb effekt om man följer anvisningarna. Mkt viktigt vid all dinobekämpning att minska på ljuset. 

Dino-X är Fauna marins. Funkar mkt sämre. Går långsamt o under tiden skadas mkt mikroliv på sten, o koraller gillar ej den medicinen. Även algenex påverkar koraller men om man bara kör en beh brukar dom hämta sig. Koraller blir överlag bleka då zooxanthelerna också till viss del förstås hämmas av medicinen. (Zoox är en dinoflagelat). 

 

Icle medicinsk behandling: att röra runt i sanden och/eller suga i sanden hjälper absolut ingenting. Det till o med förvärrar. Man stör bara ytterligare floran o du får upp alldeles för lite med häverten. Du måste ha upp i princip allt om du skall klara dino för det räcker att den finns 5-10 procent kvar så kommer det snabbt tillbaka. 

 

Mörkläggning funkar men oftast bara tillfälligt. Mörklägg då i totalt 5 dar. Koraller tål detta. Fiskar med. 

 

Att näringsbegränsa med Rowaphos etc fungerar inte. Dino beror inte på att du har för höga näringsvärden. Snarare tvärtom. 

 

Höja pH med kalkvatten: finns en del skrivet om det. Effekten är nog måttlig och det är bökigt o svårt att hålla ett så högt pH så länge. Handlar om att ligga på 8.3-8.5. Men kan funka. 

 

Kh: har själv sett ett samband att högre kh kan trigga dino. Karbonater är kolkälla för alger. Dino är troligen extra bra tack vare enzymet Karbanhydras att använda HCO3 som kolkälla. Så högre kh mer mat. Kan va en av mekanismerna till att en pH höjning kan hjälpa då en pH höjning förskjuter kvoten HCO3/CO3 åt co3-hållet. 

 

Suga ut all sand: det enda som för mig hjälpt 100% utan återfall. Nästan all sand sugs ut. Ny sand eller tvätta den gamla mkt noga o introducera den efter 2 v. Dra ner lite på ljuset dom första dagarna efter sanden tagits ut samt läggs i. 

Jag har också märkt ett samband att finkornig sand rent generellt drabbas lättar av dino samt tunna bäddar. Så i riskordningen skulle jag säga så här med störst risk först(provat alla varianterna själv):

fin sand tunn bädd/grov sand tjock bädd/grov sand tunn bädd/fin sand djup bädd. 

 

Orsak: jag tror det beror på bakteriell obalans i bädden. Därför mindre sannolikt i bra o korrekt installerade sandbäddar. Men det hjälper tyvärr inte att när eländet brutit ut att dosera bra bakterier. Lika lite som det fungerar i ett infekterat sår hälla ner bra bakterier o tro att dom skall ta över.  Och kolkälla kan förvärra då dinoflagelater är som jag förstått det   mixotrofa dvs kan även äta organisk mat.

Så balans i bädden handlar det om. Risken för obalans är alltså större vid tunna  finkorniga bäddar o minst vid DSB. Men risken för obalans tror jag också är större vid bruk av kolkälla, samt sk kickstarter som på ett onaturligt sätt forcerar fram mikrofloran. Jag tycker system som är mogna med rätt hög belastning och ej ultralåga näringsvärden utan snarare åt andra hållet, rent generellt har den fräschaste sanden. 

 

Jag har haft dino 6-7 ggr i alla möjliga scenarior. Nu dinofritt sedan rätt länge.  Kritvit sand. 

 

En sak till: nasarius, o andra djur som länsar bädden på nyttiga kräftdjur tror jag är skadligt för bädden. Mikrolivet med kräftdjuren är otroligt viktigt för en sandbädd!  Jag har en puellaris o inget mer så troligen hinner den ej äta upp alla bra små djur. 

Dvs en bädd skall ej va för ren! Min fulaste sandbädd (med tre dinoåterfall) hade jag när jag hade 40-50 nasarius. Det karet kraschad sen rent biologiskt. 

 

Ändrat av jonasroman
Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Jag är ganska säker på att jag ha dinos. Jag kämpar mot de, nu har jag haft de så länge att jag inte orkat bry mig om de direkt. Men preparatet Algenex kan altså fungera? Jag är ganska öppen för att testa då jag ändå skulle föredra stenen utan de :-) Jag har ingen sand alls, jag kör barebottom. Så någon sådan har jag inte att göra om.

 

Jag tänkte att de kanske gav sig med tiden om man sög ut de ofta och bytte mycket vatten. Fast jag kan inte byta så mycket som jag hade önskat egentligen... Jag har antagligen bjudit in de genom att inte orka sköta akvariet under en lång period och det har ansamlats småskräp och elände i stenarna och bak i karet. Nu när de tagit sig rot är det kanske lättare att ha ihjäl de med preparatet och sedan fortsätta sköta om akvariet korrekt för att slippa de i framtiden?

 

Om det är dinos jag har? Mikroskop har jag inte något, men det är som en gyllengul matta som lägger sig över karet och växer över dagen och minskar när det är mörkt. De bubblar ordentligt på kvällen när lampan fått gå några timmar.

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

1 timme sedan, mikoto sa:

Jag är ganska säker på att jag ha dinos. Jag kämpar mot de, nu har jag haft de så länge att jag inte orkat bry mig om de direkt. Men preparatet Algenex kan altså fungera? Jag är ganska öppen för att testa då jag ändå skulle föredra stenen utan de :-) Jag har ingen sand alls, jag kör barebottom. Så någon sådan har jag inte att göra om.

 

Jag tänkte att de kanske gav sig med tiden om man sög ut de ofta och bytte mycket vatten. Fast jag kan inte byta så mycket som jag hade önskat egentligen... Jag har antagligen bjudit in de genom att inte orka sköta akvariet under en lång period och det har ansamlats småskräp och elände i stenarna och bak i karet. Nu när de tagit sig rot är det kanske lättare att ha ihjäl de med preparatet och sedan fortsätta sköta om akvariet korrekt för att slippa de i framtiden?

 

Om det är dinos jag har? Mikroskop har jag inte något, men det är som en gyllengul matta som lägger sig över karet och växer över dagen och minskar när det är mörkt. De bubblar ordentligt på kvällen när lampan fått gå några timmar.

I de läget skulle jag prova Algenex. Bild?

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Nu har jag skrapat rent rutan till slut. Jag kom på att det kanske även finns en chans att det är kiselalger? Jag har inte studerat någon av varianterna noga nog för att kunna se skillnad på de effektivt...

Bild 1.JPG

Bild 2.JPG

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 2 veckor senare...
2 timmar sedan, Doffe sa:

 

Är Algenex samma preparat som PhycoEx? 

Det verkar så när man söker i Mrutzeks webbshop.

 

http://www.shop-meeresaquaristik.de/Therapy-and-problem-solver/Algae-and-Cyano-Control/Algaecontrol/aqua-biotica-phycoEx-500-mL::3113.html

tror det, nog bara nytt namn, men maila mrutzek för säkerhets skull

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

  • 1 månad senare...

Har lite att bidra.

Först av allt, Dinoflagellater "kan" vara giftiga, men alla är inte det. Faktum är att dom flesta av oss är faktist helt beroende på vissa arter, särskilt dom som kallas för "Zooxanthellae"

Utbrotten beror också absolut på tillgången till näring och det är oftast fosfat som är den stora boven i dramat. Problemet är att fosfat är otroligt svårt att mäta då det förekommer i olika former i våra akvarium. Dom flesta fosfat testerna som vi har kan "inte" mäta organiskt fosfat utan bara oorganiskt fosfat. Sen så binder sig fosfat så väldigt gärna till kalcium vilket tillåter alger och bakterier att dra det direkt ur sand och sten.

Själv hade jag faktist ett tag en intressant symbiotisk relation med Dinoflagellater. Hade en Red Sea Prizm på mitt refugium som satt väldigt nära lampan. Dinoflagellaterna älskade att växa på returflödet och växte sig tjockt och sög upp all fosfaten i vattnet. Dom spred sig aldrig och det var väldigt lätt att rensa med jämna mellanrum, typ som en ATS men med dinos istället.

 

Länka till kommentar
Dela på andra sidor

Gå med i konversationen

Du kan posta nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Guest
Svara på detta ämne...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Ditt tidigare innehåll har återskapats.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Skapa Ny...